دولت پیش‌قراول مبارزه با کرونا

تهران( پانا) - در پی شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور، هیات دولت برای مقابله با این بیماری خطرناک اقدامات موثری را صورت داده است.

کد مطلب: ۱۰۲۹۸۹۶
لینک کوتاه کپی شد
دولت پیش‌قراول مبارزه با کرونا

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا یا کووید ۱۹، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تاکنون به ۱۱۵ کشور دنیا سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

این درحالی است که طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران، تاکنون ۱۰ هزار و ۷۵ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و ۴۲۹ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و سه هزار و ۲۷۶ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

بنابراین شرایط خاص انتشار ویروس کرونا منجر شده تا دولت با تمام توان برای کنترل این بیماری وارد میدان شود و تمام نیروها و امکانات در بخش های مختلف را بکار گیرد.

تخصیص ۵۳۰ میلیارد تومان به ستاد ملی مبارزه با کرونا

«محمدباقر نوبخت» رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: برای اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا بتواند مأموریت ها و مسئولیت های خود را انجام دهد، در هفته گذشته بالغ بر ۵۳۰ میلیارد تومان به عنوان تنخواه در اختیار این ستاد قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: برنامه ریزی سازمان بر این است که بتواند تا پایان سال چهار هزار میلیارد تومان دیگر به بیمه سلامت پرداخت کند تا سازمان بتواند به پرداخت معوقاتی که برای کارانه های کادر درمانی در بخش دانشگاه ها وجود دارد، اقدام کند.

تشکیل کارگروه بررسی تبعات اقتصادی کرونا

همچنین «محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی رییس جمهوری در حاشیه جلسه هیأت دولت تصریح کرد: به دنبال مطرح شدن شیوع ویروس کرونا لازم بود که نسبت به تبعات اقتصادی آن بررسی‌ها و تدابیر لازم با فوریت انجام شود، در این راستا کارگروهی در کنار دولت شکل گرفت.

وی گفت: در این کارگروه پیشنهادهایی در رابطه با شناسایی آن بخش از فعالیت‌های اقتصادی که بیشترین آسیب‌ را دیده اند، احصا شد و آثار و تبعات ناشی از شیوع این بیماری روی این مشاغل مورد سنجش قرار گرفت.

به گفته معاون اقتصادی رییس جمهوری به دنبال شناسایی این مشاغل لازم بود که مهلت‌هایی در رابطه با تسهیلات بانکی ارایه شود که در این رابطه تصمیمات خوبی به منظور مهلت‌دهی متناسب در رابطه با پرداخت اقساط وام‌ها و مالیات مورد توجه قرار گرفته است.

پرداخت قبوض آب و برق به پایان اردیبهشت ماه موکول شد

همچنین «رضا اردکانیان» وزیر نیرو در جلسه هیات دولت ضمن درخواست از هموطنان در روزهای پایانی سال برای کاهش مصرف آب و برق، بالاخص آب در روزهایی که همه ما توصیه شدیم به رعایت دقیق تر مسائل بهداشتی، دقت لازم را بکنند.

وی افزود: به منظور همراهی با هموطنانی که در شرایط فعلی دچار مشکل اقتصادی شده اند، به سهم خودمان به شرکت ها ابلاغ کردیم تا در خصوص حق انشعاب ها با تقسیط و در حوزه پرداخت پول برق و آب با مهلت تا پایان اردیبهشت همکاری و همراهی لازم را داشته باشند.

اهتمام دولت برای مبارزه با ویروس کرونا جدی است

«محمود واعظی» رییس دفتر رییس جمهوری کشور در پاسخ به نمایندگان مجلس درباره اینکه رییس جمهوری باید ریاست ستاد مقابله با ویروس کرونا را برعهده بگیرد، گفت: تلاش و اهتمام‌ بخش‌های مختلف دولت در زمینه مقابله با آثار و پیامدهای شیوع بیماری کرونا در زمینه های گوناگون و ضرورت همدلی و همکاری همگانی را می طلبد.

وی اظهار داشت: مردم اطمینان داشته باشند که دولت در مسیر مبارزه با کرونا با جدیت در کنار آنها بوده و از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

واعظی با بیان اینکه مدیریت مقابله با کرونا اولویت اول همه جلسات و برنامه های رییس جمهوری در طول هفته است، افزود: در هفته جاری علاوه بر جلسات و پیگیری‌های متعدد رئیس جمهوری در زمینه موضوعات مرتبط با مبارزه با کرونا در کشور، دو جلسه ستاد مبارزه با کرونا و شورای عالی امنیت ملی که هر کدام بیش از سه ساعت به طول انجامید نیز به ریاست رئیس جمهوری تشکیل شد.

وی اضافه کرد: همچنین روز یکشنبه نیز به رغم تعطیلی رئیس جمهوری در تلاش برای هماهنگی اقدامات و بخش های مختلف بودند؛ در روزهای دوشنبه و سه شنبه هم ایشان در کنار پیگیری گزارش استانداران و مسئولان ذیربط از طریق تماس تلفنی یا ملاقات حضوری، برنامه ها و اقدامات را مورد بررسی قرار داده و بخش عمده ای از جلسه امروز دولت نیز به این موضوع تخصیص داده شد.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: شخص رییس جمهوری به طور مداوم از طریق تماس تلفنی، جلسات حضوری با افراد گوناگون و از طریق ویدئو کنفرانس در ارتباط با اعضای ستاد و استانداران بوده و موضوعات و مسایل گوناگون را تحت مدیریت دارد و هر جا نیاز به دستور ایشان برای انجام امور باشد، آن را فوراً اعلام می‌کنند.

واعظی با بیان اینکه تمام جلسات، دیدارها و امور جاری کار رییس جمهوری در این ایام با اولویت مبارزه با کرونا در کشور انجام می شود، اظهار داشت: موضوع مبارزه با کرونا اولویت اول رئیس جمهوری و دولت است و در حال حاضر عمده فعالیت روزانه رئیس جمهوری ارتباط مداوم با مسئولان ذیربط به ویژه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای مقابله با این بیماری و تسهیل سیاست‌ها و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا است و بسیاری از اقدامات ضروری دیگر نیز با هماهنگی و تصمیم وی اجرایی می‌شوند.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: رییس جمهوری در جلسه هیأت دولت اعلام کردند، علاوه بر تشکیل جلسه هفتگی ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست رئیس جمهوری، جلسات فرعی این ستاد نیز در موضوعات مختلف از جمله اقتصاد و دیپلماسی و لجستیک و پشتیبانی تشکیل شده و خواهد شد؛ همچنین ایشان از زمان شیوع کرونا هفته ای دوبار که جلسات دولت تشکیل می شود، در هر جلسه دو ساعت به این موضوع تخصیص داده اند و این روند ادامه خواهد یافت.

واعظی ادامه داد: آنچه باید نسبت به آن توجه داشته باشیم، این است که تصمیمات را به اجرا برسانیم تا بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن مشکلات را از پیش پای مردم بردارد.

رییس دفتر رییس جمهوری همچنین درباره تمهیدات دولت برای حمایت از کسب و کارهای شب عید و جبران خسارت‌هایی که به این کسب و کارها به واسطه شیوع این بیماری وارد آمده است، گفت: رئیس جمهوری از ابتدا کمیته‌ای را به ریاست معاون اقتصادی رئیس جمهور تعیین کردند که این کمیته چگونگی حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها را بررسی و تصمیمات لازم را اتخاذ کند؛ تاکنون نیز این کمیته تمهیدات مناسبی داشته‌اند و تصمیمات خوبی در زمینه جبران خسارات وارد آمده به کسب و کارهای شب عید از جمله چگونگی وصول چک‌ها، تسهیل در پرداخت اقساط وام‌ها و دیگر امور داشته‌اند و روز یکشنبه با حضور وزرای اقتصادی دولت و روسای اتاق های بازرگانی- اصناف و تعاون جلسه در حضور رئیس جمهور تصمیم گیری خواهد شد.

واعظی درباره تمهیدات دولت برای تأمین بازار شب عید و تأمین مواد مورد نیاز بهداشتی مردم در این ایام، افزود: بحث تأمین کالاهای اساسی و ضروری مردم در ایام پایان سال از مدت‌ها پیش، پیش بینی شده و مطابق همه ساله، تنظیم بازار در بخش تأمین کالاهای اساسی، چه بخشی که باید تأمین و وارد شود و چه بخش تولیدات داخل در همه حوزه‌هایی که بیشتر تقاضا در این ایام سال وجود دارد، مانند ارزاق‌ عمومی، شوینده‌ها و حتی بخش خدمات مورد نیاز آخر سال مردم تدارک دیده است.

افزایش ۴۰ درصدی فروش اینترنتی در پی شیوع کرونا

«حسین مدرس خیابانی» قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تغییر الگوی خرید مردم بعد از شیوع بیماری کرونا مقداری جابه جا شده است، گفت: برنامه فروش های اینترنتی چند روزی است کلید خورده به طوری که با شیوع کرونا فروش های اینترنتی حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: بحث تشدید نظارت که حلقه تکمیل کننده طرح ویژه نظارتی ما است، از ۶ اسفند کلید خورده است.

قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تولید ماسک و الکل تصریح کرد: در ابتدای شیوع ویروس کرونا ظرفیت تولید ماسک و الکل خیلی با تقاضا فاصله داشت، اکنون ظرفیت صنعتی مان را سه شیفت کردیم که در اختیار مراکز درمانی و بیمارستانی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه یک ظرفیت کارگاهی فعال کرده ایم، افزود: در بحث واردات ماسک هم تعرفه ها صفر شده اند و بدون تشریفات گمرکی ترخیص می شوند.

به گفته خیابانی، طبق دستور ریییس جمهوری نیز تامین ارز این اقلام در اولویت اول قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار