تداوم تحریم‌های ایران و مسئولیت نهادهای بین المللی

تهران (پانا) - رویکرد متناقض آمریکا در قبال مردم ایران هرچند مسبوق به سابقه است اما تداوم این رویه هم می‌تواند به جنایت علیه بشریت تعبیر شود و هم بهداشت جهانی را تهدید کند. در این میان انتظار می‌رود نهادهای بین المللی رفتار مسوولانه تری در پیش بگیرند.

کد مطلب: ۱۰۳۱۱۰۵
لینک کوتاه کپی شد
تداوم تحریم‌های ایران و مسئولیت نهادهای بین المللی

به گزارش ایرنا،‌ ویروس کرونا پدیده عجیبی است که با بستن مرزها نمی‌توان جلویش را گرفت. کمتر از سه ماه است که این ویروس در ووهان چین شایع شد و اکنون بیش از ۱۶۰ کشور درگیر این پدیده شوم هستند. با این حال تلاش‌های بهداشت و درمان ایران با مانع عمده تحریم‌های آمریکا مواجه شده است به طوری که امروز بر اساس اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی طی هفته های اخیر ۹۸۰ نفر از شهروندان ایرانی جان خود را از دست داده اند که اتفاقا در بین این جان باختگان پرستاران، پزشکان و کادر درمانی هم هستند که با کمبود امکانات ناچارند به جنگ این ویروس ناشناخته بروند.

دونالد ترامپ ۱۱ اسفند رییس جمهوری آمریکا با کلماتی توهین آمیز اعلام کرده است در صورتی به ایران کمک خواهد کرد که ایران درخواستی در این زمینه داشته باشد. ترامپ در سخنان خود مدعی شد: آمریکا برای مقابله با ویروس کرونا با تهران همکاری خواهد کرد، مشروط بر اینکه ایران درخواست کمک کند! اگر ما بتوانیم در این مساله به ایرانی‌ها کمک کنیم، مطمئنا این کار را انجام خواهیم داد. تنها کاری که باید انجام شود این است که آنها از ما بخواهند تا به کشورشان کمک کنیم.

این سخنان رییس جمهور آمریکا گذشته از توهین آمیز بودن، مشخصا نمایشی و به دور از واقعیت بود. البته پیش از این هم سابقه اینگونه رفتارها را دارد، رئیس جمهور آمریکا در حالی که طی دو سال گذشته بارها از ایران درخواست مذاکره کرده اما مدام تحریم‌های سخت‌تری را علیه ایران وضع کرده است. ترامپ دارای شخصیتی نمایشی است و تلاش می کند توجه دیگران را به خود جلب کند.

تحریم‌های سخت و جنگ اقتصادی دولت ترامپ در قبال ایران همچنان ادامه دارد و آسیب‌های اقتصادی و پزشکی ناشی از گسترش ویروس کرونا در ایران همزمان شده است با اوج تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان و این دو تاثیر چشمگیری بر اقتصاد ایران داشته است و مبارزه با پاندومی کرونا را دشوار کرده است.

مقامات ایالات متحده آمریکا ادعا می‌کنند که کالاهای بشردوستانه به ویژه دارو و تجهیزات پزشکی را از تحریم‌های خود استثناء کرده‌اند اما به دلیل هراس بسیاری از بانک‌های جهانی از تحریم‌های آمریکا ایران برای تامین دارو با مشکل روبرو است.

آمریکا پاندومی کرونا را به موضوعی سیاسی تبدیل کرده تا از طرق آن ایران را تحت فشار قرار دهد و در این میان کشورهای دیگر نیز از هراس قطع ارتباط با آمریکا هم راستای تحریم‌ها گام بر می‌دارند.

حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان روز ۲۴ اسفند ماه در نامه‌ای به تعدادی از روسای کشورها با اشاره به شیوع کرونا خواستار شکستن و رفع تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی شد. روحانی در این نامه تاکید کرد که «مدیریت این بحران عظیم و خطرناک توسط هیچ کشوری به تنهایی میسر نیست چه رسد به اینکه آن کشور در دسترسی به بازارهای مالی بین‌المللی و تأمین کالاهای مورد نیاز خود با مشکلات فراوان مواجه باشد».

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه هم روز پنج‌شنبه، ۲۲ اسفند، در نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار رفع تمامی تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران برای مقابله با ویروس کرونا شد. ظریف در نامه خود به دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: «تحریم‌های ایالات متحده بر تجارت قانونی و پیش‌شرط‌های اخیر مقامات ایالات متحده برای ممانعت از فروش دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای بشردوستانه، تلاش‌ها برای مبارزه با شیوع کووید-۱۹ در ایران را با موانع جدی مواجه کرده است.»

در همین حال «میدیا بنجامین» بنیانگذار گروه صلح‌طلب آمریکایی «کدپینک» در مقاله ای درخواست کرده است که برای کمک به ریشه کنی ویروس کرونا تحریم های ایران لغو شوند. او با اشاره به تحریم‌های دارویی آمریکا علیه ایران و تاثیر منفی و جدی این تحریم بر حیات بیماران، تاکید کرد که واشنگتن برای کمک به ریشه‌کنی ویروس کرونا و جلوگیری از گسترش آن در خاورمیانه باید تحریم‌های ایران را لغو کند.

پاندومی کرونا نشان داد که تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده آمریکا علیه ملت ایران که با عنوان سیاست فشار حداکثری وضع شده‌اند، تهدیدی برای بهداشت جهانی هم محسوب می‌شوند. با توجه به اینکه کرونا موضوعی در ابعاد جهانی است ضرورت ایجاب می‌کند کلیه کشورها با همکاری دسته‌جمعی در جهت کنترل این معضل مشترک بین المللی برآیند اما تحریم ها مانعی بر سر راه همکاری های بین المللی است.

آمریکا در شرایطی به تحریم‌های ضد بشری خود علیه ایران ادامه می‌دهد که مردم ایران روزهای سخت مبارزه با کرونا را تجربه می‌کنند. آمریکا مشکلات زیادی برای مردم ایران، ایجاد کرده است و این موضوع باید در یک دادگاه بین‌المللی مطرح شود.

تروریسم اقتصادی آمریکا علاوه بر تحریم نفتی، تحریم دارویی، پزشکی و غذایی نیز بر مردم ایران تحمیل کرده است استفاده از غذا و دارو به عنوان اسلحه علیه ملت‌ها که فقط یک نام دارد و آن جنایت علیه بشریت است. رئیس جمهور آمریکا در این میان تلاش می‌کند با یک بازی سیاسی و روانی خود را طرفدار مردم ایران نشان دهد.

«دیوید کورترایت» مدیر مطالعات سیاسی موسسه کروک برای مطالعات صلح در مقاله‌ای نوشت: پس از آنکه دونالد ترامپ اعلام کرد که قصد دارد نظامیان بیشتری را به غرب آسیا اعزام کند، نگرانی‌ها درباره خطر بروز جنگ در این منطقه افزایش یافت، اما در حقیقت این جنگ اقتصادی است که مردم ایران را هدف قرار داده است و مردم عادی درحال پرداخت بهای این تحریم‌ها هستند.

براساس حقوق بین‌الملل، تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، مصداق جنایت علیه بشریت است که به مفهوم «تروریسم اقتصادی» است. به تعبیر وزیر امور خارجه کشورمان اکنون «تروریسم پزشکی» هم به تروریسم اقتصادی آمریکا اضافه شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار