پژوهشگر حوزه آموزش‌وپرورش در مجله تصویری نگاه تشریح کرد

مهارت های مقابله با استرس و اضطراب ناشی از کرونا

تهران (پانا) - باهدف اطلاع‌رسانی و ارتقای دانش خانواده‌ها در مواجهه با اضطراب ناشی از مخاطرات به ویژه شیوع ویروس کرونا در کشور، محسن ایمانی، پژوهشگر حوزه آموزش‌وپرورش و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس تهران با مجله تصویری، خبری، تحلیلی و آموزشی نگاه گفت‌وگو کرد.

کد مطلب: ۱۰۲۹۹۳۸
لینک کوتاه کپی شد
مهارت های مقابله با استرس و اضطراب ناشی از کرونا

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، دکتر محسن ایمانی در مورد مهارت‌های مقابله با استرس و اضطراب ناشی از شیوع ویروس (COVID19)، گفت: اضطراب، ناراحتی روانی و جسمانی همراه با پیش آمد رویدادی ناگوار است که می‌تواند در دو نوع هنجار و ناهنجار در افراد بروز پیدا کند.

او ادامه داد: اضطراب هنجار میزان قابل قبولی از اضطراب است که در مواقع خاص در فرد ظاهر می‌شود. ولی اضطراب نابهنجار، نوعی بیمارگونه از اضطراب است که بیش‌ازحد بوده و فرد هرچقدر تلاش می‌کند نمی‌تواند با آن مواجه شود مثل دانش‌آموزی که از شدت اضطراب در امتحان قادر به پاسخگویی صحیح و تسلط بر شرایط نیست.

او بابیان اینکه در گفت‌وگوی امروز منظور از اضطراب، اضطراب بهنجار در افراد است گفت: اگر در مواجه با یک بیماری دچار اضطراب می‌شویم به علت نوع دیدگاهی است که با آن بیماری روبرو می‌شویم.

ایمانی گفت: درمانگرها باید بتوانند افکار اتوماتیک را در ذهن بیمار خط بزنند و افکار منطقی را جایگزین کنند.

او با تاکید بر اینکه والدین باید اقدامات لازم در مورد پیشگیری از شیوع بیماری را در منزل انجام دهند، افزود: پدر و مادرها باید بدانند که دانش آموزان در گروه‌های سنی مختلف، کمتر در معرض آسیب ناشی از ویروس کرونا هستند و اگر خدایی ناکرده کسی مبتلا بشود می‌تواند پس از طی بیماری درمان یابد پس نباید بیش‌ازحد، نگران مسئله‌ای بود.

ایمانی تأکید کرد: اگر آرامش داشته باشیم می‌توانیم فرزندان آرامی را تربیت کنیم پس آرامش مادر و رفتار بهنجار والدین در منزل می‌تواند تأثیرات مثبت و مهمی در روان فرزندان باقی گذارد.

پژوهشگر حوزه آموزش‌وپرورش و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس تهران گفت: داشتن توقعات بیش‌ازحد از فرزندان باعث بروز رفتار ناهنجار در فرزندان می‌شود بنابراین باید والدین سطح توقعات و انتظارات خود را از دانش آموزان منطقی و معقول نمایند. برای مثال شستن دست‌ها در پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار مؤثر است ولی اگر همین شستن دست‌ها تبدیل به وسواس یا بیماری وسواس گونه برای والدین شود می‌تواند برای فرزندان ناهنجاری‌های زیادی را در برداشته باشد و نهایتاً بچه‌ها را دچار تشویش و اضطراب کند.

ایمانی گفت: والدین باید سعی کنند در صحبت با یکدیگر، آرامش را به فرزندان خود منتقل کنند و برای آن‌ها نقش الگویی داشته باشند.

شایان‌ذکر است این برنامه با حمایت دفتر انجمن اولیاء و مربیان وزارت آموزش‌وپرورش تهیه ‌شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار