بازگشت دوباره "ایران"به توران

تهران (پانا) - مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان از انتقال موفق "ایران" تنها یوزپلنگ در اسارت با قابلیت تکثیر کشورمان به استان سمنان و زیستگاه اصلی این یوز خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۳۴۵۴۴
لینک کوتاه کپی شد
بازگشت دوباره "ایران"به توران

به‌گزارش ایسنا، امیر عبدوس اظهار کرد: این انتقال موفق در پی یک کار کارشناسی شده که مطالعه آن بیش از 6 ماه به طول انجامیده، اجرایی شده و خوشبختانه فرآیند انتقال دیشب با موفقیت انجام شد.

وی با بیان اینکه به دلیل حساسیت محیط زیست کار مطالعاتی این طرح زمان‌بر شد افزود: مطالعات مکان‌یابی، نگهداری و بحث تکثیر در اسارت این یوز به طور دقیق انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با بیان اینکه"ایران" یوزپلنگ منتقل شده یک یوز ماده جوان است خاطرنشان کرد: این یوزپلنگ تنها یوز در اسارتی است که قابلیت تکثیر در اسارت را نیز دارد.

وی با بیان اینکه این یوزپلنگ در حقیقت به زیستگاه خود بازگشته ادامه داد: "ایران" پیشتر از همین زیستگاه توران که مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در ایران و جهان است گرفته شده و اینک نیز به همان زیستگاه منتقل شده است.

عبدوس با اشاره به انجام فرآیند انتقال این یوزپلنگ آسیایی در شب گذشته گفت: فرآیند بیهوشی و انتقال یوز با موفقیت و با حضور کارشناسان و متخصصان خبره انجام و خوشبختانه هیچ مشکلی هم بوجود نیامد.

وی با اذعان به اینکه در حال‌حاضر حال "ایران" کاملا خوب است اظهار کرد: از قبل یک مکان و سایت برای نگهداری و تکثیر در اسارت یوزپلنگ بر اساس استانداردهای بالا مشخص شده است و هم‌اکنون این یوز به این مرکز تحقیقات بین‌المللی یوزپلنگ آسیایی نگهداری می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان از برنامه‌ریزی برای انتقال دو یوزپلنگ معروف "دلبر"و "کوشکی" به این مرکز تحقیقات در آینده نزدیک خبر داد و گفت: "دلبر"و "کوشکی" دو یوزپلنگ 10 و 12 ساله هستند که برای تکمیل مرکز تحقیقات بین‌المللی یوزپلنگ آسیایی توران به آنجا منتقل می‌شوند.

دکتر عبدوس در پاسخ به این پرسش ایسنا که برخی از دوستداران حیات وحس نگران وقوع حوادثی نظیر انتقال گورخرهای ایرانی به زیستگاه پارک ملی کویر هستند برای رفع این دغدغه چه اقداماتی انجام می‌شود اضافه کرد: در انتقال "ایران" به زیستگاه قبلی آن زیر نظر یک تیم خبره و متخصص از برجسته‌ترین کارشناسان محیط‌زیست انجام شده و علاوه بر آن کارشناسان محیط‌زیست استان نیز در این انتقال همکاری داشتند و جای هیچ نگرانی نیست.

وی تصریح کرد: فرآیند انتقال این یوزپلنگ ایرانی بدون هیچگونه خطایی و با موفقیت انجام شده و حال یوزپلنگ منتقل شده نیز کاملا خوب است.

این یوزپلنگ آسیایی که "ایران" نامگذاری شده بعد از بیهوشی و انتقال صبح امروز در مرکز تحقیقاتی یوزپلنگ آسیایی در توران شاهرود چشم گشود. این یوز ایرانی که مدتی را در پارک پردیسان بوده، پیشتر از همین زیستگاه توران در شاهرود زنده‌گیری شده بود و در حقیقت بعد از مدت‌ها به زیستگاه اصلی خود در استان سمنان که بزرگترین و مهمترین زیستگاه گونه در خطر انقراض یوزپلنگ آسیایی یا یوز ایرانی است، بازگشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار