سهم دلار از ذخایر جهانی در کمترین سطح ۶ سال اخیر

تهران (پانا) - صندوق‌ بین‌المللی پول اعلام کرد سهم دلار از ذخایر ارزی جهان به ۶۰.۸ درصد رسیده است.

کد مطلب: ۱۰۳۳۵۰۳
لینک کوتاه کپی شد
سهم دلار از ذخایر جهانی در کمترین سطح ۶ سال اخیر

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، اقبال بانک‌های مرکزی جهان به دلار رو به کاهش است و ارزهای امن‌تر نظیر ین ژاپن و فرانک سوئیس در حال گرفتن جای اسکناس سبز هستند. آن‌طور که داده‌های جدید صندوق بین‌المللی نشان می‌دهد، سهم دلار از ذخایر ارزی جهان در پایان سه ماهه چهارم سال به ۶۰.۸ درصد رسیده است تا بدین ترتیب دومین کاهش متوالی سهم ذخایر دلاری به ثبت برسد.

در حال حاضر ۶.۷۴۵ تریلیون دلار از ذخایر ارزی جهانی را دلار تشکیل می‌دهد که در مقایسه با پایان سه ماهه سوم سال، از نظر ارزشی ۲۰ میلیارد دلار و از نظر درصدی ۰.۷ درصد کاهش یافته است. بدین ترتیب در حال حاضر دلار بیش از ۶۰ درصد از کل ذخایر ارزی جهان را تشکیل می‌دهد.

ذخایر ارزی که به مجموع ذخایر ارزی مختلف بانک‌های مرکزی جهان برای عمل به تعهدات ارزی اطلاق می شود به ۱۱.۸۲۹ تریلیون دلار رسیده است که ۱.۵ درصد بیشتر از گزارش قبلی است. طی این مدت سهم ین ژاپن، یورو و یوان چین از ذخایر ارزی افزایش یافته است.

خوان پرز، معامله گر ارزی در موسسه " تمپوس اینک" گفت: به لطف موافقت صندوق بین المللی پول با پذیرش یوان به عنوان ارز جهانی، این واحد پولی رفته رفته جای خود را در جمع بزرگان ارزی پیدا می کند. علاوه بر آن شاهد هستیم که یورو آرام ارام در حال تبدیل شدن به ارزی امن است اما کماکان ین ارز جذاب‌تری برای زمان تلاطم به نظر می رسد.

به گفته صندوق بین‌المللی پول، در حال حاضر حجم ین از ذخایر ارز یجهانی به ۵.۶ درصد افزایش پیدا کرده است که از سال ۲۰۰۱ تاکنون بی سابقه است. یوان نیز اکنون ۱.۹ درصد کل ذخایر ارزی جهان را تشکیل می دهد که از زمان پذیرفته شدن به عنوان ارز جهانی در سال ۲۰۱۶ یک رکورد محسوب می شود. سهم یورو از این ذخایر نیز به ۲۰.۵ درصد رسیده که ۰.۳ درصد بیشتر از رقم ثبت شده قبلی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار