هشت بیمار مبتلا به کرونا در استان زنجان جان باختند

زنجان (پانا) - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: تاکنون شمار مبتلایان به بیماری کرونا در این استان به ۱۳۸ نفر رسیده است که از این تعداد هشت تن جان باختند.

کد مطلب: ۱۰۳۰۱۲۳
لینک کوتاه کپی شد
هشت بیمار مبتلا به کرونا در استان زنجان جان باختند

محمدرضا صائینی شامگاه جمعه در نشست خبری با خبرنگاران استان، که به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، شمار بیماران بستری مشکوک به کرونا در بیمارستان های این استان را تاکنون ۶۰۰ مورد اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۲۵۰ نفر در سطح بیمارستان های استان بستری هستند که از همه آنها نمونه برای آزمایش گرفته شده است.

او با تاکید بر اینکه در صورت عدم همکاری هم استانی‌ها این بیماری همچنان سیر صعودی خواهد داشت، یادآور شد: خوشبختانه تعداد زیادی از بیماران مشکوک به کرونای بستری در مراکز درمانی این استان مبتلا نبوده اند که پس از بهبودی کامل ترخیص شده اند.

این مسؤول از هم استانی ها خواست، با غربالگری بیماری کرونا و برای پیشگیری، شناسایی و مراقبت از خود و اطرافیان، به سامانه الکترونیکی https://salamat.gov.ir مراجعه و با این اقدام نظام سلامت کشور را همراهی کنند.

به گفته صائینی اقشار مختلف مردم با ورود به این سامانه و درج اطلاعات صحیح در مسیر شکست ویروس کرونا نقش اساسی ایفا می کنند. چرا که در صورت پرخطر بودن قبل از عمیق شدن بیماری فرد؛ اقدامات درمانی توسط کادر درمانی برای او انجام خواهد شد و در این ارتباط مراکز بهداشتی شماره ۸، ۹ و ۱۴ در شهر زنجان برای پذیرش و سنجش بیماران مشکوک به کووید ۱۹ نسبت به غربالگری افراد اقدام می کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: تقسیم بندی مناطق پرخطر بیماری کرونا در زنجان توسط دانشگاه علوم پزشکی استان انجام نشده و از نظر این واحد دانشگاهی هر تجمعی خطر محسوب می‌شود.

او در ارتباط با شایعه پذیرش بیماران مبتلا به کرونای دیگر استان‌ها در زنجان، اظهار کرد: استان زنجان برای پیشگیری از کرونا از پذیرش میهمانان خودداری می کند و حتی اجازه ورود خودروهای پلاک استان‌های دیگر به زنجان داده نمی‌شود که با این وضعیت جابه‌جایی بیمار نیز امکان پذیر نیست.

صائینی افزود: این کار برخلاف پروتکل‌های بهداشتی بوده و جزء سیاست های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست و در نتیجه این موضوع به شدت تکذیب می شود، از طرفی شاید منشاء این شایعه‌ها به فوت یک بیمار غیربومی باز می گردد که این فرد اصالت زنجانی داشت که با حضور در این استان و پس از بروز علائم بیماری در همین شهر بستری شد.

این مسؤول ادامه داد: در زمان حاضر بیشترین دغدغه و نگرانی موجود در مورد ویروس کرونا به گردش این نوع ویروس در منازل باز می گردد که هم استانی‌ها برای جلوگیری از آن باید نکات بهداشتی توصیه شده را رعایت کنند تا زنجیره انتقال به دیگران اقطع شود.
او با اشاره به اینکه خانه، امن ترین و بهداشتی ترین مکان برای حفاظت از خود و خانواده در برابر بیماری کرونا است، اضافه کرد: عموم مردم باید از رفت و آمدهای غیرضروری به خارج از خانه اجتناب کنند، چرا که ویروس کرونا از هر تجمعی ممکن است به فرد منتقل شود و امکان دارد، فردی در ظاهر علائم بیماری نداشته باشد اما در حال گذراندن دوران نهفتگی بیماری باشد که بسیار خطرناک است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان تاکید کرد: برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا نکات بهداشتی را به طور جدی رعایت کرده و به‌طور مرتبط هر یک و نیم ساعت، دستها با آب و صابون شسته شود، حتی افرادی که در منزل هستند این مهم را باید به کار گیرند.

او اضافه کرد: افرادی‌که به دلایلی به بیرون تردد می کنند، باید بیش از همه مراقب خود باشند تا اطرافیان خود را آلوده نکنند و مواردی از قبیل شستشوی دست ها، قرار دادن لباس ها در همان در ورودی را مورد توجه قرار دهند تا ویروس انتشار پیدا نکند.
صائینی افزود: تبادل پول آلودگی بسیار زیادی دارد که هم استانی ها باید بهداشت آن را مد نظر قرار داده و برای پیشگیری از پرداخت آن به‌صورت نقدی اجتناب کنند و در این میان توصیه می شود هر فرد از وسایل شخصی خود استفاده کند.

این مسؤول در ارتباط با نگرانی موجود در خصوص تاکسی ها و نانوایی ها نیز خاطرنشان کرد: نشستن سه فرد در عقب تاکسی بسیار خطرناک است و حداکثر باید ۲ نفر با رعایت فاصله از تاکسی ها استفاده کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار