در گفت‌وگوی پانا با رئیس اتحادیه دامداران مطرح شد:

کشور می‌تواند از واردات گوشت بی‌نیاز شود

تهران (پانا) - رئیس اتحادیه دامداران می‌گوید بهره‌وری دام در کشور پایین و اکنون وزن لاشه دام سبک و سنگین در کشور 30 درصد زیر میانگین جهانی است و با افزایش بهره‌وری می‌تواند از واردات دام و گوشت که حدود 10 درصد نیازسالانه کشور است بی‌نیاز شد.

کد مطلب: ۱۰۳۰۷۰۰
لینک کوتاه کپی شد
کشور می‌تواند از واردات گوشت بی‌نیاز شود

سعید سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا عنوان کرد:‌ « باید سازوکار مناسبی برای تولید گوشت در کشور طراحی شود. سازماندهی غیردولتی باید به گونه‌ای صورت گیرد تا تمامی افراد درگیر در این موضوع بتوانند با همکاری و همراهی هم دغدغه‌ها و مشکلات تولید را با هم هماهنگ کنند. اتحادیه دامداران تشکلی فراگیر است که درسطح کشور و در تمامی استانها نمایندگانی دارد و باید علاوه بر حمایت دولت از سازوکارهای لازم نیز بهره‌مند شود.»

وی افزود:‌ «150 هزار تن گوشت در سال 98 به کشور وارد شده است که به معنای خروج این میزان ارز از کشور است. دلار در ابتدا برای واردات گوشت 4200 تومان بود که پس از آن حذف و تبدیل به ارز نیمایی شد و رقم قابل توجهی است. نیاز است این میزان ارز یک بار برای همیشه به بخش تولید گوشت اختصاص یابد که موجب بی‌نیازی همیشگی کشور به واردات گوشت خواهد شد.»

رئیس اتحادیه دامداران عنوان کرد:‌ « توسعه پایدار نیازمند برنامه‌ریزی و اختصاص منابع است و هزینه‌ای است که فایده مناسب را به دنبال خواهد داشت.»

سلطانی اظهار کرد:‌ « بالارفتن بهره‌وری در دام از جمله برنامه‌های کلیدی است که تشکل‌ها می‌توانند در این زمینه اقدام‌های مناسب را انجام دهند. وزن لاشه دام تولیدی در کشور نسبت به استاندارد جهانی 30 درصد پایین‌تر است که با برنامه‌ریزی می‌توان آن را در دام سبک و سنگین افزایش داد.»

وی با بیان اینکه نیاز کشور به واردات حدود 10 درصد مصرف سالانه است، گفت: « با افزایش بهره‌وری می‌توان علاوه بر بی‌نیازی به واردات نسبت به صادرات مناسب نیز اقدام کرد. زحمات تولید برعهده دامداراست اما منافع عده‌ای از واردات تامین می‌شود و این درحالی است که تولیدکنندگان باید پاسخگوی کمی و کاستی‌های تولید در کشور باشند.»

سلطانی تاکید کرد:‌ « صفر تا صد تولید،‌ واردات و صادرات گوشت باید در دست تولیدکنندگان و فعالان این بخش باشد تا صادرات و منافع آن نیز کمکی برای توسعه تولید باشد. زمان پاسخگویی این تولیدکننده است که می‌تواند پاسخگو باشد.»

وی درباره نقش وزارت جهاد کشاورزی در تولید گوشت گفت:‌ « وزارت جهادکشاورزی نقشی حمایتی دارداین وزارتخانه می‌تواند با هماهنگ کردن ارایه تسهیلات به تولیدکنندگان این بخش و ارایه کمک‌های فنی حمایت لازم را از تولید انجام شود. ساماندهی تولید و عرضه در بازار از تشکیلات وزارتی خارج است و باید فعالان این بخش در این امر دخالت داشته باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار