به صورت ویدئو کنفرانس

اجلاس معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شد

تهران (پانا) - هفدهمین اجلاس معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی سراسر کشور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۳۱۲۱۵
لینک کوتاه کپی شد
اجلاس معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شد

به گزارش وبدا، هفدهمین اجلاس معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی سراسر کشور روز سه‌شنبه ۲۷ اسفندماه باحضور سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، سید عابدین حسینی آهنگری مشاور معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، حسن زائری‌لطف سرپرست اداره کل فرهنگی وزارت بهداشت، رحمان خدابنده‌لو مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت، مهندس بهروز رحیمی رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، بهزاد تدین معاون تسهیلات صندوق رفاه و معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور به صورت ویدئو کنفرانس و با رعایت اصول بهداشتی برگزار شد.

در این اجلاس موضوعات مختلفی از جمله شرایط بازگشایی دانشگاه‌ها، اقدامات لازم برای پیشبرد طرح «پویش دانشجویی مقابله با کرونا»، تقدیر از دانشجویان فعال در زمینه مبارزه با کرونا، پرداخت وام دستیاری در سال آینده و حضور تعدادی از معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی در جلسات ستاد مبارزه با کرونا بحث و تبادل نظر شد.

همچنین در این اجلاس اقدامات لازم برای پیشبرد طرح «پویش دانشجویی مقابله با کرونا» با عنوان «زندگی دست یاریگر توست» و تمهیدات لازم در راستای مقابله با ویروس کرونا در دانشگاه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سیماسادات لاری در ابتدای این اجلاس ضمن قدردانی از تمام فعالان دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات درمانی که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا فعالیت می‌کنند، بیان کرد: در کنار مباحث درمانی و بهداشتی که در وزارت بهداشت دنبال می‌شود، نقش معاونت فرهنگی و دانشجویی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. ما باید تلاش کنیم تا زمینه فرهنگی و روانی مناسب را در دانشجویان برای کنشگری مناسب در شرایط حاضر کشور فراهم کنیم و در ضمن به عموم مردم کشور آگاهی‌های لازم را برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و فائق آمدن بر مشکلات فعلی بدهیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت درباره اقدامات انجام شده در این معاونت توضیح داد: در اولین قدم تلاش کردیم تا با تعطیلی به موقع دانشگاه‌ها مانع شیوع این ویروس در بین دانشجویان شویم و در اولین قدم دانشگاه‌ها تعطیل شدند. بعد از آن دستورالعملی با همکاری معاونت بهداشت و درمان تهیه و به مراکز دانشگاهی و اورژانس‌ها ارسال شد. علاوه بر آن سعی کردیم تا با همکاری اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویی در زمینه مدیریت استرس و اضطراب فعالیت کنیم. همچنین طرح «پویش دانشجویی مقابله با کرونا» را اجرا کردیم تا فعالیت‌های دانشجویی را در این حوزه ساماندهی کنیم.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد که تمام فعالیت‌هایی که در زمینه مقابله با کرونا در شهرها و مناطق مختلف صورت می‌گیرد، در شعب دانشگاهی مفدا اطلاع‌رسانی شود تا ضمن در جریان قرار گرفتن دیگران و اطلاع‌رسانی، زمینه مستندسازی این رویداد سراسری نیز فراهم شود.

به گفته معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، آیات قرآن و احادیث معتبر که به نوعی به موضوعات مرتبط با شرایط حال جامعه انتخاب شده‌اند در اختیار معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها قرار گرفته تا به شکل خلاقانه در سطح دانشگاه‌ها و مراکز درمانی از آن استفاده شود.

در ادامه دکتر زائری‌لطف سرپرست اداره کل فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت «پویش دانشجویی مقابله با کرونا» و لزوم معرفی بیشتر آن، بیان کرد: ما خوشبختانه به بانک اطلاعات قوی‌ای از توانایی دوستان حاضر در این پویش دسترسی داریم و تلاش می‌کنیم تا در آینده از این ظرفیت در مقابله با آسیب‌های احتمالی بهره بگیریم و داوطلبان این پویش را رها نکنیم. دانشجویان در کنار نیروهای بهداشت و درمان در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند. برای نشان دادن این ظرفیت بالا انتظار داریم تا مستندسازی‌ها و تولید محتوا در شعب دانشگاهی مفدا منعکس شود.

وی اضافه کرد: البته حفظ سلامت دانشجویان در زمینه کار میدانی و درمانی اولویت بالایی دارد.

پرداخت وام دستیاری برای اولین بار

در ادامه این اجلاس بهروز رحیمی رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت رزمایش ملی و اجتماعی مقابله با کرونا گفت: قرار بود اجلاس معاونان فرهنگی و دانشجویی در اسفندماه برگزار شود که به دلیل شیوع کرونا این اجلاس به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود. از اینجا اعلام می‌کنم که صندوق رفاه دانشجویان در دوره جدید با تغییرات سیستماتیک همراه بوده و زمینه تسهیل‌سازی تمام وام‌ها صورت گرفته و برنامه کلی جامعی تهیه شده که در اولین اجلاس معاونان که به صورت حضوری برگزار خواهد شد، جزئیات اقدامات و تحولات انجام شده به طور کامل تشریح خواهد شد.

وی اضافه کرد: در سال آینده با رشد بودجه معاونت فرهنگی و دانشجویی شاهد رشد وام‌ها نیز خواهیم بود. در همین راستا پرداخت وام دستیاری برای اولین بار در وزارت بهداشت پایه‌گذاری شد که جزییات آن به زودی اعلام می‌شود.

در ادامه این نشست برخی از معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی به طرح مباحث و فعالیت‌های صورت گرفته در مناطق مختلف پرداختند. تشکیل قرارگاه مبارزه با کرونا، استفاده از ظرفیت دانشجویی برای آموزش و خدمات درمانی، برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات مختلف در زمینه مقابله با کرونا، فعالیت دانشجویی و دانشگاهی در زمینه تولید مواد ضدعفونی کننده و ماسک، بهره‌گیری از داوطلبان و انجمن‌های علمی و تشکل‌های اسلامی و.... ازجمله مباحثی بود که در این اجلاس انعکاس پیدا کرد.

در ادامه این اجلاس خدابنده‌لو مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت با جمع‌بندی مباحث طرح شده با اشاره به بخشنامه وزیر بهداشت به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور عنوان کرد: امیدواریم با مطالعه این بخشنامه و موارد حمایتی آن از دستیاران و کارورزان، برنامه‌ریزی لازم را برای سال آینده انجام دهید و از مزایای آن بهره بگیرید.

وی ادامه داد: فعالیت‌های خود را مستند کنید و در اختیار ما قرار دهید تا در ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شود. در این زمینه از رسانه‌های استانی نیز استفاده کنید تا فعالیت دانشجویان را معرفی کنند و حتما از دانشجویان حاضر در بالین محافظت شود و پیشنهادهای خلاقانه آن‌ها مورد توجه قرار بگیرد. همچنین دانشجویانی را که در زمینه مقابله با کرونا فعالیت مناسب و ایثارگرانه دارند به ستاد معرفی کنید تا بعد از عبور از این شرایط به نحو شایسته‌ای از آنان تقدیر کنیم.

وی افزود: ما حتما پروتکل بازگشایی دانشگاه‌ها را پیگیری می‌کنیم و تا زمانی که شرایط کشور عادی نشده باشد، به سمت بازگشایی دانشگاه‌ها نمی‌رویم. بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها و ورود دانشجویان نیز غربالگری صورت می‌گیرد تا در کنار توجه به سلامت جسمی زمینه روحی مناسبی برای دانشجویان نیز فراهم شود. با نظارت دانشجویان خوابگاه‌ها را ضدعفونی و گندزدایی کنید. تلاش کنید تا با خلاقیت بیشتری زمینه برای استفاده بیشتر و بهره‌گیری از ظرفیت دانشجویی ایجاد شود.

در پایان این اجلاس، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با ابراز امیدواری از عبور از دوران شیوع ویروس کرونا، گفت: تلاش خواهیم کرد تا بازگشایی دانشگاه‌ها در زمان مناسب و با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا و با رعایت نکات بهداشتی رخ دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار