دکتر حسن حبیبی مدرس دانشگاه :

دوازدهم فروردین روز جمهوری اسلامی ایران ، روز حکومت الله

دوازدهم فروردین روز تثبیت ساختار سیاسی و اجتماعی ایران برمبنی آرای اکثریت

رشت (پانا) - دکتر حبیبی مدرس دانشگاه: امام (ره) جمهوری اسلامی را تامین‌کننده استقلال، عدالت، آزادی، رفاه و رسیدن به یک نظام مطلوب می دانست .

کد مطلب: ۱۰۳۳۳۵۷
لینک کوتاه کپی شد
دوازدهم  فروردین  روز جمهوری اسلامی ایران ، روز حکومت الله

حسن حبیبی کوشکوهی، مدرس دانشگاه:

هدف و مقصود اصلی حضرت امام خمینی (ره) از نهضت خود که از سالهای بعد از ۱۳۴۲و به ویژه بعد از قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ درقم بطورآشکارا مطرح کرد،در آن شرایطی که به ارزشهای دینی و اسلامی و طلاب و روحانیون مورد هتک حرمت و به انزوا کشانده بودند، احیا و اجرای تعالیم هستی بخش اسلام و تشکیل حکومت دینی بود.

از این رو در تمام مراحل پیشبرد نهضت الهی خود ،اعتقاد راسخ به نقش و همراهی مردم وتشکیل حکومت دینی داشت، و این رویکرد زمینه‌ساز یک انقلاب مردمی و دینی در سال ۱۳۵۷ گردید که میشل فوکو اندیشمند فرانسوی (درنظریه فرهنگی انقلاب) انقلاب اسلامی ایران توجه خاصی داشت و از منظر فرهنگی انقلاب ایران را بررسی و مد نظر داشت.
البته نگاه فوکو به انقلاب اسلامی ویژگی هایی خاص دارد، اما چون او انقلاب ایران را انقلابی برخلاف جریان جنبش‌های مدرنیته تحلیل می کند، از این حیث توجه به دیدگاه او سودمند خواهد بود.
فوکو در بررسی‌هاش تاکید می‌کند که این انقلاب نمی تواند با انگیزه های اقتصادی و مادی صورت گرفته باشد زیرا اگر این انگیزه ها در کار بود مرفهان و متمولان هیچگاه در آن شرکت نمی‌کردند وی زمانی که وحدت کلمه مردم یا به تعبیر خود "اراده جمعی" مردم ایران را می بیند شگفت زده می شود او عامل اصلی این جریان را شکست مدرنیسم می‌داند و معتقد است که دوران نوسازی در ایران به سر آمده است.
فوکو معتقد بود که سبب این امر باید در مذهب تشیع کاوید، او بر این باور است که مذهب شیعه دارای ویژگی هایی است که فرهنگ غرب از آن تهی است و از منظر وی دو ویژگی اثر گذار درحرکت ها ی مذهب تشیع وجود دارد.
الف؛ اعتقاد به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ونقش او در زندگی مردم، شیعه که بر اساس آن نه تنها تحصیل وضع مطلوب را نا ممکن نمی دانند، بلکه وقوع آن را نیز حتمی و لازم می شمارند و….
ب؛ وجود روحانیت شیعه و نقش آنها در حفظ دین و به ویژه حضور مرجعیت در جایگاه رهبری حقیقی به مردم.

امام خمینی و دفاع از نقش مردم در قالب الگوی جمهوری اسلامی

در مرحله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با ظهور و بروز نیروهای سیاسی- فکری مختلفی که بعضاً با گرایشات سکولار که شامل چپگرا ها(کمونیست و سوسیالیست و …)و گروه های سیاسی لیبرال (جبهه ملی و…) به استقرار حکومت غیر دینی و سکولار به عنوان حکومت مطلوب، معرفی و اصرار بر نهادینه شدن آن را داشتند.
اما امام راحل(ره) با ژرف اندیشی خود همیشه مردم را یکی از پایه های حکومت اسلامی می دانست و در بیانات خود همواره بر لزوم اتکای حکومت بر مردم، عدم تحمیل بر مردم، رضایت مردم، و نظارت مردم و…تاکید داشتند.
تبلور اصلی جایگاه مردم در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، در دفاع ایشان در نظام "جمهوری اسلامی" است که واژه جمهوری در آن تاکیدی است بر نقش مردم در حکومت اسلامی و ایشان کوشید پیوند بین نظام اسلامی و مردم را در قالب مذکور صیانت و تقویت نماید و به طور جدی در مقابله با دیدگاههایی برخاست که اسلامیت را مغایر با جمهوریت می‌دانستند و معتقد بودند از حقوق اولیه هر ملتی که باید سرنوشت، تعیین شکل و نوع حکومت، خود را در دست داشته باشد، طبیعی است که چون ملت ایران بیش از ۹۰ درصد مسلمانند باید این حکومت بر پایه های موازین و قاعده اسلامی بنا شود.

امام خمینی همچنین با تاکید بر رابطه دین و سیاست و لزوم تاثیر مسلمانان در حوزه سیاسی از حضور آنان در این حوزه دفاع می کرد.
ایشان جمهوری اسلامی را تامین‌کننده استقلال، عدالت، آزادی، و رفاه می‌دانست. در هرحال هدف الگوی سیاسی امام خمینی رسیدن به یک نظام مطلوب سیاسی بود. نظامی که بی شک از نظر امام دمکراتیک بود، اما به طور کامل با دموکراسی غربی انطباق نداشت بلکه دارای تشابهات وتعارضات خاصی بودند و…..

دوازدهم فروردین روز جمهوری اسلامی ایران و روز حکومت الله است از بزرگترین اعیاد مذهبی ماست و روزی که با رای و نظر مردم ساختار سیاسی اجتماعی ایران بر مبنای آرای اکثریت قریب به اتفاق ۹۸ دو دهم درصدآرای ملت مسلمان ایران تثبیت شد.
با نقش رهبری حکیمانه امام خمینی رژیم ۲۵۰۰ ساله غیرالهی فرو ریخت و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بست و حکومت مستضعفین پایه‌گذاری شدکه تشکیل جمهوری اسلامی الگوی موفق در ملت‌های محروم و مستضعف منطقه و جهان گردید و از سیطره قدرت های بزرگ جهان از جمله ایالات متحده آمریکا را رهایی یافتند.
وعد اللّه الّذین ءامنوا منکم وعملوا الصَّلحت لیستخلفنّهم فى الأرض کما استخلف الّذین من قبلهم … ولیبدّلنّهم مّن بعد خوفهم أمنا …؛سوره نورآیه ۵۵

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار