۲۷ نکته برای مراقبت و نگهداری از بیماران بهبودیافته از کرونا

تهران (پانا) - تعداد زیادی از مبتلایان به بیماری کرونا بهبود می‌یابند حال اینکه می‌توان با رعایت نکاتی بهترین پرستار بیمار بهبود یافته بود.

کد مطلب: ۱۰۳۱۷۶۶
لینک کوتاه کپی شد
۲۷ نکته برای مراقبت و نگهداری از بیماران بهبودیافته از کرونا

رعایت توصیه‌های زیر در مراقبت از بیماران بهبود یافته از کرونا ضروری است:

۱. تعداد افراد حاضر در خانه حتی المقدور کم شوند و تماس با فرد بیمار به حداقل برسد. سایر اعضای خانواده در اتاق‌های دیگر و دور از فرد بیمار قرار گیرند.

۲. ممانعت از تماس بیمار با فردی که خودش مستعد ابتلا به بیماری شدید است و در گروه پرخطر قرار دارد. مثلا افراد مسن در خانه یا فردی با بیماری قلبی مزمن، ریه و کلیه، دیابت، تضعیف ایمنی، بیماری های خونی.

۳. انتخاب فردی سالم از خانواده به عنوان مراقب و پرستار بیمار.

۴. رعایت بهداشت دست‌ها توسط پرستار به دنبال هر گونه تماس با فرد بیمار یا اشیاء نزدیک و اطراف او قبل و بعد از غذا.

۵. در صورت امکان سرویس بهداشتی و حمام بیمار جدا شود در غیر اینصورت روزی چند بار سطوح آن‌ها باید ضدعفونی شود.

۶. ملافه و حوله‌های بیمار مرتب تعویض و ضدعفونی شوند.

۷. موازین بهداشت تنفسی باید توسط بیمار و سایرین رعایت شود؛ به صورت پوشاندن دهان و بینی در حین عطسه یا سرفه، با استفاده از ماسک‌های طبی یا پارچه‌ای و دستمال، و در صورتی که هیچکدام عملی نبود با عطسه کردن در آستین (آرنج خم شده) می‌توان از انتشار بیماری پیشگیری کرد. به دنبال عطسه یا سرفه.

۸. توصیه می‌شود بهداشت دست‌های بیمار، مراقب و سایر اعضای خانواده رعایت شده و شستشو با آب و صابون انجام شود.

۹. فرد مراقب باید در صورتی که در اتاق فرد بیمار است از ماسک طبی کاملا اندازه صورت استفاده کند و در مدت استفاده به ماسک دست نزند. اگر ماسک به ترشحات بیمار آلوده شد یا مرطوب شد بطور بهداشتی دور انداخته شود وسپس دست ها شسته شوند.

۱۰. اطمینان حاصل کنید که هوای فضاهای مشترک مثل آشپزخانه و حمام و اتاق فرد بیمار به خوبی تهویه می‌شود.

۱۱. از تماس مستقیم با مایعات بدن به خصوص ترشحات تنفسی و دهانی و مدفوع بیمار اجتناب بورزید. برای مراقبت تنفسی از ماسک و تماس با ادرار و مدفوع از دستکش های یک بار مصرف استفاده کرده و دست ها پس ازآن شسته شوند.

۱۲. دستکش‌ها، پارچه‌ها، ماسک‌ها و سایر زباله‌های تولید شده توسط بیمار یا فرد مراقب او باید پیش از دور ریختن بسته بندی شود.

۱۳. اطمینان حاصل کنید که هوای فضاهای مشترک مثل آشپزخانه و حمام و اتاق فرد بیمار به خوبی تهویه می‌شود.

۱۴. از هرگونه تماس با فرد بیمار یا لوازمی که بیمار با آن‌ها تماس داشته و آلوده شده است خودداری شود. مثل استفاده مشترک از ظروف، نوشیدنی‌ها، حوله، لباس و ملحفه تخت. ظروف باید با آب و ماده شوینده شسته شوند.

۱۵. سطوحی که بیمار دائم با آنها در تماس است مثل تخت، پاتختی و سایر مبلمان باید با پاک کننده های معمولی یا محلول سفید کننده خانگی مانند آب ژاول (ترکیب یک قسمت ماده سفید کننده به همراه 9 قسمت آب) بسیار رقیق به طور روزانه تمیز شوند.

۱۶. سطوح حمام و دستشویی باید روزانه با محلول های پاک کننده خانگی تمیز شوند.

۱۷. لباس‌ها، ملحفه‌ها، حوله‌های دست و حمام فرد بیمار باید با آب و صابون یا شوینده‌های مناسب شسته شده و به دقت خشک شوند. ملحفه آلوده در کیسه‌های در بسته قرار گیرد. پارچه های‌کثیف تکان داده نشوند و از تماس مستقیم پوست و لباس ها با وسایل آلوده فرد بیمار جلوگیری شود.

۱۸. استفاده از دستکش های یکبار مصرف و پوشش حفاظتی مثل پیش بند در صورت تماس با سطوح، لباس یا ملحفه آلوده به ترشحات بدن الزامی است. بهداشت و شستشوی دست باید پس از دور انداختن دستکش انجام شود.

۱۹. کلیه اعضای خانواده باید تحت نظر و مراقبت قرار گیرند تا در صورت هرگونه پیدایش علائم بیماری به سرعت کشف و تحت درمان قرار گیرند.

۲۰. رژیم غذایی پر ویتامین و پروتئین به همراه مایعات گرم و سبزیجات و حبوبات پخته می‌تواند به بهبودی سریعتر بیمار کمک کند.

۲۱. در خوراندن غذای بیمار به هیچ وجه مداخله نکنید.

۲۲. داروهای بیمار را به موقف و سر وقت به او بخورانید.

۲۳. استفاده از دمنوش‌های خانگی منعی ندارد.

۲۴. استفاده از داروهای خانواده‌های تب بر و یا مسکن، محلول شستشوی بینی منعی ندارد.

۲۵. تعدادملاقات کنندگان بیمار بایدمحدود شود و ترجیحا ورود ملاقات کننده به اتاق ایزوله ممنوع باشد.

۲۶. پرستاری از بیمار بهبود یافته باید تا دو هفته ادامه پیدا کند و بعد از مشاوره با پزشک معالج فرد بهبود یافته می‌تواند به جمع خانواده برگردد.

۲۷. یادتان باشد پس از بهبود نهایی باید اتاق بیمار و همچنین تمامی خانه ضدعفونی و گندزدایی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار