وزیر آموزش و پرورش در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری:

سامانه آموزش مجازی آموزش و پرورش به زودی آغاز به کار می‌کند

سناریوهای آموزش و پرورش برای جبران آموزش حضوری؛ از افزایش ساعات روز تا اختصاص و اضافه‌شدن پنجشنبه و جمعه به آموزش

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش همه جزئیات آموزش‌های مجازی به دانش‌آموزان در ایام تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا و تمهیدات لازم برای بازگشایی مدارس و تقویم زمان تحصیل را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۰۳۰۹۳۵
لینک کوتاه کپی شد
سامانه آموزش مجازی آموزش و پرورش به زودی آغاز به کار می‌کند

محسن حاجی‌میرزایی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره وضعیت آموزش‌های مجازی در ایام تعطیلی مدارس گفت:‌ این روزها آموزش و پرورش، شور و حال خاصی دارد و هیجان گسترده‌ای در سطوح آموزش و پرورش جریان دارد. در طول صدسال اخیر آموزش‌ها به صورت حضوری بوده است اما اکنون به یکباره با شرایطی مواجه شده‌ایم که باعث وقفه در این نوع آموزش‌ها در مدارس شده است.

او ادامه داد: مدرسه یک کانون تجمع متراکم است که در آن، ساعات زیادی بچه‌ها کنار هم هستند. سلامت دانش‌آموزان هم مانند آموزش آن‌ها برای ما مهم است، بنابراین چون این تجمع و شلوغی ممکن بود منجر به شیوع بیشتر بیماری کرونا شود و سلامتی دانش‌آموزان به خطر بیافتد، ناگزیر شدیم که برای حفظ سلامت دانش‌آموزان، معلمان و عوامل مدرسه، مدارس را تعطیل کنیم.

وزیر آموزش و پرورش آموزش دانش‌آموزان را هم بسیار مهم دانست و گفت: اتفاق مهمی در آموزش و پرورش افتاده است. خوشبختانه صداوسیما در کمتر از دو روز به یاری ما آمد و برای ارائه آموزش‌ها با همه توان در چند شبکه پرمخاطب به ما کمک کرد. شرایطی پیش آمد که معلمی که در یک جمع 20 و 30 نفره تدریس می‌کرد به یک باره خود را در معرض داوری به طور زنده در مقابل چشمان همگان قرار داد.

او با بیان اینکه تلاش‌های پراکنده‌ای برای استفاده از ظرفیت‌های مجازی جهت آموزش پیش از این انجام شده است، گفت: در شرایط فعلی یک جهش در کار تعلیم و تربیت انجام شد و همه مدارس به میدان آمدند. ما بزرگترین شبکه را در کشور داریم و جمعیت عظیمی را تحت پوشش قرار داده‌ایم. چنین تجربه‌ای پیش از این در این سطح گسترده در کشور وجود نداشت و ما باید به سرعت به بخش مجازی نقل مکان می‌کردیم.

آغاز به کار سامانه‌ای برای آموزش مجازی به دانش‌آموزان در روزهای آینده

وزیر آموزش و پرورش از آغاز به کار سامانه‌ای برای آموزش مجازی به دانش‌آموزان در روزهای آینده خبر داد و افزود: به همین دلیل جلسات متعددی با وزارت ارتباطات و پیام‌رسان‌ها داخلی و ... برگزار شده است. فضایی را طراحی کرده‌ایم که بتوانیم ارتباط بین معلمان و دانش‌آموزان را به خوبی برقرار کنیم. این فضا تقریبا آماده شده است تا معلمان بتوانند آموزش‌ها را به خوبی و آسانی و با کیفیت به دانش‌آموزان منتقل کنند. با همه شرکت‌هایی که آماده ارائه خدمات هستند گفت‌و‌گو شده است و به زودی وارد مرحله اجرا می‌شود. در این سامانه مشخصات شخصی و کلاسی دانش‌آموزان، اطلاعاتی حاکمیتی است و فقط در اختیار ما است نه فرد دیگری.

حاجی‌میرزایی گفت: اکنون 85 درصد مدارس از طریق یک ارتباط برخط، با ما در ارتباط هستند و 73 درصد از این 85 درصد اعلام کرده‌اند که به دانش‌آموزان آموزش مجازی می‌دهند و به شکل‌های مختلف این ارتباط را برقرار کرده‌اند.

او با بیان اینکه در آموزش و پرورش به دلیل در معرض دید بودن خانواده‌ها و همه مردم، نمی‌توانیم حرف گزاف بزنیم، درباره بازخورد این آموزش‌ها و میزان مفید بودن آن‌ها هم گفت: درباره آموزش‌های تلویزیون، هم صداوسیما و هم ما یک ارزیابی داریم و خوشبختانه اقبال و استقبال خوبی صورت گرفته است. در گزارشی که مشاهده کردم یک درس ریاضی بیش از 100 هزار بار دانلود شده است. البته روش‌های دیگری هم مورد استفاده قرار گرفته است. ما حدود 3 هزار راهبر آموزشی را مامور کرده‌ایم در مناطقی که دسترسی به تلویزیون ندارند، این آموزش‌ها را به بچه‌ها حضوری ارائه دهند. استان‌ها با مناطق، مناطق با مدیران و مدیران با معلمان هر روز در ارتباط هستند تا این آموزش‌ها به خوبی ارائه شود.

وزیر آموزش و پرورش به زمان تدریس دروس در تلویزیون اشاره کرد و گفت: قطعا هیج چیزی جایگرین تدریس حضوری نخواهد شد. ما در حال تمرین در فضایی متفاوت هستیم. تلویزیون به عنوان یک ابزار کمکی به یاری ما آمده است. شاید اگر زمان برنامه‌ها افزایش یابد، مشکلات دیگری برای رسانه پیش آید و امکان افزایش ساعات تدریس وجود نداشته باشد.

آموزش‌های آنلاین ابزار مهمی برای برقراری عدالت آموزشی هستند

حاجی میرزایی به خلاقیت معلمان برای تدرس به دانش‌آموزان اشاره کرد و افزود: آن معلمی که با 47 سال سابقه کار در جست‌و‌جوی راهی برای ارتباط با دانش‌آموزان است، نشان می‌دهد که این مجموعه زنده و تجربه خوبی در حال شکل گرفتن است و می‌تواند بستر توسعه این ارتباط شود. برخی از دانش‌آموزان مشکل عدم تمرکز دارند و در پای تلویزیون با مشکل مواجه می‌شوند اما ما از طریق انجمن اولیا و مربیان و ... به این موارد کمک کرده‌ایم. ارتباط بین خانه و مدرسه ماموریت ما است، اگر این ارتباط عمیق‌تر باشد آموزش بهتر صورت می‌گیرد که امیدوارم در این زمینه خانواده‌ها به ما کمک کنند.

او با بیان اینکه آموزش‌های آنلاین به عنوان یک ابزار کمکی در این مرحله برای جلوگیری از وقفه در جریان آموزش استفاده می‌شود، گفت: این ابزار یک ابزار مهم برای عدالت آموزشی است، آموزش در خیلی جاهای کشور توسعه یافته است اما کیفیت آموزش شاید همه جا مناسب نباشد، بنابراین از این طریق شاید بهبود پیدا کند و کیفیت هم بهتر شود.

وزیر آموزش و پرورش بر برنامه‌ریزی برای آموزش به همه دانش‌آموزان تاکید کرد و گفت: اکنون طرحی را در آذربایجان غربی تحت عنوان یاریگران آموزش طراحی کرده‌اند که بسته‌هایی را به خانواده‌ها و دانش‌آموزان می‌دهند و فضایی را برای آموزش آماده می‌کنند. همچنین از طریق راهبران آموزشی در تلاشیم تا جایی هم که دسترسی به تلویزیون وجود ندارد، آموزش‌ها را به دانش‌آموزان برسانند. ما در تلاشیم که ارزیابی دقیقی را انجام دهیم تا افرادی که آموزش ندیده‌اند، همه آموزش‌ها برای آن‌ها جبران شود.

سناریوهای آموزش‌ و پرورش برای جبران آموزش حضوری در مدارس

عضو کابینه دولت تدبیر و امید به سناریوهای پیش‌بینی شده برای جبران کلاس‌های حضوری اشاره کرد و گفت: در این زمینه چند سناریو پیش‌بینی شده است. خوشبینانه‌ترین حالت آن است که از 16 فروردین کلاس‌ها برقرار شوند، در این صورت تا یک ماه به دوره آموزشی اضافه می‌کنیم که برای مرور مطالب، هم یک دوره آموزش مجازی و هم تامین کسری آموزش خواهد بود. در این زمینه اختیاراتی را به شورای آموزش و پرورش استان‌ها داده‌ایم تا براساس شرایط هر استان تصمیم‌گیری کند. امروز ستاد ملی کرونا تصویب کرد که تقویم زمانی تحصیلی، متغیر باشد.

در ستاد ملی کرونا با برگزاری تا 6 هفته آموزش حضوری بعد از تعطیلات موافقت شد

او با بیان اینکه نمی‌خواهیم زمان تحصیلی سال آینده آسیب بییند، گفت: اگر زمان تعطیلات بیشتر شود به آموزش اضافه می‌کنیم، به این صورت که شاید پنجشنبه و جمعه را به آموزش اختصاص دهیم یا ساعات روز را بیشتر کنیم. امروز در ستاد ملی کرونا با برگزاری تا 6 هفته آموزش حضوری بعد از تعطیلات موافقت شد. هرچند که 70 درصد از آموزش قبل از تعطیلی انجام شده است، بنابراین آموزش حضوری برای جبران این 30 درصد باقی‌مانده است. بنابراین یا روز را وسیع‌تر می‌کنیم یا پنجشنبه و جمعه را اضافه خواهیم کرد.

برگزاری کنکور سراسری 20 روز بعد از امتحانات نهایی مدارس

به گفته وزیر آموزش و پرورش هر زمان که امتحانات نهایی مدارس تمام شود، 20 روز بعد از آن کنکور سراسری برگزار می‌شود و این چیزی است که در ستاد ملی کرونا به تصویب رسیده است.

اطمینان می‌دهم نیازی به معلم خصوصی و کتاب کمک درسی نیست

حاجی میرزایی در پاسخ به این احتمال که ممکن است برخی از اولیا برای جبران آموزش، سمت معلمان خصوصی و کتاب‌های آموزشی بروند، نیز گفت: من به خانواده‌ها اطمینان می‌دهم که بچه‌ها نیازی به معلمان خصوصی و کتاب‌های کمک درسی ندارند چون امتحانات و کنکور براساس همین دروسی است که به صورت مجازی ارائه می‌شود. ما حداکثر تلاش را می‌کنیم که آسیب آموزشی به فردی وارد نشود و نیازی به معلم خصوصی و کتاب کمک درسی نیست.

اختصاص اینترنت رایگان به دانش‌آموزان و معلمان

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در شبکه‌ای که در حال طراحی است و امیدوارم در این روزها اجرایی شود، اینترنت رایگان در اختیار دانش‌آموز و معلم قرار خواهد گرفت. همچنین گفت‌وگویی با وزارت ارتباطات داشته‌ایم که در همین روزها برای معلمان و دانش‌آموزانی که این روزها درگیر آموزش‌های مجازی هستند، اینترنت رایگان اختصاص یابد.

او افزود: در سامانه‌ای که طراحی شده و به زودی اجرایی می‌شود، اطلاعات مدارس و تمامی کلاس‌ها قابل دسترس است و امکان گزارش‌گیری وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در این ایام درخصوص توسعه آموزش الکترونیکی، اتفاق مهمی افتاده است و نظام آموزشی نشان داده که می‌تواند خود را به سرعت با شرایط تطبیق دهد. در این روزها سرعت تطبیق قابل توجه بوده است و از این جهت از همه معلمان سپاسگزارم.

حاجی‌میرزایی درباره آموزش بهداشتی دانش‌آموزان و معلمان نیز گفت: از همان روزهای اول با هماهنگی وزارت بهداشت، دستورالعمل‌های بهداشتی را به معلمان، دانش‌آموزان و عوامل مدرسه داده‌ایم و بیش از 900 هزار نیروی شاغل در آموزش و پرورش از این دستورات استفاده کرده‌اند و آموزش دیده‌اند. همچنین سرانه‌ای به مدارس اختصاص یافته است که وسایل موردنیاز بهداشتی و ضدعفونی تهیه شود.

زمانی اجازه حضور در مدارس را می‌دهیم که خطر جدی مدارس را تهدید نکند

وزیر آموزش و پرورش به وجود مربیان بهداشتی مدارس هم اشاره کرد و گفت: یکی از دلایلی که مدارس تعطیل می‌شود این است که ما نمی‌توانیم از این تراکم جمعیت مراقبت کنیم و فکر می‌کنیم که خانواده‌ها بهتر می‌توانند این مراقبت را داشته باشند. ما زمانی اجازه حضور در مدارس را می‌دهیم که خطر جدی مدارس را تهدید نکند.

فعالیت مربیان بهداشت و سفیران سلامت در مدارس

او با بیان اینکه به ازای هر 750 دانش‌آموز باید یک مراقب سلامت وجود داشته باشد، گفت: اکنون 10 هزار مربی بهداشت کم داریم اما هر کدام از مربیان بهداشت اکنون به چند مدرسه سرکشی می‌کنند. در میان دانش‌آموزان هم 1.5 میلیون دانش‌آموز سفیر سلامت داریم. این‌ها امکان‌هایی وجود دارد که به این بستر کمک می‌کند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: همچنین هسته‌های مشاوره در 750 منطقه فعال هستند و ارتباط می‌گیرند و دانش‌آموزان می‌توانند خدمات مشاوره از آن‌ها دریافت کنند. مربیان پرورشی ما در زمان حضور تدابیر لازم را در نظر می‌گیرند. اکنون در تلویزیون هم حوزه مشاوره و تربیتی آموزش و پرورش فعال است و برنامه‌های آن‌ها در تلویزیون پخش می‌شود.

تعیین تکلیف هزینه‌های دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی در شورای معین

مساله هزینه دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی برای تغذیه و کلاس‌های فو‌ق‌العاده و ... موضوع دیگر این گفت‌وگو بود که حاجی میرزایی درباه آن گفت: طبق آیین‌نامه مصوب هیات وزیران برای مدارس غیردولتی شورایی فعال است که به آن‌ها تفویض اختیار داده شده است تا در این موارد تصمیم‌گیری کنند. همچنین آیین‌نامه مصوب هیان وزیران، یک کارگروه از انجمن اولیا و مربیان و شهرداری و ... دارد و اختیار دارند متناسب با سرویس مدارس در این ایام تصمیم بگیرند چون شرایط متفاوت است نمی‌توان یک تصمیم سراسری گرفت.

پخش برنامه‌های ورزش دانش‌آموزی از شبکه دو سیما از اول فروردین

او همکاری صداوسیما را خوب ارزیابی کرد و خبر داد: طی موافقت با رئیس سازمان صدا و سیما قرار شد از شبکه دو برای ورزش دانش‌آ‌موزان، برنامه‌های نیم ساعته در صبح و بعدازظهر از اول فروردین پخش شود.

کمک همه جانبه آموزش و پرورش برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا

حاجی میرزایی درباره حمایت‌های لازم از فرهنگیان در این ایام هم گفت: ما همه روزه اطلاعات به روز فرهنگیانی که در معرض قرار می‌گیرند را پیگیر می‌شویم. متاسفانه یک دانش‌آموز حوزه استثنایی بر اثر کرونا فوت شده است همچنین تعدادی از فرهنگیان ما در قم و برخی از استان‌ها فوت کرده‌اند. با خانواده آن‌ها در ارتباط هستیم و همکاران بنده مشغول ارائه خدمات هستند.

او افزود: همچنین 120 مرکز درمانی داریم و به وزارت بهداشت اعلام کرده‌ایم همه ظرفیت‌ها در اختیار قرار می‌گیرد. حتی اردوگاه‌ها برای نقاهت‌گاه و سالن‌ها‌ی ورزشی هم به این منظور اختصاص پیدا کرده است.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه در حوزه استثنایی نیز همه آموزش‌ها به خوبی در جریان است، درباره بیمه فرهنگیان هم اضافه کرد: امسال در قرارداد بیمه‌ای که امضا شد، هم تعداد مراکز، هم نوع خدمات و هم سرعت پرداخت هزینه‌ها افزایش داده شده و این تعهد شرکت آتیه‌سازان حافط است و اگر تخلفی صورت بگیرد ما ورود خواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: فرهنگیان نشان دادند در صحنه‌های سخت در کنار مردم هستند. وقتی معلمی در خانه از دیواره یخچال برای آموزش استفاد می‌کند، وقتی مردی از بچه مراقبت و همسرش تدریس می‌کند، وقتی خانمی با گذشت سال‌ها از بازنشستگی با عشق به معلمان تدریس می‌کند، همگی نشان از پویایی این مجموعه دارد و به این دلیل باید از همه فرهنگیان سپاسگزای کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار