تغییر حجم مبنا چه تاثیری بر روند معاملات بورس گذاشت؟

تهران (پانا) - یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه حجم مبنا بر روی تصمیم سرمایه‌گذاران تاثیرگذار بود و تا حدودی ترمز رشد بازار را کشید، افزود: در صورت کاهش حجم مبنا جذابیت برای خرید سهام بزرگ و بنیادی بازار افزایش می‌یابد.

کد مطلب: ۱۰۳۰۸۸۴
لینک کوتاه کپی شد
تغییر حجم مبنا چه تاثیری بر روند معاملات بورس گذاشت؟

اکبر حامدی امروز (دوشنبه) در گفت و گو با ایرنا افزود: در نیمه نخست معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص بورس به دلیل وجود جذابیت در قیمت سهم‌های کوچک رشد پرشتابی را در پیش گرفت زیرا قیمت اینگونه سهم‌ها در چند روز اخیر با افت قابل توجهی روبرو شدند.

وی ادامه داد: در 10 روز اخیر اتفاقاتی در بازار سرمایه رخ داد و ذهنیتی را بین فعالان بازا ایجاد کرد که باعث تردید سرمایه‌گذاران برای معاملات خود در این بازار شد.

اکبری به وجود مشکلات درون سازمانی و برون سازمانی که بر روند معاملات بازار تاثیرگذار بود اشاره کرد و افزود: برخی از مسایل‌درون سازمانی مانند خبر استعفای رییس سازمان بورس،تغییر حجم مبنا و کاهش دامنه نوسان یک سری ترس‌ها را در بازار ایجاد کردو باعث شد تا سرمایه‌گذاران با توجه به مسایل مطرح شده تصمیم به سیو سود در بازار بگیرند تا در شایط وجود آرامش در بازار باقیمت پایین و نرخ جذاب تر اقدام به خرید کنند.

این کارشناس بازار سرمایه مساله کرونا را از دیگر عامل تاثیرگذار در افت شاخص بورس مطرح کرد و افزود:این موضوع به شدت روندبازار جهانی و قیمت نفت را تحت تاثیر قرار داد و با توجه به اینکه 60 درصد از بازار کامودیتی محور و تاثیرپذیر از قیمت جهانی هستند در مسیر ریزش قرار گرفت.

وی به اصلاح قیمت سهام و شاخص بورس در چند روز اخیر معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: همیشه روزهای پایانی سال روندبازار در مسیر کاهشی قرار می گیرد که امسال به دلیل وجود برخی از مسایل منفی شاهد ریزش بیشتری در این بازار بودیم.

حامدی معتقد است؛ روز سه شنبه و چهارشنبه بازار به سمت تقاضا پیش خواهد رفت و شاهد صعود قیمت‌ها و شاخص بورس در بازار خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه گله‌مندی همیشگی فعالان بازار از سیستم معاملات از دیگر مسایلی است که در دو روز اخیرروند معاملات فرابورس را با معضل مواجه کرده است، گفت:تا به حال مشاهده نشده که وقتی بازار با چنین مشکلی روبرو می‌شود شاخص بورس روند صعودی را در پیش بگیرد زیرا در چنین مواقعی فعالان بازار تصمیم به دوری از معاملات این بازار می‌گیرند.

وی افزود: اگر بتوان مشکل هسته معاملات را به گونه‌ای حل کرد که پاسخگوی این حجم از معاملات باشد بسیاری از روند منفی بازار برطرف خواهد شد.

حامدی با تاکید بر اینکه این حجم از معاملات و هسته معاملات پاسخگوی روند کنونی بازار سرمایه نیست، گفت:خرابی هسته معاملات در روند نزولی بازار بی‌تاثیر نیست و باعث می‌شود تا فعالان بازار از این بازار دوری و به سمت دیگر بازار پیش بروند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار