سمن هایی برای زدودن غبار غم

رشت (پانا) - در روزهای جولان کرونا در سرزمین سبز گیلان و اجبار مردم به قرنطینه و خانه نشینی ، نیک اندیشانی برای کمک به حفظ سلامت و زندگی دیگران کمر همت بسته و به پاخاستند .

کد مطلب: ۱۰۳۰۱۴۴
لینک کوتاه کپی شد
سمن هایی برای زدودن غبار غم

به گزارش ایرنا، آگاهی از وخامت بحران کرونا و نیاز به کمک در بخشهای مختلف از تهیه تجهیزات تا تامین مواد و اقلام بهداشتی و همچنین ارزاق، سمن ها و انجمن های مردم نهاد و نیکوکاران در جای جای گیلان دست به کار شدند. گروه هایی به دوخت ماسک و گان، کمک به تامین معیشت خانواده های نیازمند، ضدعفونی اماکن عمومی و حتی کمک به انجام امور خدماتی در بیمارستان و نگهداری بیماران شروع به فعالیت کردند.

رشت؛ مرکز گیلان از جمله نخستین مراکز استانی بود که بعد از قم و تهران شیوع ویروس کرونا در آن مشخص شد. گروه ها و سمن های بسیاری در این کلانشهر به تکاپو افتادند. مجمع خیرین سلامت گیلان که همواره کمک حال حوزه بهداشت و درمان استان است، ۲۸ دستگاه کمک تنفسی؛ یک دستگاه کاردیوگرافی، دستگاه فلومتر اکسیژن و آمبولانس بیماریاب برای بیمارستان رازی رشت مرکز اصلی رجوع بیماران کرونایی گیلان تهیه کرد.

خیرین مدرسه ساز نیز این بار به جای ساختن مراکز آموزشی برای نجات جان آدمها پای کار آمدند و در زمینه تهیه اقلام بهداشتی و ارزاق برای نیازمندان اقدام کردند.

تالش بزرگ؛ سرزمین کوه و جنگل نیز همچون دیگر نقاط گیلان آماج ویروس کرونا و از کمبود بیمارستان و تجهیزات حفاظتی در رنج است اما فرزندانش برای یاری به پا خاستند. انجمن "خیرین جوان تالش" متشکل از چند گروه محیط زیستی، طبیعت گردی و کوهنوردی که چهار سال از تاسیس آن می گذرد یکی از این گروه ها بود.

یاسر اسلامی خواه از موسسان خیریه جوان تالش گفت: حوزه فعالیت این خیریه کمک به خانواده های نیازمند، بچه های بدسرپرست و بی سرپرست، کمکهای درمانی، تهیه لوازم تحصیلی، مواد غذایی، بازسازی خانه ها، ساخت سرویس بهداشتی برای خانواده های نیازمند و تهیه جهیزیه است.

او افزود: با انتشار ویروس کرونا و معضل کمبود ماسک در بازار تصمیم گرفتیم از طریق کمکهای مردمی کارگاه بگیریم و ماسک تولید کنیم و از آنجا که دغدغه حفظ سلامت محیط زیست داریم و خرید ماسک و دستکش یک بار مصرف و توزیع آن بین مردم و حجم بالای پسماندهای حاصل از آن خود یک فاجعه بزرگ محیط زیستی به‌وجود می آورد؛ چندین کارگاه به کمک مردم ایجاد و با حضور خیاط‌های داوطلب شروع به تولید ماسک، لباسهای قرنطینه یا گان کردیم؛ الان در چهار کارگاه در تالش در حال تولید هستیم و چندین کارگاه خانگی دوخت ماسک و لباسهای قابل شست و شوی بیمارستانی را نیز فعال و روزی یک هزار ماسک و ۱۵ گان تولید و به بیمارستان و مردم اهدا کردیم.

انزلی؛ سرزمین دریا و دریادلان نیز از اولین شهرهایی بود که مردم به صورت خودجوش شروع به کمک به یکدیگر کردند. علاوه بر سازمان های مردم نهاد مانند انجمن خیریه احسان، طرح نو، گروه احمد دنیامالی نماینده منتخب مجلس یازدهم و بسیاری از گروه ها و افراد فارغ از نام و نشان، موج کمک‌هایشان از اقلام بهداشتی و حفاظت فردی تا تجهیزات و مواد غذایی را جاری کردند.

انزلی‌چی های مقیم خارج و سایر نقاط ایران نیز بی تفاوت نماندند و کمکهای ارزشمندشان را از طریق معتمدین به بیمارستان، درمانگاه تامین اجتماعی، پزشکی قانونی، آرامستان و افراد اهدا کردند. بانوان دوچرخه سوار نیز این بار به جای رکاب زدن پای چرخ خیاطی نشستند و برای مردمشان ماسک دوختند.

در لاهیجان؛ پایتخت چای ایران و شرق گیلان نیز سمن ها برای امداد و یاری‌رسانی جمع شدند. گروه های مختلفی از سمن ها و انجمن‌های خیریه و حتی گروه‌های مجازی متشکل از گروه مردمی با لاهیجان،گیل بان، سمن بوم بانان، هم اندیشان و همیاران محیط زیست گیلان، لاهیجانی سلام و مردم خیر مبالغی را در چندین مرحله جمع آوری و به شکل کمک نقدی به بیمارستان، خرید اقلام و تجهیزات بهداشتی برای مراکز درمانی و افراد، خرید دستگاه سمپاش و دیگر موارد لازم اختصاص دادند.

علاوه بر این پویش های بسیاری در جنوب و شمال و غرب و شرق و مرکز گیلان برای امدادرسانی تشکیل و شروع به فعالیت کرد. سمن هایی چون موسسه حامیان شایسته گیلان در زمینه تهیه و اهدای بسته های بهداشتی برای کودکان کار و بیمارستان امینی لنگرود و رودسر، رازی، پورسینا و کوثر اقدام کردند؛ گروه جهادی موعود تمرکزش را روی مواد ضدعفونی کننده در رشت، انزلی و فومن گذاشت. ایزد دوستان شمال روزانه سه هزار ماسک تولید می کنند.

ورزشکاران که همواره بین مردم محبوب هستند نیز به پاس این مهر و وابستگی برای کمک به پا خاستند. خیرین این عرصه نیز مانند دیگر نیکان بسیار هستند؛ از جمله این یاران، علی کریمی جادوگر فوتبال ایران این بار در قامت یک پهلوان برای کمک به هموطنانش به میدان آمد و ماسک و مواد ضدعفونی کننده و تجهیزات برای بیمارستانهای گیلان و مردم استانش تهیه کرد.

وی همچنین با انتشار پستی از مردم خواست که برای حفظ سلامت خود و دیگران توصیه های پزشکان را جدی گرفته و از سفر خودداری کنند و در خانه بمانند.

سعید سالارزاده بازیکن محبوب ملوان ها نیز دیگر پهلوان عرصه یاوری با مردم بود. او نه تنها در زمینه تهیه اقلام بهداشتی برای همشهریانش کمک کرد؛ بلکه به عنوان نیروی داوطلب به کمک نیروهای درمانی بیمارستان انزلی شتافت.

دانشجویان و آموزش انساندوستی

دانشجویان نیز که همواره پیشتاز هستند در این روزهای تعطیلی دانشگاه به جای نشستن سر کلاس درس، خود درس انسان دوستی دادند. گروه دانشجویی "چتری برای رشت" با راه اندازی پویش " امی رشت" دست به کار تهیه بسته های معیشتی برای خانواده های نیازمند زدند. در سایر نقاط استان نیز دانشجویان با تشکیل جمع‌هایی شروع به فعالیتهای خیرخواهانه کردند.

همیاری و مددکاری فرهنگی کهن در گیلان زمین است که ردپای آن را می توان در کاشت و برداشت محصول برنج از سده ها پیش مشاهده کرد و اینک برای توسعه پایدار و بهروزی و سلامت جمعی بار دیگر نقش و اهمیت همفکری، همکاری و مشارکت افراد یک جامعه نمایان شده است.

کارشناسان تاکید دارند در نبود تشکل‌های مردمی، فعالیت‌های مشارکت جمعی جای خود را به فردگرایی داده و این فرهنگ نادرست در جامعه نهادینه خواهد شد. از طرف دیگر نیز نهادهای دولتی با نگاه از بالا به پائین برای جامعه تصمیم گیری می‌کنند؛ اصلی که در تضاد با توسعه پایدار است.

تلاش و امداد سمن ها و نیک اندیشان خیر در این روزهای سخت مقابله با بیماری مرموز و فراگیر کرونا، امید می دهد که صحنه زندگی با همه سختی هایش خالی نیست؛ چرا که هنوز مهربانی و انسان دوستی باقی است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار