نوروز در خانه

«گتسبی بزرگ » روایت عشق بیهوده‌ای که منجر به مرگ شد

تهران (پانا) - کتاب «گتسبی بزرگ» یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ آمریکاست که روایتی از یک جوان فقیر عاشق است که عشق خود را به علت بی‌پولی و جنگ از دست می‌دهد.

کد مطلب: ۱۰۳۰۹۴۶
لینک کوتاه کپی شد
«گتسبی بزرگ » روایت عشق بیهوده‌ای که منجر به مرگ شد

در سالهای گذشته نوروز فرصتی بود برای دید و بازدید از اقوام، پا گذاشتن در طبیعت و لذت بردن از زیبایی‌های آن اما امسال نوروز 99 مهمان ناخوانده‌ای دارد که باعث شده خانواده‌ها کمتر بتوانند خود را در دامن طبیعت ببینند و یا به دیدار اقوام بروند، کرونا امروز خانواده‌ها را خانه نشین کرده است و این امر باعث شده هر شخص بهترین زمان برای مطالعه و دیدن فیلم و گوش دادن به موسیقی را پیدا کند.
حال ما برآنیم که در این فرصت قرنطینه شدن خانواده کتابهای متفاوتی را با سلیقه‌های مختلف به خانواده‌ها معرفی کنیم.

کتاب «گتسبی بزرگ» با عنوان اصلی «The Great Gatsby» به نویسندگی فرانسیس اسکات فیتس جرالد یکی از ماندگارترین و پروفروش‌ترین کتاب‌های ادبیات آمریکا است. کتابی که تاکنون بیشتر از ۲۵ میلیون نسخه از آن به فروش رفته است.
این کتاب برای اولین بار در سال 1925 منتشر شد و با اقبال زیادی روبه‌رو نشد اما بعد از گذشت چند سال در اواسط دهه 1940 جلب توجه کرد و به یکی از پرمخاطب‌ترین رمان‌های آمریکا تبدیل شد.
براساس این رمان یک فیلم هم با بازی لئوناردو دی‌کاپریو ساخته شده است. معمولا فیلم‌هایی که از روی کتاب‌ها ساخته می‌شوند زیاد دیدنی و جذاب نیستند اما فیلم گتسبی بزرگ از معدود فیلم‌هایی است که به خوبی کتاب و یا حتی از کتاب بهتر است. پیشنهاد می‌کنم اگر کتاب گتسبی بزرگ را خوانده‌اید حتما فیلم گتسبی بزرگ را نیز ببینید. این فیلم با بودجه ۱۰۵ میلیون دلار ساخته شده است و موضوعات کتاب را به خوبی برای شما جا خواهد انداخت.
اگر بخواهیم توصیف بسیار کوتاهی از کتاب ارائه کرده باشیم، می‌توانیم بگوییم که نام کتاب از شخصیت اصلی و رازآلود کتاب که سی‌وچند ساله است وام گرفته شده، این فرد در جوانی عشق دختر زیبارویی را در دل داشته که بی‌پولی و جنگ مانع رسیدن این دو بهم می‌شود.
گتسبی بعد از تمام شدن جنگ تمام تلاش خود را برای یافتن دختر و جمع کردن ثروتی هنگفت می‌کند و موفق نیز می‌شود، او در خانه‌اش در لانگ آیلند به منظور جلب توجه دیزی که حالا ازدواج کرده، ضیافت‌های با‌شکوهی ترتیب می‌دهد اما همیشه حتی میان مردم بی‌شماری که در ضیافت‌هایش شرکت می‌کنند، احساس تنهایی می‌کند. این مرد در پایان داستان در پی رخداد حوادثی، بیهوده به قتل می‌رسد.
این رمان سمبولیک به خوبی «رویای آمریکایی» را نشان می‌دهد. رویایی که در آن افراد سودای زندگی مرفه را در سر داشتند، خوش می‌گذراندند و نهایت هدفشان عیش‌ونوش بود. قرار بود آمریکا، مدینه فاضله‌ای باشد که در آن آرمان‌ها تحقق می‌یابد؛ ولی در پایان داستان٬ راوی به پوچی این سبک زندگی و اینکه رویای آمریکایی سرابی بیش نیست پی برده و به شهر خود باز می‌گردد. جایی که هنوز ارزشهای انسانی پایدار است.
حوادث کتاب در دهه ۱۹۲۰ اتفاق می‌افتد و به زیبایی این برهه از تاریخ آمریکا را که به دوره جاز معروف است به تصویر می‌کشد. دورانی که در آن شاهد تغییرات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هستیم. در این دوره رقص و موسیقی جاز بسیار محبوب بوده است. موسیقی جاز نماد فردگرایی است که هویت جامعه آمریکایی را در ذهن متبلور می‌کند.
کتاب «گتسبی بزرگ» با ترجمه رضا رضایی که در حال حاضر بهترین ترجمه از این کتاب به حساب می‌آید از نشر ماهی در 212 صفحه و قیمت 28 هزار تومان به فروش می‌رسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار