ضرورت استفاده از ابزارهای آموزشی متنوع برای آموزش دانش آموزان ابتدایی

تهران (پانا) - سرپرست حوزه تربیت و یادگیری زبان و ادبیات فارسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر اینکه باید از انواع و اقسام ابزار‌ها برای آموزش در دوره ابتدایی به‌ویژه در شرایط بحرانی اخیر استفاده کردگفت جنس کار با بچه‌ها در دوره ابتدایی باید از جنس مهارتی باشد و سخنرانی صرف آن‌ها را خسته می‌کند.

کد مطلب: ۱۰۳۰۷۲۰
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت استفاده از ابزارهای آموزشی متنوع برای آموزش دانش آموزان ابتدایی

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، معصومه نجفی پازوکی با اشاره به تعطیلات مدارس در ماه اخیر به علت شیوع کرونا و میزان اثربخشی آموزش‌های مجازی و تلویزیونی دروس برای دانش‌آموزان گفت: بنده با بسیاری مدارس به ویژه مدارس ابتدایی در ارتباط بوده و در جریان هستم که خودشان به شدت پیگیر امر آموزش‌اند.

او افزود: اکثر مدارس از طریق کانال‌های مجازی مدرسه آموزش‌ها را به طور جدی ادامه می‌دهند؛ معلم فایل صوتی و کاربرگ یادگیری می‌گذارد و متن درس را به روش‌های مختلف تدریس می‌کند. در واقع مدارس خودشان آنقدر دقیق هستند که وقتی بنده از دانش‌آموزان می‌پرسیدم برنامه‌های آموزشی تلویزیون را دنبال می‌کنند، می‌گفتند که برنامه‌های درسی به اندازه کافی ما را درگیر کرده است. البته همه دانش‌آموزان سراسر کشور یکسان نیستند و آموزش‌های تلویزیونی فرصت خوبی برای دسترسی به فرصت‌های برابر است.

سرپرست حوزه تربیت و یادگیری زبان و ادبیات فارسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاید بر اینکه نقش اصلی را در این فضا خود مدارس پیگیری می‌کنند و مدیران مدارس راهبری آموزش را برعهده دارند گفت: گرداننده اصلی آموزش، مدارس هستند و خیلی خوب است که این فضا را هدایت می‌کنند. معلمان کار دشواری انجام می‌دهند و بازخوردی که باید به تک تک فراگیران بدهند زمانبر است.

نجفی درباره آموزش‌های تلویزیونی و میزان اثربخشی آن نیز گفت: به نظر می‌رسد آموزش‌های دوره متوسطه عملیاتی‌تر و بهتر است. به عنوان مثال تدریس درس علوم و فنون ادبی بسیار خوب است. با توجه به اینکه در متوسطه دوم بحث تخصصی و دانش محور است، فضای آموزش تلویزیونی پاسخگو است.

او ادامه داد: اما درباره دوره ابتدایی علیرغم تلاش‌های انجام شده، تدریس تلویزیونی نمی‌تواند ما را به هدف آموزش مهارت‌ها برساند. شاید علت اصلی این است که معلم باید در بازه زمانی محدودی به صورت زنده مبحثی را ارائه کند و ناگزیر است تدریس خود را با روش سخنرانی پیش ببرد. در حالی که در دوره ابتدایی باید چرخه یادگیری تعریف کنیم.

سرپرست حوزه تربیت و یادگیری زبان و ادبیات فارسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه آموزش دروس ابتدایی باید در چهار بخش دنبال شود گفت: در بخش اول باید فراگیران با ابزاری چون انیمیشن، بازی، صوت یا فیلم، درگیر مبحث شوند. در بخش دوم باید کلیپ‌ها و برنامه‌هایی پخش شود که دانش‌آموزان را به جست‌و‌جو گری هدایت کند.

نجفی افزود: بخشی از مسیر آموزش و یادگیری به این دو طریق انجام می‌شود و در بخش سوم معلم وارد مبحث کتاب می‌شود و چون در دو مرحله قبل ذهن دانش‌‌آموز آماده شده یادگیری بهتر رخ می‌دهد. بخش پایانی نیز به ارزشیابی و تثبیت یادگیری برمی‌گردد و توصیه ما این است که تمرین‌ها جنبه خانوادگی داشته باشند؛ مثلا اعضای خانواده شعری را با هم بخوانند.

او با تاکید بر اینکه باید از انواع و اقسام ابزار‌ها برای آموزش در دوره ابتدایی استفاده کرد گفت: جنس کار با بچه‌ها در دوره ابتدایی باید از جنس مهارتی باشد و سخنرانی صرف آنها را خسته می‌کند. علی رغم آنکه مدرسان تلویزیونی ابزارهایی با خودشان می‌آورند اما فضا دست و بالشان را بسته است. مخاطب غایب است و محدودیت زمانی باعث شده اهداف حداقلی و در حد آموزش مطالب دانشی باشد.

سرپرست حوزه تربیت و یادگیری زبان و ادبیات فارسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: لازم است در این چرخه یادگیری متناسب با درس‌های مختلف از روش تدریس‌های خاص استفاده شود. البته موسسات خصوصی هم ظرفیت ضبط فیلم و آموزش مجازی را دارند و می‌توان از ظرفیت آنها هم بهره جست.

نجفی با اشاره به ضرورت هم‌افزایی در این شرایط بحرانی و به کمک آمدن ابزارها و ظرفیت‌های تکنولوژیک گفت: باید افراد متخصص سناریوی آموزشی را بچینند، ابزار‌ها نیز آماده شوند. آن وقت معلم براحتی می‌تواند به کمک این سناریوها و ابزار‌ها بهترین تدریس را داشته باشد. در سازمان پژوهش نیز اتفاق خوبی برای تکمیل فرایند آموزش و بارگذاری ویدئوهای آموزشی در آپارات و سایت رشد افتاده ولی شروع کار است.

او افزود: امید است به‌زودی فضای باکیفیت‌تری به‌ویژه برای آموزش دانش‌آموزان ابتدایی شکل بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار