کوچ عشایر تا پایان فروردین ماه انجام می‌شود

تهران (پانا) -  قائم مقام سازمان امور عشایری کشور می گوید کوچ عشایر از مناطق قشلاقی استان‌های جنوب کشور به مناطق ییلاقی به تدریج و با مدیریت و غرباگری سلامت تا پایان فروردین ماه انجام می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۳۴۷۳۱
لینک کوتاه کپی شد
کوچ عشایر تا پایان فروردین ماه انجام می‌شود

به گزارش ایرنا،‌ «شاهپور علایی مقدم» امروز (سه شنبه) افزود: کوچ عشایر همه ساله از اواسط اسفندماه تا اواسط خردادماه با توجه به شرایطی اب و هوایی مناطق مختلف انجام می‌شود به طوری که تعیین زمان کوچ عشایر در پروانه چرای یا طرح‌های مرتعداری قید شده که عشایر چه زمانی می‌توانند کوچ بهاره از قشلاق به ییلاق (برعکس ) را داشته باشند.

وی اظهارداشت: اما در برخی مواقع به دلیل برخی بروز حوادث غیرمترقبه با هماهنگی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان حفاظت محیط زیست زمان تقویم کوچ جابجا می‌شود.

وی تصریح کرد: اکنون در بحث شیوع بیماری کووید - 19 برای حفظ سلامت جمعیت عشایر و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا از اواسط اسفندماه سال 98 زمان کوچ از قشلاق با تاخیر یک ماهه به ییلاق از سوی سازمان امور عشایری به استان‌ها ابلاغ شد که عشایر نیز این موضوع را رعایت کردند.

دبیر فراکسیون عشایری مجلس شورای اسلامی گفت: البته برای اجرای این دستورالعمل قرار شد نیروی انتظامی از کوچ عشایر جلوگیری کنند و در صورت عدم توجه به آن دیگر خدماتی عشایری ارایه نشود.

معضل گرما برای عشایر در مناطق قشلاقی

علایی مقدم تصریح کرد: طی مدت زمان تغییر کوچ از اسفندماه تاکنون بارندگی‌ها و پوشش گیاهی خوبی داشتیم بنابراین ماندگاری عشایر در مناطق قشلاقی تاکنون مشکل ساز نبود اما با افزایش دمای هوا از این به بعد عشایر و دام‌هایشان با مشکل روبرو می‌شوند.

وی اظهار کرد: افزایش دمای هوا علاوه بر غیرقابل تحمل شدن شرایطی برای عشایر و دام‌هایشان می‌تواند موجب بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و فقر پوشش گیاهی شود و خسارت‌هایی را برای عشایر ایجاد کند بنابراین چاره‌ای نداریم جز اینکه کوچ عشایر را به تدریج و با مدیریت و اصول بهداشتی به مناطق ییلاقی انجام دهیم.

قائم مقام سازمان امور عشایری کشور اضافه کرد: البته امسال به دلیل بارش‌ها میانگین دمای کلی هوای کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته پایین‌تر است.

وی افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که مناطق قشلاقی ما رو به گرماست به طوری که عمده مناطق قشلاقی ما مربوط به استان‌های جنوبی کشور از جمله خوزستان، بوشهر، ایلام، هرمزگان و جنوب فارس است.

علایی مقدم گفت: سازمان امور عشایری برحسب وظایف ذاتی خود از ابتدا مکاتبه‌ای را با معاونت بهداشت و درمان و اموزش پزشکی داشته است و بلافاصله به دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها ارایه خدمات اموزشی و بهداشتی به عشایر در شرایط قشلاق ابلاغ شد.

وی اضافه کرد: با همکاری و هماهنگی معاونت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بسیج عشایری اقلام بهداشتی، ضدعفونی، گند زدایی و توزیع الکل انجام شده است.

دبیر فراکسیون عشایری مجلس شورای اسلامی افزود: نتیجه هماهنگی و همکاری‌ها باعث شد در استان‌ها هیچگونه گزارشی از عشایر درخصوص مبتلا شدن به بیماری کووید - 19 نداشته باشیم و یک تا دو مورد گزارش مبتلا به کرونا مربوط به میزبانان بوده است.

علایی مقدم گفت: برای کمک به بهداشت و درمان کشور و حفظ سلامت جمعیت عشایر از طریق تشکل‌ها، تعاونی‌ها و صندوق خرد زنان عشایری ماسک تولید می‌شود که از طریق سامانه‌های عشایری در اختیار جمعیت عشایری قرار می‌گیرد.

وی به توزیع الکل، مواد ضدعفونی کننده و ماسک در جمعیت عشایری اشاره کرد و افزود: تاکنون با همکاری تعاونی‌ها، تشکل‌ها و ادارات کل سازمان امور عشایری مشکل حادی در جامعه عشایری از نظر ابتلا به بیماری کرونا نداشته‌ایم.

قائم مقام سازمان امور عشایری کشور تصریح کرد: به ستادهای استانی مبارزه با کرونا پیشنهاد دادیم که جابجایی دام عشایر در برخی مناطق حساس به صورت مکانیزه و با ماشین و کامیون انجام شود تا از انتقال بیماری کووید - 19 به جمعیت عشایری جلوگیری شود.

علایی مقدم با تاکید براینکه اقلام ضروری و ارزاق مورد نیاز عشایر توسط تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها و سامانه‌های عشایری تامین و ارایه می‌شود توصیه کرد: عشایر در حال کوچ با کمک تشکل‌ها و اتحادیه‌ها توقفی در حاشیه شهرها و روستاها نداشته باشند.

بر اساس این گزارش، جمعیت عشایری کشور شامل یک میلیون و 200 هزار نفر در قالب 230 هزار خانوار در مرزها و مناطق عشایری کشور است که سهم مهمی برای حفظ مرزها دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار