نگران گردش ویروس کرونا در منازل هم‌استانی‌ها هستیم

زنجان (پانا) - دکتر محمدرضا صائینی در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر نگران گردش ویروس کورونا در منازل هم‌استانی‌ها هستیم که اگر نتوانیم این دغدغه‌ها را به جامعه انتقال دهیم، کنترل امور از دستمان خارج خواهد شد.

کد مطلب: ۱۰۳۰۵۳۶
لینک کوتاه کپی شد
نگران گردش ویروس کرونا در منازل هم‌استانی‌ها هستیم

به گزارش وب‌دا دکتر محمدرضا صائینی در نشست خبری با موضوع کوروناویروس جدید که هر روز عصر در مرکز همایش‌های بین‌المللی روزبه دانشگاه برگزار می‌شود اظهار کرد: خانه، امن‌ترین و بهداشتی‌ترین مکان برای حفاظت از خود و خانواده در برابر بیماری کرونا است و نباید آلودگی را وارد منازل خود کنیم تا شاهد گردش ویروس کرونا در آن نباشیم.
معاون بهداشت دانشگاه علوم ‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان با توجه به حساس بودن شرایط کشور و استان از لحاظ بهداشتی، در رابطه با بیشترین دغدغه و نگرانی موجود در مورد ویروس کرونا در استان، افزود: در حال حاضر نگران گردش ویروس در منازل هم‌استانی‌ها هستیم که اگر نتوانیم این دغدغه‌ها را به جامعه انتقال دهیم، کنترل امور از دستمان خارج خواهد شد و لذا هم‌استانی‌ها برای جلوگیری از چرخش ویروس در منازل خود، باید نکات بهداشتی توصیه شده را رعایت کنند تا زنجیره انتقال بیماری کرونا قطع شود.
وی با اشاره به ابتلای قطعی و مثبت ۱۳۸ نفر در استان به بیماری کرونا که ۸ نفر نیز بر اثر این بیماری فوت کرده‌اند، افزود: مردم باید از رفت و آمدهای غیرضروری به خارج از خانه پرهیر کنند، زیرا ویروس کرونا از هر تجمعی ممکن است به فرد منتقل شود و فردی در ظاهر علائم بیماری را نداشته باشد ولی در حال گذراندن دوران نهفتگی بیماری باشد که این امر بسیار خطرناک است.
رییس مرکز بهداشت استان زنجان با تاکید بر رعایت جدی نکات بهداشتی از سوی افراد برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا تصریح کرد: به طور مرتب هر یک و نیم ساعت یکبار دستان خود را با آب و صابون بشویند، حتی افرادی که در منزل کل روز را سپری کردند.
دکتر صائینی ادامه داد: همچنین افرادی که با بیرون ارتباط دارند باید مراقب خود باشند تا خود و خانواده را درگیر این بیماری نکنند و این افراد باید قبل از ورود به خانه، دست‌های خود را به صورت صحیح بشویند؛ لباس‌های خود را وارد خانه نکنند و در همان درب ورودی، کمدی را برای آویز لباس قرار دهند تا ویروس انتشار پیدا نکند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم ‌پزشکی زنجان افزود: به افرادی که در کارخانه‌های بزرگ مشغول به کار بوده و لباس کار دارند، توصیه می‌شود قبل از خروج از کارخانه با توجه به امکانات موجود، استحمام کنند و در صورت نبود حمام، حتما دست‌ها، صورت و سر خود را بشویند.
وی با بیان اینکه افراد باید سعی کنند آداب ارتباط عمومی را رعایت کنند، چراکه فرد تنها متعلق به خود نبوده و به خانواده و جامعه نیز تعلق دارد؛ یادآور شد: افراد باید از خود مراقبت کنند تا سلامت روانی خانواده و سلامت جامعه را به خطر نیاندازد.
رییس مرکز بهداشت استان با اشاره به اینکه پول وسیله ارتباطی بین مردم است که آلودگی بسیار زیادی دارد و مردم باید بهداشت آن را مدنظر قرار داده و برای پیشگیری از آلودگی، از پرداخت نقدی پرهیز کنند، اظهار کرد: هر فرد اکنون باید برای پیشگیری از بیماری کرونا از وسایل شخصی خود استفاده کند.
به گفته دکتر صائینی نگرانی موجود در بحث تاکسی‌ها و نانوایی‌ها همچنان ادامه دارد و نشستن سه فرد در صندلی‌های پشت تاکسی بسیار خطرناک است، هر چند که نشستن دو نفر نیز توصیه نمی‌شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم ‌پزشکی زنجان ضمن قدردانی از همراهی صنوف با دستورالعمل تعطیلی، در رابطه با تعطیلی بازار و صنوف غیرضروری زنجان، افزود: کار نظارت بر همه صنوف بسیار مشکل شده است ولی ما از هیچ تخلف بهداشتی چشم‌پوشی نمی‌کنیم.
وی با اشاره به دستور تعطیلی ۱۰ واحد نانوایی که عملیاتی شده است اظهار کرد: هم‌استانی‌ها می‌توانند با رعایت نکات بهداشتی جلوی پیک بیماری کرونا را در ایام نوروز بگیرند، در غیر این صورت شاهد اوج کروناویروس در ایام نوروز و بعد از آن خواهیم بود.
رییس مرکز بهداشت استان بیان کرد: تقسیم‌بندی مناطق پرخطر زنجان توسط دانشگاه علوم‌پزشکی استان انجام نشده و از نظر این دانشگاه هر تجمعی خطر محسوب می‌شود.
دکتر صائینی در رابطه با شایعه پذیرش بیماران مبتلا به کرونای دیگر استان‌ها در زنجان، تصریح کرد: استان زنجان برای پیشگیری از کرونا حتی مهمان نیز نمی‌پذیرد و اجازه ورود ماشین‌های پلاک استان‌های دیگر را به استان زنجان داده نمی‌شود؛ حال چطور ممکن است به جابه‌جایی بیمار اقدام کند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در ادامه با تکذیب انتقال بیماران از استان‌های دیگر به استان زنجان، افزود: جابه‌جایی بیمار برخلاف پروتکل‌های بهداشتی بوده و جزو سیاست‌های وزارت بهداشت نیست.
رییس مرکز بهداشت استان تصریح کرد: شاید منشاء این شایعه‌ها فوت یک بیمار غیربومی بوده است که من به شما می‌گویم که این فرد اصالت زنجانی داشته و علائم بیماری وی در همین شهر بروز کرده و بستری شده بود.
دکتر صائینی با بیان اینکه هم‌استانی‌ها برای پیشگیری، شناسایی و مراقبت از خود و اطرافیان در مقابل بیماری کرونا، خواهشمند است نظام سلامت کشور را همراهی کرده و با ورود به سامانه الکترونیکی https://salamat.gov.ir ، در ثبت اطلاعات صحیح در مسیر شکست ویروس کرونا نقش اساسی داشته باشند افزود: ثبت‌نام در این سامانه سبب می‌شود تا قبل از عمیق شدن بیماری فرد، اقدامات درمانی توسط کادر درمانی برای این افراد انجام شود.
وی یادآور شد: مراکز بهداشتی شماره ۸، ۹ و ۱۴ پیشانی پذیرش و سنجش بیماران مشکوک به کووید - ۱۹ از طریق سامانه سلامت، و راهکار بسیار سریعی برای کمک به حفظ سلامت جامعه است و پر کردن پرسشنامه این سامانه هم ۳۰ ثانیه زمان می‌برد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار