توصیه های یک جامعه شناس برای گذراندن تعطیلات کرونایی؛

از ترغیب نوجوانان به مطالعه تا معرفی قهرمانان ملی و بومی در ایام قرنطینه

تبریز (پانا) - یک استاد جامعه شناسی برای چگونگی گذراندن تعطیلات کرونایی و خانه نشینی به خانواده ها و فرزندان توصیه هایی کرد.

کد مطلب: ۱۰۳۴۰۴۲
لینک کوتاه کپی شد
از ترغیب نوجوانان به مطالعه تا معرفی قهرمانان ملی و بومی در ایام قرنطینه

سیف الله سیف اللهی در گفت و گو با پانا بیان کرد: در بحران کرونا هستیم که همه چیز را در جامعه تحت تاثیر قرار داده است و همه افراد از همه اقشار متاثر از این قضیه هستند و البته بحرانی است که تمام کشورهای دنیا را فرا گرفته است.

او ادامه داد: آن چه در شرایط فعلی مهم است این است که بتوانیم این بحران را به یک وضعیت مطلوب تبدیل کنیم و در واقع توفیق اجباری است برای خانواده ها که کنار هم جمع شوند و این موضوع را مدیریت کرده و از این وضعیت به شکل مطلوب استفاده کنند.

این مدرس دانشگاه افزود: با توجه به این که مدت تعطیلی کمی طولانی شده می تواند در وضیعت روحی همه اعضای خانواده تاثیر بگذارد؛ به خصوص برای کسانی که آپارتمان‌نشین هستند و یا در خانه‌های کوچک زندگی می کنند.

سیف اللهی گفت: برخی خانواده‌هایی که منبع درآمد ندارند، در این شرایط اگر سرکار بروند با بیماری و انتقال آن به اعضای خانواده روبرو می شوند و اگر سر کار نروند مشکل مالی پیش می‌آید، همه این‌ها مسئله است، حال چه باید کرد تا این بحران را کاهش دهیم؟ اکنون شرایطی پیش آمده و برای خانواده‌ها توفیق اجباری حاصل شده تا جهت حفظ سلامتی خود مدتی را در خانه بمانند و در کنار هم چون گذشته جمع باشند.

این دکترای جامعه شناسی ادامه داد: والدین باید برای این ایام برنامه‌ریزی کرده و آن را سازماندهی کنند. آن چه بسیار مهم است این است که سعی شود در جمع خانوادگی موضوعات مثبت مطرح شود و هرگز نکات منفی عنوان نشود؛ برای اینکه ناامیدی و استرس سبب تضعیف اعصاب شده و باعث می‌شود سلول‌های بدن خوب کار نکنند و تمام انرژی‌های بدن صرف این موضوع می‌شود. پس باید سعی کنیم تا مثبت فکر کنیم.

سیف‌اللهی اضافه کرد: می‌توان برنامه‌های مختلفی در خانه اجرا کرد که نیاز به هزینه زیادی هم ندارد، به طور مثال می‌توان از این فرصت پیش‌آمده برای تشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه انواع کتاب‌های علمی، سرگرمی، تقویتی و یا انواع دیگر کتاب‌ها استفاده کرد تا به شکل غیرمستقیم به بچه ها آموزش دهیم و آن‌ها را جامعه پذیرتر کرده و صبر و بردباری و فرهنگ آن‌ها را ارتقاء دهیم.

او در راهکاری پیشنهادی برای سرگرم‌کردن فرزندان عنوان کرد: همچنین خانواده ها می‌توانند فرزندان خود را به مکان‌های امن مانند کوه که در آن جا تجمعات خیلی کم است ببرند، در جمع خانوادگی جوک و لطیفه بگویند، موسیقی گوش دهند، از قهرمانان ملی یا بومی برای بچه‌ها بگویند و از این طریق آن ها را به مطالعه کتب تاریخی ترغیب کنند و زمینه ای فراهم کنند تا کودکان و نوجوانان در خانه نقاشی کنند.

این استاد دانشگاه گفت: والدین باید بخشی از ایام تعطیلی را خودشان برنامه ریزی کنند و بخشی را اجازه دهند خود نوجوانان و کودکان مدیریت کنند و تقسیم کار کنند و به فرزندان اجازه دهند تا در خانه همکاری کنند و در برخی فعالیت‌های منزل مشارکت کنند.

سیف اللهی گفت: والدین در خانه با قاطعیت درست و لطافت و مهربانی مدیریت کنند و کم حوصلگی به خرج ندهند و در این فرصت به فرزندان خود بیاموزند که زندگی همیشه خوشی نیست. در واقع به آن‌ها آموزش دهند وقتی مشکلی پیش آمد، چگونه رفتار کنند و صبر و تحمل داشته باشند و یاد بگیرند از یکدیگر کمک بگیرند. این ایام بهترین زمان است که همه ما آموزش ببینیم، از زندگی لذت ببریم و و پدر و مادرها نیز سعی کنند در این فرصت مطالعه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار