یک کارشناس مشاور، در خصوص غلبه بر ترس کودکان از کرونا به پانا گفت:

برای سرگرم کردن کودکان خود با آنها همبازی شوید

زنجان (پانا) - این روزها، روزهایی است که شهروندان باید تردد خود را به حداقل برسانند و مهمانی‌ها را تا اطلاع بعدی به تعویق بیندازند. خبری از مدرسه و مهدکودک رفتن کودکان نیست و مجموعه‌های بازی در سطح شهر؛ کودکی را به خود نمی‌بیند. موضوعی که موجب کاهش حوصله کودکان، بهانه‌گیری، لجبازی و بدخلقی آن‌ها می‌شود. بر این اساس؛ در خصوص شیوه‌های بهینه پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان و اولیا در این ایام با یک مشاور گفتگو کردیم.

کد مطلب: ۱۰۳۲۲۰۸
لینک کوتاه کپی شد
برای سرگرم کردن کودکان خود با آنها همبازی شوید

اباذر سعادتی؛ کارشناس ارشد مشاوره در گفتگو با پانا عنوان کرد: این روزها قرنطینه خانگی، بسیاری از والدین را با معضلی برای آرام‌ساختن کودکان مواجه ساخته است. در حالی‌که خودشان یا درگیر کار اداری و کسب و کار هستند و یا در صورت داشتن بیمار مبتلا به کرونا، مشغول پرستاری و رسیدگی به آن هستند. از آن سو ممکن است درگیر مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا و یا استرس‌های مربوط به آن نیز باشند که مشکلات را دوچندان می‌کند.

از بیماری در ذهن کودکمان یک غول نسازیم

این مشاور برای غلبه بر چنین شرایطی و آرام‌ساختن فضای خانه در خصوص بیماری بیان کرد: قبل از هر چیز باید بدانیم اگر از کرونا در ذهن کودک یک ماجرای فجیع و غول بسازیم، آن‌ها دچار اضطراب و استرس می‌شوند و همین مساله موجب بدخلقی کودک می‌شود. کودکان باید بدانند حتی اگر بیمار کرونایی در منزل داریم، در صورت آگاهی از شیوه‌های پیشگیری و درست عمل کردن موارد بهداشتی قرار نیست مبتلا شویم. از آن سو والدین باید کودکان را با بازی، سرگرمی و آموزش‌های مختلف در منزل نگه‌داشته و سرگرم کنند.

سعادتی در تشریح برخی راهکارهای سرگرم‌کردن کودکان در خانه گفت: اگر آموزش به شیوه بازی باشد، تاثیرگذاری بیشتری برای کودکان دارد. به طور مثال؛ در عروسک‌بازی، به صورت عروسک‌ها ماسک بزنیم، به عروسک بگوییم که اگر مدتی تحمل کند و قوانینی که مادر یا پدر می‌گویند را رعایت کند، بیماری از بین می‌رود. در این صورت، بی شک از سردرگمی و ترس بیش از حد کودکان کاسته خواهد شد. با این روش، کودکان متوجه می‌شوند که این اتفاق یک فاجعه نیست و زود حل می‌شود؛ بنابراین کمتر بدقلقی خواهند کرد. این بازی هر چقدر بیشتر پدر یا مادر را درگیر کند، یعنی آنها مستقیم در بازی شرکت کنند و از کودک نخواهند که با اسباب بازی‌هایش به‌تنهایی بازی کند، برای کودک فرح‌بخش‌تر و رضایتمندانه‌تر است.

او ادامه داد: به اموری همچون نقاشی کشیدن، انجام ورزش‌های سبک، خمیربازی و آشپزی نیز می توان برای آموزش و حفظ روحیه کودکان اشاره کرد. همچنین می‌توان برخی مسئولیت‌ها را به کودکان محول کرد.

سعادتی تصریح کرد: قابل درک است که برای والدین در شرایط موجود، در صورت داشتن بیمار کرونایی و پرستاری از او و همزمان همبازی شدن با کودکان و حفظ آرامش سخت است، اما نباید فراموش کرد که این دوران به زودی می‌گذرد و در زمان حاضر این بهترین کاری است که می‌توان انجام داد و جلوی افسردگی و ترس کودکان را گرفت.

والدین تکنیک‌های آرام کردن کودک بدخلق یا لجباز را بدانند

این کارشناس مشاوره در ادامه تاکید کرد: والدین بهتر است تکنیک‌های آرام کردن کودک بدخلق یا لجباز را بدانند و هنگام بهانه‌گیری کودکان، خونسردی خود را حفظ کنند؛ زیرا در غیر این صورت درگیر بحث با او شده و همه چیز بدتر می‌شود. همچنین باید در نظر داشت که بخشی از بدخلقی کودکان به دلیل جلب توجه کردن برای والدین است. از آنجا که کودکان نگرانی پدر و مادر را حس می‌کنند، این رفتار آنها درخواستی است مبنی بر اینکه والدین آرام باشند. اگر اهل خانه عصبی باشند، کودکان نیز عصبی می‌شوند و شرایط از کنترل خارج خواهد شد.

این روانشناس کودکان همچنین تصریح کرد: صدای آرام و درک کودک در شرایط بدخلقی، باعث می‌شود به عمق فکر کودک و حرف‌های ناگفته او دست پیدا کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار