یک دکترای روانشناسی در خصوص نحوه تعامل با فرزندان در شرایط قرنطینه خانگی گفت:

ماندن والدین و فرزندان در منزل؛ فرصت تعامل و تجربه بیشتر کنار هم بودن است

بوشهر(پانا) - «مهمترین نقش والدین در موقعیت در خانه ماندن این است که به زبان ساده و کودکانه شرایط موجود را به فرزندان خود توضیح دهند و از بحران جلوه دادن آن پرهیز نمایند تا موجب افزایش سطح تنش و اضطراب در فرزندان نشوند.» یک دکترای روانشناسی در بوشهر این موضوع را عنوان کرده‌است.

کد مطلب: ۱۰۳۰۳۹۳
لینک کوتاه کپی شد
ماندن والدین و فرزندان در منزل؛ فرصت تعامل و تجربه بیشتر کنار هم بودن است

مجید رستمی؛ دکترای روانشناس در خصوص راهکارهای مواجهه با کودکان در منزل و قرنطینه خانگی در گفتگو با پانا ضمن آرزوی سلامتی برای هموطنان عزیز و گذر از این بحران بیان کرد: کودکان به عنوان یک گروه مهم اجتماعی، در هنگام وقوع بحران‌ها در راس گروه‌های آسیب‌پذیر هستند.

رستمی عنوان کرد: این روزها، خبری از مهد کودک و مدرسه رفتن کودکان نیست، مجموعه‌های بازی در سطح شهرها مسدود است و به جهت ایمنی و پیش‌گیری، باید خانه‌نشین و ایزوله شوند. گرچه ماندن کودکان و والدین در منزل فرصتی برای تجربه کنار هم بودن فراهم کرده‌است؛ اما این موضوع تبعاتی نیز به‌همراه دارد که باید راهکارهایی برای جلوگیری از آنها در نظر گرفت.

او افزود: کودکان سرشار از انرژی هستند. تحرک جسمانی بخشی از دغدغه این دوره سنی است، ایزوله کردن و محدود کردن آنها با ماندن در خانه، به‌خصوص فضای فیزیکی محدودی چون آپارتمان در دراز مدت، موجب بی‌حوصلگی، بهانه‌گیری، لجبازی و بدخلقی در آنها می‌شود. این مساله معضلی است برای والدین به‌خصوص آنها که هر دو والد، درگیر کار اداری و کسب و کار هستند.

این کارشناس تاکید کرد: از آنجا که قرنطینه‌کردن آنها یک ضرورت بهداشتی است، اما داشتن یک برنامه مناسب، انجام این کار را راحت‌تر می‌کند.

رستمی در مورد راهکارهای مناسب دوره خانه‌نشینی تاکید کرد: لزوم حفظ آرامش توسط والدین، یکی از اقدامات اساسی در دوران در خانه‌ماندن است. والدین شرایط موجود و همه‌گیری بیماری را به زبان ساده و کودکانه به آنها توضیح دهند و از بحرانی جلوه‌دادن آن پرهیز نمایند تا موجب افزایش تنش، اضطراب و استرس آنها نشوند.

این روانشناس؛ این بیماری را شبیه سرماخوردگی اما در سطح شدیدتر عنوان کرد و گفت: با رعایت بهداشت فردی همچون؛ شست و شوی مرتب دست‌ها، استفاده از وسایل شخصی(حوله، دستمال و...) می‌توان از آن جلوگیری کرد. در این راستا خود والدین به‌عنوان الگو، باید پیش‌قدم باشند.

او تاکید کرد: محول کردن مسئولیت به کودکان، با توجه به فرا رسیدن سال نو و عید نوروز، از جمله نظافت اتاق شخصی و وسایل آن، یکی از اقداماتی است که می‌تواند در تربیت کودکان در این ایام نقش موثری داشته باشد. همچنین بازی‌کردن با کودکان، خواندن داستان، حل پازل‌ها و انجام بازی‌های خلاقانه، انجام بازی‌های علمی، ساختن کاردستی، نقاشی‌کردن، خمیربازی و آشپزی، تشکیل گروه‌های 4-5 نفره در شبکه‌های اجتماعی نیز از دیگر اقداماتی است که والدین می‌توانند کنار فرزندان خود انجام دهند و لحظات خوبی را برای آنها فراهم کنند. از آن سو معلمان و مربیان نیز از طریق فضای مجازی به دانش آموزان نزدیک می‌شوند و از آموزش‌های لازم هم عقب نمی‌مانند.

رستمی در ادامه گفت: صدا و سیما از طریق شبکه آموزش، برنامه‌های متنوع آموزشی پخش کند. همچنین پخش برنامه های مفرح و شاد در قالب کارتون و انیمیشن برای کودکان نیز می‌تواند جذاب باشد.

او خاطرنشان کرد: از سپردن و نگهداری کودکان نزد افراد سالخورده خانواده؛ همچون پدربزرگ و مادربزرگ که به عنوان گروه آسیب‌پذیر جامعه محسوب می شوند نیز خودداری شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار