معمای بزرگ کرونا ویروس و لیگ برتر ایران؛ فیفا لطفا وارد شو

تهران (پانا) - با وضعیتی که بیش از 120 کشور جهان به علت شیوع کرونا ویروس اسیر آن شده‌اند، احتمال اینکه لیگ‌های فوتبال در کشورهای درگیر بتواند به پایان برسد بسیار پایین است؛ در چنین شرایطی تعیین قهرمان، تیم‌های سقوط کننده به دسته پایین‌تر و سهمیه‌های قاره‌ای بزرکترین علامت سوال پیش‌روی فدراسیون‌هایی است که لیگ آنها تعطیل شده است.

کد مطلب: ۱۰۳۰۹۵۰
لینک کوتاه کپی شد
معمای بزرگ کرونا ویروس و لیگ برتر ایران؛ فیفا لطفا وارد شو

علیرضا دهقانی / شیوع کرونا ویروس در ایران و بسیاری از کشورهای قاره آسیا و اروپا کار را به جایی رساند تا در اتفاقی تاریخی بسیاری از لیگ‌های فوتبال در جهان وارد تعطیلات خارج از برنامه شوند و ادامه لیگ‌ها با توجه به شرایط موجود در جهان شاید جداقل تا پایان فروردین عملی نباشد و حتی اگر کشورها در کنترل این ویروس ناکام باشند، ادامه مسابقات این فصل ممکن نشود.

قوی بودن احتمال عدم برگزاری دیدارهای این فصل باعث شده تا تصمیم‌گیری درباره قهرمان مسابقات، سهمیه‌های مسابقات باشگاهی در سطح قاره و تیم‌های سقوط کننده به دسته پایین‌تر یکی از مهم‌ترین سوژه‌ها در بسیاری از کشورهایی باشد که فوتبال آنها وارد تعطیلات اجباری شده است.

درباره تصمیم‎گیری در شرایط بحرانی کنونی فیفا در موارد بحرانی تصمیم‌گیری را بر عهده فدراسیون‌های فوتبال کشورها گذاشته است و آنها هستند که باید درباره اینکه تکلیف تیم‌ها و لیگ‌ها چه می‌شود تصمیم‌گیری کنند اما این اظهار نظر فیفا در صورتی است که بحران تنها در یک یا تعداد محدودی از کشورها پدیده آمده باشد اما با وسعتی که کرونا ویروس در بین بیش از 120 کشور جهان پیدا کرده، شاید تنها نسخه واحد از سوی فیفا باشد که بتواند مانع از حرف و حدیث و درگیری‌های احتمالی شود.

راه‌های فیفا چیست؟

فیفا برای قرار گرفتن در وضعیتی که ادامه لیگ‌های فوتبال در کشوری ممکن نباشد، 4 راهکار دارد که به فدراسیون‌ها پیشنهاد شده است که این راهکارها عبارتند از:

1- معرفی قهرمان، سهمیه‌ها و تیم‌های سقوط کرده براساس جدول فعلی

2- معرفی قهرمان، سهمیه‌ها و تیم‌های سقوط کرده براساس جدول نیم فصل

3- معرفی قهرمان براساس جدول فصل گذشته و معرفی سهمیه‌ها و تیم‌های سقوط کرده براساس جدول فعلی

4- نیمه تمام ماندن بازی‌ها بدون معرفی قهرمانی و تیم‌های سقوط کرده؛ معرفی سهمیه‌ها براساس جدول فعلی

بررسی وضعیت لیگ برتر ایران در مدل‌های فیفا

1- اگر مدل اول درباره لیگ برتر در نظر گرفته شود، پرسپولیس که با اقتدار کامل و 10 امتیاز بیشتر از تیم دوم صدرنشین لیگ برتر است به عنوان قهرمان معرفی خواهد شد و همراه با سپاهان به سهمیه مستقیم لیگ قهرمانان خواهد رسید و تیم‌های تراکتور و استقلال هم به پلی‌آف لیگ قهرمانان خواهند رفت. در انتهای جدول هم شاهین بوشهر و پیکان به دسته اول سقوط می‌کنند.

این مدل می‌تواند مدلی محبوب برای پرسپولیس باشد که چهارمین قهرمانی را زودهنگام به دست می‌آورد و همچنین تیم‌هایی مانند نساجی، ذوب آهن، پارس جنوبی، گل گهر و سایپا که از سقوط قرار می‌کنند اما تیم‌های سپاهان، تراکتور، استقلال، شهر خودرو، فولاد، صنعت نفت، شاهین و پیکان تیم‌هایی هستند که به هیچ عنوان این مدل را دوست ندارند.

2- در مدل دوم باز هم پرسپولیس به قهرمانی خواهد رسید اما سهمیه‌های لیگ قهرمانان دچار تغییر خواهد شد. پرسپولیس همراه با استقلال سهمیه مستقیم لیگ قهرمانان را بدست می‌آورند و تیم‌های صنعت نفت و سپاهان به پلی‌آف خواهند رفت. در انتهای جدول هم یک تغییر در مقایسه با مدل اول به وجود می‌آید و گل گهر به جای پیکان راهی دسته اول می‌شود و شاهین باز هم سقوط می‌کند.

در این مدل پرسپولیس راضی خواهد بود و همراه با تیم‌هایی مانند سایپا، نساجی، پیکان، پارس جنوبی، ذوب آهن، ماشین‌سازی تبریز و صنعت آبادان از مدل فعلی رضایت خواهند داشت اما استقلال تهران، سپاهان، تراکتور، شهر خودرو، گل گهر و شاهین به این مدل معترض خواهند بود.

3- در سومین مدل پرسپولیس قهرمان فصل قبل به جام قهرمانی خواهد رسید و تکلیف سهمیه‌ها و تیم‌های سقوط کننده براساس جدول شماره یک پیش خواهد رفت.

4- اما در چهارمین مدل که مدل محبوب تیم‌های رقیب پرسپولیس است، این فصل بدون قهرمان به پایان خواهد رسید و تیمی به دسته اول سقوط نمی‌کند اما در این مدل پرسپولیس، شهر خودرو، فولاد، صنعت نفت و نفت مجسد سلیمان تیم‌هایی هستند که ضرر خواهند کرد.

کدام راه صحیح است ؟

پیگیری هر 4 راه هر چند برای فدراسیون فوتبال ایران ممکن است اما از آنجا که فوتبال ایران طی چند وقت اخیر اتهامات عجیب و بدون سند و مدرک درباره مهندسی لیگ کم نداشته است، پیگیری هر کدام از این راه‌ها صدای اعتراض را بلند خواهد کرد و بساط اتهامی جدید را پهن می‌کند.

چنین وضعیتی که بسیاری آماده اتهام‌زنی به فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش هستند شاید تنها فیفا باشد که بتواند نسخه نهایی را برای کشورها تجویز کند تا بحث‌ها به کمترین میزان ممکن برسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار