سدها، تسکین‌دهنده سیل‌های ناآرام

تهران (پانا) -سدهای کشورمان زمانی بیشترین کارایی‌شان ذخیره‌سازی آب برای شرب و کشاورزی بود اما اکنون علاوه بر تامین آب شرب و کشاورزی، نقش تسکین‌دهنده سیل‌های ناآرام را ایفا می‌کنند.

کد مطلب: ۱۰۳۳۹۴۸
لینک کوتاه کپی شد
سدها، تسکین‌دهنده سیل‌های ناآرام

به گزارش ایرنا، سد سازی در کشورمان از پیشینه‌ای بسیار طولانی برخوردار است زیرا تامین آب در این سرزمین همواره با سختی و مشکلات همراه بوده و هست. سدهایی که در گذشته ساخته می‌شد بیشتر برای ذخیره‌سازی آب‌های سطحی و روان ساخته می‌شد تا بتوانند آب مورد نیاز را تامین کنند.

البته سدها، غیر از ذخیره‌سازی آب کاربردی هم برای مهار سیلاب‌ها دارند اما در سال‌های خشک متمادی این کاربرد سد در کشورمان به فراموشی سپرده شده بود.

روند خشکسالی‌ها در کشور همچنان ادامه داشت تا اینکه بارش‌های سیل‌آسا از ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۷ آغاز شد. بارندگی‌ها ادامه یافت تا در بهار پارسال سیلاب‌های سهمگینی را رقم زد که این سیلاب‌ها خسارت‌های گسترده‌ای به همراه داشت.

اما در این میان گرچه سیلاب‌ها سنگین‌ بودند اما نگاه‌ها را به کاربرد فراموش شده سدها برگرداندند زیر این سدها بودند که توانستند تا حد زیادی سهمگینی سیل را در خود جای دهند.

«میثم جعفرزاده» مدیر کل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو در این خصوص پیشتر گفت: اگر سدهای کرخه و گتوند و دز در استان خوزستان که بهار سال ۹۸ بیشترین سیلاب را داشت نبودند خسارات سیل بیش از آن چیزی می‌بود که اتفاق افتاد.

سدها در سیل میانه سال ۹۸ و در منطقه سیستان و بلوچستان هم به خوبی ایفای نقش کرده و بخش بزرگی از سیل را در پناه خود به آرامش رساندند.

اکنون با تداوم بارندگی ها که به گفته مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در روزهای بهاری در مناطق جنوب غربی و غرب کشور از شدت بیشتری برخوردار هستند سدها آماده‌اند تا سیلاب‌های ناشی از این بارش‌ها را در خود جای دهند.

در همین رابطه «سیف الله آقابیگی» گفت: پیش بینی سازمان هواشناسی بر تداوم بارش ها است و احتمال سیلابی شدن رودخانه ها وجود دارد.

وی افزود: سال گذشته جلسه ستاد مدیریت سیلاب کشور تشکیل و اقدام های لازم برای روبرو شدن باسیلاب دیده شد.

آقابیگی ادامه داد: رها سازی برنامه ریزی شده سد های واقع در استان هایی که بیشتر در معرض سیل هستند در دستور کار قرار گرفته تا بتوانند سیلاب‌های رخ داده را در خود جای دهند.

اکنون سدهای کشور علاوه بر ماموریت ذخیره سازی آب، تسکینی برای سیلاب ها هستند تا مردم کشورمان کمتر خسارت ببینند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار