همدلی معلمان استثنایی خوزستان برای شکست کرونا

حلقه زنجیروار آموزش مجازی از پارکینگِ معلم اهوازی و خانه‌هایی که ۲۴ ساعته محتوای آموزشی تولید می‌کند

تهران (پانا) - معلمان آموزش و پرورش استثنایی استان خوزستان نیز هم قَسم با دیگر همکارانشان در سراسر کشور برای پیشگیری از آوار ویروس کرونا بر جسم دانش آموزان‌شان، کلاس‌های درس را به فضای مجازی کشاندند.

کد مطلب: ۱۰۳۰۲۰۲
لینک کوتاه کپی شد
همدلی معلمان استثنایی خوزستان برای شکست کرونا

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، همدلی، ایثار و مهرِ بی‌پایانِ معلمان استثنایی استان خوزستان دستِ آموزش مجازی را در اپیدمی کرونا بر سر دانش آموزان با نیازهای ویژه خوزستانی حفظ کرده است. دستی که با عشق و صبوری، سایه بانی پوشیده از علم و دانستن را بر فراز دنیای این فرزندانِ آسمانی گسترده است. برای کودکان و نوجوانانی که گرچه در توانایی‌های ذهنی، جسمی و حرکتی شبیه دیگر هم سالانشان نیستند، اما آرزوهایشان به ظرافت شعر، رویاهایشان به لطافت باران و انگیزه آموختن‌شان به وسعتِ نور و روشنی است.

معلمان آموزش و پرورش استثنایی استان خوزستان نیز هم قَسـم با دیگر همکارانشان در سراسرکشور برای پیشگیری از آوار ویروس کرونا برجسم دانش آموزان‌شان، کلاس‌های درس را به فضای مجازی کشاندند. آنان با همتی مثال زدنی به صورت 24 ساعته در خانه‌های خود محتواهای آموزشی تولید می‌کنند و با دانش آموزان به اشتراک می‌گذارند تا تعلیم و تربیت را از سد کرونا گُذر دهند و نگذارند این بیماری جریان آموزش را در استان خوزستان متوقف سازد.

پارکینگ معلم اهوازی کلاس درس مجازی دانش آموزان استثنایی شد

معصومه فولادی، دبیر علوم متوسطه اول مدرسه یگانه یک است که در سال تحصیلی جاری حدود 50 دانش آموز کم‌توان ذهنی را تحت پوشش آموزش‌های خود دارد. این دبیر متوسطه اول در این روزها که مدارس به دلیل مقابله با شیوع کرونا تعطیل شده‌اند، یک کلاس درس را در پارکینگ خانه‌اش شبیه‌سازی کرده و صندلی‌هایی خالی را به یاد دوران مدرسه درآن جای داده است. او می‌داند دانش آموزانش قبل ازشروع فرآیند یادگیری به شنیدن صدا، دیدن چشمها و لبخندش احتیاج دارند، برای همین بارها از پارکینگ خانه‌اش، با همان لبخندها و شوخی‌های روزهای تدریس حضوری، پای تابلو رفت تا میهمان خانه‌هایشان شود و برایشان علوم تدریس کند.

فولادی در این باره گفت: معمولا ساعت 12 شب به بعد را که رفت‌وآمد در پارکینگ به حداقل می‌رسد، برای ضبط ویدئوهای درسی انتخاب می‌کنم تا صدای ماشین‌ها خللی در محتواهای تصویری که برای دانش آموزان ضبط می‌کنم، ایجاد نکند. البته همسایه‌های خانم معلم اهوازی نیز با درک بالا از اهمیت تعلیم و تربیت در شرایط کنونی، اجازه تشکیل این کلاس درس را در پارکینگ ساختمان محل سکونتشان داده‌اند تا با این کار نیک، در آموزش دانش آموزان این استان به عنوان یک ضرورت برای توسعه کشور سهیم باشند.

معلم اهوازی همچنین گفت: دانش آموزان کم توان ذهنی باید تحت شرایط ویژه‌ای آموزش ببینند چرا که آنها از نظر یادگیری ضعیف‌تر از دانش آموزان دیگر هستند و نیاز به تکرار و تمرین بیشتر و بیان ساده‌تری از مفاهم درسی دارند. برای همین در تهیه این کلیپ‌ها سعی کردم مطالب را به صورت داستان وار برایشان توضیح دهم و پس از اینکه مطمئن شدم درس را فرا گرفتند، جزوه درس مربوطه و نمونه سوال‌ها را از طریق فضای مجازی برایشان ارسال می‌کنم.

معلمانی که 24 ساعته از درون خانه محتوای آموزشی تولید می‌کنند

غلامحسین سعیدی نژاد مدیر مدرسه استثنایی باغچه‌بان بهبهان است. او در حالی که روز به نیمه رسیده بود، در میان دغدغه‌ها و مشغله‌های روزانه‌ای که برای آموزش مجازی دانش آموزان مدرسه‌اش داشت پاسخگو شد. سعیدی‌نژاد از تلاش شبانه روزی همکارانش برای تعلیم و تربیت مجازی دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت و از لحظاتی روایت کرد که معلمان مدرسه‌اش از میان خانه‌های خود 24 ساعته مشغول تولید محتواهای آموزشی برای دانش آموزان استثنایی هستند.

برای مردم بهبهان آموزش فرزند از نان شب واجب‌تر است!

وی با بیان اینکه برای مردم شهر بهبهان آموزش فرزندانشان از رخت و لباس و نان شب با اهمیت‌تر است، گفت: پس از تعطیلی مدارس مجبور شدیم با کمک مشاورین به خانواده‌ها آرامش دهیم و به آنان قول دادیم که تعلیم و تربیت فرزندانشان را از طریق فضای مجازی با جدیت ادامه می‌دهیم.

سعیدی نژاد با اشاره به اینکه در حال حاضر 15 گروه مجازی فعالیت آموزشی 137 دانش آموز کم توان ذهنی، اوتیسم و دارای معلولیت‌های جسمی و حرکتی مدرسه باغچه‌بان را راهبری و مدیریت می‌کنند، گفت: تا به حال این دانش آموزان تحت پوشش150 ساعت آموزش صوتی و تصویری و حدود20 ساعت آموزش توان بخشی قرار گرفتند. در عین حال برای دانش آموزانی که به شبکه‌های مجازی دسترسی ندارند آموزش‌ها از طریق تماس و پیامک انجام می‌شود.

دانش آموزان با نیازهای ویژه در برنامه‌های شبکه آموزش مظلوم واقع شدند

او گفت: دانش آموزان با نیازهای ویژه فرآیند تحصیل پیچیده‌ای دارند و حدود یک ساعت قبل از آغاز آموزش باید دارو مصرف کنند. از این رو بر اساس هماهنگی‌هایی که با والدین دانش آموزان انجام شده است، مقرر شده که قبل از شروع رسمی آموزش‌های مجازی در ساعت10 صبح، فرزندان خود را برای پذیرش این آموزش‌ها آماده کنند.

سعیدی نژاد با اشاره به اینکه دانش آموزان با نیازهای ویژه در برنامه‌هایی که از شبکه آموزش پخش می‌شود مظلوم واقع شده‌اند، گفت: به دلیل اینکه نیازهای تعلیم و تربیتی این دانش آموزان خاص است از این رو نمی‌توانند تحت پوشش برنامه‌های شبکه آموزش قرار بگیرند.

استمرار آموزش‌های مهارتی در فضای مجازی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه

سعیده ساکی معلم مدرسه استثنایی شکوفه‌های شهرستان هویزه است. او دانش آموزان کم‌توان ذهنی، دارای معلولیت‌های جسمی-حرکتی و برخی از دانش آموزان چند معلولیتی را تحت پوشش آموزش‌های خود دارد. این معلم شهرستان هویزه با اعتقاد به لزوم آموزش‌های عملی حتی در شرایط تعطیلی مدارس، این آموزش‌ها را از طریق دروسی مثل "کار و فن آوری" ادامه دهد و از دانش آموزانش می‌خواهد که با درست کردن کاردستی، کار با چوب و انجام گل دوزی "مهارت‌های اجتماعی" را بیاموزند و تمرین کنند.

ساکی در خصوص نحوه آموزش مجازی دانش آموزانش گفت: ارائه مطالب درسی به دانش آموزانی که به موبایل و اینترنت دسترسی دارند، به صورت ویدئو، صوت و پاور پوینت در فضای مجازی انجام می‌شود و برای دانش آموزانی که از این امکانات محروم هستند، مطالب درسی را پرینت می‌گیرم و به در خانه‌هایشان می‌فرستم.

او که دانش آموز چند مـعلولیتی نیز در بین دانش آموزانش دارد، گفت: یکی از دانش آموزانم دارای ضعف بینایی است از این رو امکان اینکه از طریق فضای مجازی آموزش‌ها را دریافت کند وجود ندارد، از این رو برای برقراری عدالت آموزشی بین او و دیگر دانش آموزان کلاس، آموزش‌های مدرسه را با رعایت مسائل ایمنی و بهداشتی در منزل دانش آموز به او می‌دهم.

تولید محتوای آموزشی به زبان اشاره برای دانش آموزان کم‌شنوا

محمد خودکامه، مدیر مدرسه استثنایی حضرت زهرا(س) در شهرستان اهواز است که دانش آموزان با نیازهای ویژه ذهنی و شنوایی را تحت راهبری‌های آموزشی، مشاوره ای، بهداشتی و ورزشی دارد. این مدیر مدرسه بلافاصله پس از تعطیلی مدارس به دلیل مقابله با شیوع کرونا، جلسات شورای دبیران به عنوان اتاق فکر مدرسه تحت تصدی‌اش را به فضای مجازی منتقل کرد و نام این جلسات را "هم اندیشی در اتـاق شیشه‌ای" نهاد.

او گفت: جلسات ما در اتاق شیشه‌ای معمولا در ساعتی از شب که همکارانم از فعالیت‌های روزانه فارغ می‌شوند، برگزار می‌شود. در این جلسات آنلاین محتواهای درسی، روش‌های ارائه آنها و تکالیف دانش آموزان به مشورت گذاشته می‌شود و در نهایت برای انتشارشان در فضای مجازی تصمیم‌گیری می‌کنیم.

خودکامه تدریس برای دانش آموزان با نیازهای ویژه را دارای تفاوت‌‌های زیادی نسبت به دانش آموزان عادی دانست و گفت: ما باید برای هر دانش آموز بسته به بهره‌هوشی و توانایی که دارد یک نوع تدریس خاص ارائه دهیم. همچنین برای دانش آموزان کم‌شنوا باید محتوای آموزشی به زبان اشاره تولید شود.

استفاده از ظرفیت سرویس مدارس برای ارسال تکالیف دانش آموزان

او در عین حال با بیان اینکه برخی از والدین دانش آموزان به فضای مجازی دسترسی ندارند، گفت: برای حل این معضل تصمیم گرفتیم که از ظرفیت سرویس مدارس برای ارسال تکالیف دانش آموزان به در خانه‌های آنها استفاده کنیم و با این کار در صدد هستیم که از تمامی ظرفیت‌های موجود بهره ببریم تا جریان آموزش برای دانش آموزان با نیازهای ویژه در آموزش و پرورش خوزستان ادامه داشته باشد.

ارائه خدمات کاردرمانی به دانش آموزان استثنایی در تعطیلات کرونایی

خدمات توانبخشی و کاردرمانی نیز حتی در تعطیلات کرونایی به دانش آموزان با نیازهای ویژه خوزستانی ارائه می‌شود. مریم فرزام کاردرمانگر مدرسه استثنایی طلوع 2 که حدود 12 دانش آموز را تحت پوشش فعالیت‌های خود دارد، در این باره گفت: معمولا کاردرمانی برای هر دانش آموز با نیازهای ویژه دو روز در هفته انجام می شود و به دلیل ضرورت انجام چنین خدماتی برای این دانش آموزان، انجام کاردرمانی در تعطیلات مدارس نیز در دستور کار قرار گرفت.

او افزود: برنامه تمرینات کاردرمانی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه به عنوان مثال دانش آموزانی در حرکت و گفتار ضعیف هستند، از طریق فضای مجازی برای خانواده‌هایشان ارسال می‌شود تا دانش آموز به کمک والدین این فعالیت‌ها را به صورت روزانه انجام دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار