مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان؛

در ۱۳۰ هکتار از اراضی استان طی سال گذشته، بذر پاشی صورت گرفته است

زنجان (پانا) -، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به این که عرصه مراتع به عنوان یکی از مهم ترین منابع اقتصادی به شمار می رود که تامین معیشت جمعیت قابل توجهی از کشاورزان و دامداران به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به آن وابسته است، عنوان کرد طی سال گذشته ۷۶۹ هکتار از اراضی ملی استان زنجان کپه کاری شد.

کد مطلب: ۱۰۳۴۴۳۴
لینک کوتاه کپی شد
در ۱۳۰ هکتار از اراضی استان طی سال گذشته، بذر پاشی صورت گرفته است

به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، جلیل سلطان‌نژاد با اشاره به این که کپه کاری با گونه های بومی و انتخاب گونه های گیاهی سازگار با شرایط محیطی منطقه موفقیت کامل پروژه کپه کاری را به دنبال خواهد داشت اظهار کرد: جهت افزایش ‌پوشش گیاهی در مراتع ۷۶۹ هکتار در طی سال گذشته در سطح استان کپه کاری شد. از سویی دیگر کپه کاری گونه های بومی که قادر به رقابت با دیگر گیاهان هستند دارای ویژگی هایی همچون خوش خوراکی زیاد، قدرت ترمیم، رشد مجدد و محافظ خاک در مقابل فرسایش نیز هستند.

به گفته سلطان نژاد کپه کاری یکی از روش های بذر کاری، تقویت پوشش گیاهی و مدیریت در مراتع است، مراتع کوهستانی به علت فشار چرای دام در دراز مدت از نظر کمی و کیفی تحلیل رفته و گیاهان خوش خوراک آن با گونه های نامرغوب جایگزین می شود، به طوری که این پروژه با کندن چاله های کوچک با تراکم سطحی مناسب و کاشت بذور گیاهان مرتعی در آن و پوشاندن آنها با خاک انجام می شود، در این پروژه نیروی کار از جوامع محلی تامین و بالطبع دارای مشارکت مردمی بالایی است. همچنین، کپه کاری باعث تقویت پوشش گیاهی، تثبیت خاک، کاهش فرسایش، افزایش ذخیره آبی خاک و تقویت ظرفیت مراتع و افزایش تولید علوفه می شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به این که در راستای اجرای طرح حفاظت و قرق، اقدامات بسیار موثری در سطح مراتع استان انجام شده، خاطرنشان کرد: ۸۹۹ هکتار از اراضی تحت حفاظت و قرق گرفت.

این مقام مسئول ادامه داد: طی سال گذشته ۹۹ دستگاه آبشخور فلزی با 1 هزار و ۴۸۵ میلیون ریال هزینه جهت استفاده در مراتع، تهیه و در اختیار بهره برداران قرار گرفته است و برنامه ریزی ها ادامه دار خواهد بود.

وی با بیان این که در ۱۳۰ هکتار از اراضی استان طی سال گذشته، بذر پاشی صورت گرفته است افزود: تبدیل دیم زار در ۲۸۰ هکتار از اراضی استان هم عملیاتی شده است.

سلطان نژاد با اشاره به این که ۳۶۸ هکتار نیز در طول یک سال کودپاشی شده است خاطرنشان کرد: یک دهنه چشمه هم با ۶۰ میلیون ریال اعتبار مرمت شده است. از سویی دیگر در سال گذشته ۱۰ هکتار از مراتع نیز آبیاری شد.

وی مجموع اعتبارات در بخش مرتع را ۱۲۴۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: توسعه جنگل با نهال ۱۱۰ هکتار و با اعتبار۵۳۰۰ میلیون ریال در این بازه زمانی انجام شده است که کلیه اقدامات مذکور از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار