به اعتماد به نفس دختران‌مان فکر کنیم و توصیه‌های روان‌شناسان را به کار ببندیم

هوای دخترانتان را داشته باشید

تهران (پانا) - اصلا فرقی ندارد که روی صورت، دست و پای دختر ما رد بخیه باقی بماند یا روی پسرمان. اما همیشه این نکته را به دخترها یادآوری می‌کنیم که: «دختر نباید...» این در حالی است که اگر به هر دو جنس آسیب برسد،‌ زیبایی یا سلامت آنها به خطر می‌افتد.

کد مطلب: ۱۰۲۹۸۴۲
لینک کوتاه کپی شد
هوای دخترانتان را داشته باشید

به‌گزارش جام‌جم، اگر دختری گرفتن پنچری ماشین را بلد باشد،‌ زمخت به‌نظر می‌رسد. او اگر دوست داشته باشد موهایش را کاملا کوتاه کند،‌ می‌گویند زنانگی ندارد و اگر مثل باد بدود و فوتبال بازی کند،‌ ظرافت زنانه ندارد! این تعریف‌ها و معیارها را ما می‌سازیم و دخترها را با همین قید و بندهای بی‌اساس و آسیب‌رسان به‌لحاظ روانی بزرگ می‌کنیم. جالب این‌که انتظار داریم دختر ما اعتماد به نفس کافی داشته باشد! در این روزها که به‌واسطه شیوع کرونا ویروس جدید بسیاری از اولیا خانه‌نشین شده‌اند و در آستانه تعطیلات نوروز وقت بیشتری برای گذراندن در کنار فرزندان خود دارند،‌ سراغ راهکارهای پرورش درست دختر با اعتماد به‌نفس و نه سرکش و عصبی می‌رویم.

مرز میان بازی دخترانه و پسرانه را چه کسی تعیین کرده؟ چه کسی تعیین کرده فوتبال پسرانه است و والیبال دخترانه؟ ماشین‌بازی پسرانه و عروسک‌بازی دخترانه است؟ لازم نیست تفکیکی برای نوع بازی یا اسباب‌بازی‌هایی که دختر شما انتخاب کرده و بازی می‌کند، قائل شوید؛ مگر این‌که بازی موردنظر از نظر جسمی یا روانی به او صدمه بزند. مسلما این نکته را برای پسرها هم باید رعایت کنید. هر نوع بازی، نوعی تلاش و کوشش برای فراگیری تازه‌ها، مبارزه، مقاومت،‌ حل کردن معماها و رسیدن به نتیجه است. بنابراین با منع هر بازی،‌ بخشی از توان فراگیری، ‌مهارت و خلاقیت کودک را متوقف می‌کنید.

اجازه ابراز عقیده بدهید
آدم‌ها ‌فارغ از جنسیت،‌ باید بتوانند برای زندگی خودشان تصمیم‌گیری کنند. تا سن کودکی هم پسر و هم دختر باید بتوانند با کمک پدر و مادر تصمیم بگیرند.
بعد از آن باید به‌قدری مهارت تصمیم‌گیری را از خانواده یاد گرفته باشند که بتوانند به تنهایی برای زندگی و آینده‌ خود تصمیم گرفته و درست و غلط را تشخیص بدهند. بنابراین باید هر دو جنس دختر و پسر، بتوانند عقیده‌ خود را ابراز کنند و دوم این‌که باید به یک نسبت از حق ابراز عقیده و تصمیم‌گیری برخوردار باشند. این جرات را شما به دختر و پسر خود یاد می‌دهید.

اعتماد به نفس بیشتر
اگر دختر شما در درس‌های حفظی خیلی موفق نیست اما در ریاضیات عالی است، به او کمک کنید تا در حفظیات هم موفق شود. اگر در ورزش خاصی مهارت دارد، او را به ادامه مسیر در این راه کمک کنید. اگر هنر خاصی را دوست دارد، شرایط را طوری فراهم کنید تا بتواند علاقه هنری‌اش را دنبال کند. دخترانی که شخصیت آنها پرورش پیدا کند، علاوه براین‌که می‌توانند انتخاب شغل بهتری داشته باشند، اعتماد به نفس بیشتری هم خواهند داشت. مهارت‌های بیشتر، اعتماد به‌نفس بیشتر را به همراه دارد.

با او همدل باشید
هرکسی در هر سنی، مشکلات خودش را دارد. برای مثال اگر انتخاب یک گل‌سر برای دختر شما گیج‌کننده است، اگر نیاز به کمک دارد، حتما با او همدلی و همراهی کنید. هیچ‌وقت از جمله‌هایی مثل: «این که کاری نداره، خودت انجامش بده»، «تصمیم گرفتن این قدر سخته؟»، «بلد نیستی این کار ساده‌ را هم انجام بدهی؟» و... پرهیز کنید. این جمله‌ها دقیقا اعتماد به نفس او را هدف قرار می‌دهند و تاثیر منفی آنها دقیقا مثل وقتی است که به جای او دائما تصمیم بگیرید و نگذارید کاری را خودش انجام دهد. بنابراین نه به جای او تصمیم بگیرید و نه این‌که هیچ همدلی و همراهی‌ای با او نداشته باشید.

به زیبایی او کمک کنید
همان‌قدر که توجه بیش از حد به زیبایی و آراستگی می‌تواند فرزند شما را از درس و ورزش و مطالعه و... بازدارد، همان‌قدر هم بی‌توجهی به آراستگی او می‌تواند به اعتماد به نفس او آسیب برساند. بنابراین اگر مساله‌ای وجود دارد که فرزند شما را ناراحت کرده، حتما برای حل آن با او همراهی کنید.
برای مثال اگر موی زائد در زمان بلوغ روی صورت او ظاهر شد، اگر دچار اضافه وزن شد، اگر چربی بدن او بیش از اندازه بود و... برای رفع این مشکلات و افزایش اعتماد به نفس او، حتما به فرزندتان کمک کنید.

ابتدا از او سؤال کنید
اگر دختر شما، زشت‌ترین یا بدترین کار دنیا را انجام داد، به جای این‌که با جمله‌های تحقیرآمیز او را به باد انتقاد بگیری، حتما اول درباره مساله با او صحبت کرده و از او درباره مشکل پیش‌آمده سوال کنید.
فرزند شما باید همیشه حمایت شما را داشته باشد تا اعتماد به نفسش را از دست ندهد. بنابراین از او سؤال کنید و به دقت به صحبت‌ها و توضیح‌های او گوش کنید.

شرایط برابر را فراهم کنید
شکل رفتار، نوع آزادی‌ها و... در بعضی موارد با هم متفاوت است، اما نکته مهم، رعایت برابری و مساوات بین دختر و پسر شماست. برای مثال اگر در زمینه‌ای، آزادی‌ای به پسرتان می‌دهید باید به شکلی دیگر و در جایی دیگر، به دخترتان هم آزادی و قدرت تصمیم‌گیری بدهید. دقت کنید که شرایط زندگی و آزادی‌های دختر و پسرتان باید کاملا برابر باشد.

بگذارید انجام دهد
اگر دختر شما تصمیم گرفته کاری را انجام دهد، مانع او نشوید. این کار از کار شخصی تا کارهای منزل و کمک به شما تا کارهای مرتبط به مدرسه را شامل می‌شود، اما یک نکته را فراموش نکنید؛ برای این‌که مشکلی پیش نیاید، او را دورادور مراقبت کنید؛ اما در کار او دخالت نکنید. اگر از نتیجه کار راضی نبود ـ یا شما راضی نبودید ـ سعی کنید با صحبت کردن و پیدا کردن مسیرهای اشتباه، برای بار بعدی کار موردنظر را بهتر انجام دهد.

جمله‌هایی که ممنوع است!
گاهی برای تشویق توانایی‌های دخترها از جمله‌هایی استفاده می‌کنیم که درست نیست.
برای مثال: «قولت، قول مردانه است»، «مثل یک پسر بلد است پنچری بگیرد»، «مثل پسرم می‌ماند و ‌در کارها کمک می‌کند»و... این جمله‌ها، اعتمادبه نفس دختر شما را از بین می‌برد. از سوی دیگر باعث می‌شود دائما توانایی یا ناتوانایی خودش را پسرها را مقایسه کند. علاوه براین‌که ممکن است دست به کارهای غیرمعقول و خطرناکی بزند تا توانایی خودش را به‌عنوان دختر ثابت کند.

دختران را از جنس مخالف نترسانید
رفتار درست با جنس مخالف، مهارت دیگری است که دخترها باید در خانواده بیاموزند. آنها باید یاد بگیرند که فارغ از جنسیت هر فرد،‌ خط قرمزها و مرز و محدوده‌های خود را تعریف کنند. به همان نسبت که نباید اجاز بدهند هم‌جنس‌شان از آنها سوء‌استفاده مادی یا معنوی کند. بنابراین به‌جای آن‌که آنها را از جنس مخالف ترسانده و مردها را موجودات ترسناکی برای آنها تعریف کنید،‌ مهارت تعریف و بیان محدوده‌های‌شان را به آنها یاد دهید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار