وضعیت آموزشی مدارس ایران در شبه قاره هند، آسیای شرقی و اقیانوسیه با توجه به شیوع کرونا

تهران (پانا) - سرپرست مدارس جمهوری اسلامی ایران در شبه قاره هند، آسیای شرقی و اقیانوسیه، وضعیت آموزشی این مدارس را با توجه به وجود خطر ابتلا به بیماری کرونا تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۰۳۰۵۸۲
لینک کوتاه کپی شد
وضعیت آموزشی مدارس ایران در شبه قاره هند، آسیای شرقی و اقیانوسیه با توجه به شیوع کرونا

رحیم آصفی املشی سرپرست مدارس جمهوری اسلامی ایران در شبه قاره هند، آسیای شرقی و اقیانوسیه در این باره گفت: با توجه به قرار گرفتن مدارس دایر این سرپرستی در کانون اصلی انتشار ویروس کرونا و بحران ابتلای دانش‌آموزان و معلمان شاغل در مدارس ایرانی، همچنین اعلام شرایط فوق العاده در برخی از کشورهای این حوزه و البته با مدد مشورت‌ها و تمهیدات اندیشیده شده در وزارت متبوع به‌ویژه مدیران و همکاران مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور که به‌صورت دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌های مختلف ارایه و در اختیار مدیران مدارس قرار گرفت و با استفاده از تشکیل گروه‌های مجازی متشکل از مدیران مدارس تابعه با سرپرستی برای اطلاع رسانی سریع و بی وقفه، این سرپرستی توانست با همت همکاران و مدیران مدارس، بحران ایجاد شده را مدیریت کرده و تلاش کند که از ایجاد نارسایی‌های آموزشی بیشتر در مدارس پیشگیری شود.

او ادامه داد: در همین ارتباط سیاست اصلی این سرپرستی که مورد تاکید مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور نیز بود، هماهنگی کامل مدارس و مدیران مدارس با نمایندگی‌های سیاسی مستقر در کشورهای تحت پوشش بود که این مهم نیز با همکاری مدارس و همکارانم در سرپرستی محقق شد. بر خود واجب می‌دانم از همه سفیران و سرکنسول‌های مستقر در کشورهای تحت پوشش این سرپرستی، کمال تشکر را به‌واسطه این همکاری صمیمانه داشته باشم.

آصفی املشی افزود: همانطور که می‌دانید شروع بحران ویروس کرونا و اعلام وضعیت بحرانی تقریبا در آغاز هفته دوم بهمن ماه بود که ابتدا در کشور چین و در شهرهای پکن، گوانگجو و شانگ‌های اعلام و موجب قرنطینه شدن خانواده‌ها در منازل شد، این موضوع سپس در سایر کشورها مانند کره جنوبی، ژاپن، تایلند و مالزی اعلام شد اما مدارس در آن کشورها به فعالیت آموزشی خود همچنان ادامه دادند و در نهایت در پایان نیمه اول اسفند ماه نیز با مشاهده موارد ابتلا به بیماری در کشور پاکستان موضوع اعلام و شرایط فوق العاده و تعطیلی مدارس در این کشور انجام شد.

سرپرست مدارس جمهوری اسلامی ایران در شبه قاره هند، آسیای شرقی و اقیانوسیه اشاره کرد: بنابراین سرپرستی با طیف مختلفی از تصمیم گیری در مورد فعالیت یا عدم فعالیت مدارس ایرانی در کشورهای تحت پوشش قرار گرفت و در خصوص مدیریت آن، بر روی چهار محور عمده و اساسی زیر تمرکز خود و فعالیت‌های مدارس را معطوف کرد.

فعالیت‌های مربوط به پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در مدارس

او به برخی از این فعالیت‌ها اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های مربوط به پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در مدارس، به‌ویژه مدارسی که مشغول فعالیت بودند، هماهنگی با نمایندگی‌های سیاسی در مورد فعالیت یا عدم فعالیت مدارس ایرانی در هریک از کشورهای تحت پوشش، هماهنگی در نحوه ادامه فعالیت آموزشی مدارس ایرانی کشورهایی که اعلام تعطیلی کرده‌اند، استفاده از ظرفیت انجمن اولیاء و مربیان در استمداد و کمک رسانی به امور آموزشی، بهداشت و سلامت دانش‌آموزان از جمله این موارد بود.

آصفی املشی گفت: بنابراین در وهله اول با برقراری ارتباط با مدیران مدارس و ارایه دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌های ارسالی از مرکز امور بین الملل و مدارس خارج کشور به بنده تلاش شد مدیران مدارس با آگاهی و اطلاعات بیشتر در جلسات هماهنگی نمایندگی سیاسی و یا جلسات انجمن اولیاء و مربیان شرکت کنند و در مورد تداوم فعالیت مدارس ایرانی چه به‌صورت حضوری و چه به‌صورت مجازی بهترین همکاری را اعمال و تصمیم لازم را اتخاذ کنیم.

سرپرست مدارس جمهوری اسلامی ایران در شبه قاره هند، آسیای شرقی و اقیانوسیه ادامه داد: در این ارتباط برخی کشورها به‌صورت دولتی عدم فعالیت مدارس را به اجراء گذاشته و در برخی دیگر از کشورها با نظر نمایندگی سیاسی ادامه فعالیت مدارس ایرانی هماهنگ و تلاش شد در این زمینه نگرانی اولیای دانش‌آموزان از سلامتی فرزندان نیز مورد توجه قرار گیرد.

تمام نکات لازم برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در مدارس به اجرا گذاشته شد

او اضافه کرد: در این مورد با استفاده از شیونامه‌ها و توصیه‌های ارسالی و استفاده از کمک‌های اولیای دانش‌آموزان و یا نمایندگی‌های سیاسی مدارس به‌ویژه مدارسی که فعال بودند، تمام نکات لازم برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در مدارس از جمله ضد عفونی کردن فضای آموزشی، تهیه مواد و تجهیزات بهداشتی، ارایه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان اولیاء و معلمان، پیش بینی میز سلامت و کنترل دانش‌آموزان سالم از بیمار در بدو ورود به مدرسه بصورت روزانه و .... تاکید و به اجرا گذاشته شد.

آصفی املشی گفت: در گام بعدی با تشویق مدیران مدارس به استفاده از فضاهای مجازی و از راه دور، بر تداوم فعالیت آموزشی دانش‌آموزان تاکید و از مدارس خواسته شد اقدامات اجرایی خود در این زمینه را با سرپرستی هماهنگ و اجرایی کنند. همچنین در این خصوص سایت‌های معرفی شده از طریق مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور و صدا و سیما نیز معرفی شد.

تشکیل گروه‌های آموزش مجازی و معرفی منابع به دانش‌آموزان

او گفت: همچنین سرپرستی با همکاری تعدادی از معلمان مجرب داخل کشور اقدام به تشکیل گروه‌های آموزش مجازی و معرفی منابع به دانش‌آموزان کردند که منابع و محتوای آن نیز در اختیار مدیران قرار گرفت. هرچند در این ارتباط مدیران مدارس با همکاری معلمان موجود، اقدامات آموزشی ارزشمندی را ارایه کردند که جای تشکر و سپاس دارد.

سرپرست مدارس جمهوری اسلامی ایران در شبه قاره هند، آسیای شرقی و اقیانوسیه گفت: اکنون با وجود نزدیک شدن به ایام سال جدید شمسی مفتخر هستیم اعلام کنیم که فعالیت آموزشی همه مدارس ایرانی حوزه سرپرستی شبه قاره، آسیای شرق و اقیانوسیه از ابتدای سال تحصیلی جاری (اعم از مدارس فعال و مدارس غیر فعال بواسطه وجود بیماری کرونا) در هیچ مقطعی تعطیل نشده و دانش‌آموزان چه در مدارس به‌صورت حضوری و چه از طریق شبکه‌های مجازی همواره و بر اساس برنامه هفتگی مصوب مدارس در حال انجام فعالیت‌های آموزشی هستند که این فرایند همچنان تا پایان سال تحصیلی ادامه دارد.

چنانچه در هفته دوم فروردین شرایط برخی از کشورها به حالت عادی بازگردد، برای جبران عقب افتادگی‌های احتمالی آموزش را آغاز می‌کنیم

او افزود: آموزش‌های مجازی تمام فرایندهای یاددهی- یادگیری، پرسش و پاسخ، استفاده از منابع آموزشی آنلاین و آفلاین، حضور در آزمون، ارتباط تصویری و صوتی آنلاین، ارزشیابی و نمره دهی و سایر زمینه‌های لازم را پشتیبانی می‌کنند. همچنین دبیران و معلمان پرتلاش و ساعی این حوزه آمادگی خواهند داشت چنانچه در هفته دوم فروردین ماه شرایط برخی از کشورها به حالت عادی بازگردد، برای جبران عقب افتادگی‌های احتمالی به‌صورت حضوری در کلاس‌های درس حاضر شده و به آموزش دروس به دانش‌آموزان بپردازند.

آصفی املشی در پایان ضمن آرزوی سلامتی برای همه هموطنان اظهار امیدواری کرد که مردم عزیز ایران و جهان با هماهنگی و همیاری هرچه سریعتر، بحران ناشی از خطر ابتلا به ویروس کرونا را پشت سر نهاده و هر زودتر کشورهای بحران زده به وضعیت عادی بازگردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار