وضعیت بیمارستان های گیلان نگران کننده گزارش می شود

لاهیجان (پانا) - وضعیت نگران کننده ای از درون بیمارستان ها و مراکز درمانی گیلان، به ویژه شرق استان به سبب کمبود نیرو و تجهیزات گزارش می شود که نیاز به توجه و رسیدگی بیشتری دارد.

کد مطلب: ۱۰۲۹۷۴۹
لینک کوتاه کپی شد
وضعیت بیمارستان های گیلان نگران کننده گزارش می شود

یه گزارش ایسنا، هر چند به اصحاب رسانه اجازه ورود به داخل بیمارستان ها داده نمی شود، ولی از درون بیمارستان های شرق گیلان خبر می رسد که به سبب کمبودها، خدمات کافی در این بیمارستان ها ارایه نمی شود و پر بودن تخت های بیمارستانی معضل دیگری است که گریبانگیر مدیریت بهداشت استان گیلان شده است.

کسانی که از داخل بیمارستان ها خبر دارند می گویند: تجهیزات برای پرستاران هنوز کافی نیست و به حد استاندارد نرسیده، نیروی انسانی کافی برای رسیدگی به بیماران تنفسی و کرونایی وجود ندارد و جان کادر پزشکی و پرستاری در خطر است که بیش از هر چیز دیگری نیاز به یک عزم ملی است.

وضعیت داخل بیمارستان های کرونایی

یکی از معتمدین شهر لاهیجان در تماسی تصویری از داخل یکی از بیمارستان های مهم این شهر خواستار انعکاس مشکلات بیمارستان ها و رساندن پیام بیماران بستری به گوش مسئولان استانی و کشوری شد.

او که از افشای هویتش خودداری کرد گفت: در این بیمارستان ها امکانات بسیار اندک و حجم مراجعه کننده ها بالا است و وضعیت بیمارستان ها و بیماران بستری نیاز به بررسی و رسیدگی مجدد از سوی دولت و مسئولان دارد.

او با اشاره به اینکه از بیماران خواسته شده در داخل بخش، به دلیل کمبود نیروی پرستاران همراه داشته باشند و بدون همراه بیمار بستری نمی شود افزود: این اقدام با بخشنامه وزارت بهداشت و درمان مغایرت دارد و همراهان بیماران می توانند ناقل بیماری و موجب شیوع بیشتر کرونا در جامعه و خانواده ها شوند.

این همراه بیمار، خاطرنشان کرد: سی تی اسکن و عکس بیمار تنفسی بستری شده در این بیمارستان شبیه بیماری کرونا را نشان می دهد و پزشک معالج نیز علائم نزدیک به کرونا در این بیمار را تایید می کند، ولی با این حال گفته اند باید همراه داشته باشد و علاوه بر آن همراهانی هم وجود دارند که بدون ماسک و تجهیزات حفاظت کننده وارد بخش بیمارستان می شوند که باید مسئولان از این وضعیت خطرناک جلوگری کنند.

با توجه به ممنوع شدن مصاحبه ها، تماس با مسئولان این بیمارستان و شبکه بهداشت لاهیجان امکانپذیر نشد، اما یک مقام مطلع در این بیمارستان، صدور چنین دستوری که بیمار باید همراه داشته باشد را رد کرد و گفت: امکان دارد چنین تصمیمی توسط مسئولان همان بخش گرفته شده باشد.

کمبود نیرو و تجهیزات حفاظتی در بیمارستان های گیلان

مسئول روابط عمومی نظام پرستاری شرق گیلان نیز در رابطه با مشکلات کمبود نیرو و تجهیزات بیمارستان های شرق گیلان گفت: کمبود شدید تجهیزات و نیرو در بیمارستانهای گیلان همچنان ادامه دارد. با وجود ارسال کمکهای بشر دوستانه از جانب نهادهای مردمی و همچنین ورود برخی نهادهای دولتی، همچنان کمبود شدید تجهیزات در کنار کمبود نیروی پرستاری، بهیاری و خدماتی در تمامی مراکز درمانی گیلان مشهود است.

محمد حسین پور، ادامه داد: با توجه به گذشت ۱۷ روز از شروع بحران کرونا اغلب پرستاران به دلیل شیفت های فشرده و استفاده از پوشش محافظتی سنگین دچار عوارض متعدد از جمله خستگی شدید، مشکلات فیزیکی، کمبود خواب و سوء تغذیه شده اند و علاوه بر آن باید به تمامی این موارد شیوع بالای علائم حاد تنفسی، تب و تنگی نفس را نیز اضافه کرد.

او خاطرنشان کرد:با نگاهی به آمار شهدای کادر درمان استان گیلان به روشنی می توان دریافت که ضرورت ارسال روزانه و مستمر تجهیزات به این استان تا چه اندازه مهم و حیاتی است.

او یادآورشد: با توجه به کمبود نیرو در بیمارستان های امینی لنگرود، پیروز لاهیجان، انصاری رودسر و دیگر مراکز در شرق گیلان، هر یک از این مراکز نیازمند اعزام فوری بین ۳۰ تا ۵۰ نیرو از رده های مختلف درمانی هستند . درحالی که تاکنون به هر بیمارستان بین پنج تا شش پرستار اعزام شده است.

او با اشاره به فعالیت حدود دو هزار نیرو شامل یک هزار و ۴۰۰پرستار و ۵۰۰ خدمه در بیمارستان های شرق گیلان اظهار کرد: تجهیزاتی که روزانه به این مراکز ارسال می شود یک سوم نیاز این بیمارستان ها است و تجهیزاتی هم که برای پرستاران ارسال می شود، باید استاندارد باشند تا بتوان از آن استفاده کرد، در حالی که ارسال ماسک توسط برخی سازمان ها استاندارد نبوده و سوپاپ و فیلتر ندارند.

او با اشاره به اینکه تامین تجهیزات برای کادر درمانی باید تمام هم و غم مسئولان استان باشد، تصریح کرد: هر چند قسمتی از تجهیزات مصرفی پرستاران و کادر بیمارستانی در شرق گیلان از سوی خیرین و مردم جبران شده است، ولی باید مصرف روزانه این بیمارستان ها سنجیده و بر اساس آن تجهیزات ارسال شود و این درحالی است که پرستاران مجبورند به دلیل کمبود، لباس ها را ایزوله کنند و چند بار از آن استفاده نمایند.

به گفته او، علاوه بر بیمارستان های شرق گیلان مراکز درمانی رشت از جمله بیمارستانهای رازی و رسول اکرم در کنار دیگر مراکز به صدها نیروی پرستاری نیاز دارند که باید تامین شوند.

مسئول روابط عمومی نظام پرستاری شرق گیلان تصریح کرد: در این شرایط بیمارستان ها به بهیار و پرستار نیاز دارند و نیروهای نظامی می توانند بهیارها و نیروهای خدمات بیمارستانی خود را در اختیار بیمارستان های نیازمند به نیرو قرار دهند تا به کادر درمانی این بیمارستان ها کمک شود.

حسین پور همچنین گفت: باید تامین بهیار، نیرو و تجهیزات به گونه ای باشد که کادرهای بیمارستانی دغدعه نیروی خدماتی و بهیاری نداشته باشند و بتوانند به راحتی وظایف خود را انجام دهند و حضور فیزیکی روسای بیمارستان ها و مراکز درمانی در محل کار بسیار ضروری است. در حالی که در برخی از بیمارستان ها چنین نیست.

ماسک فیلتر دار استاندارد، شیلد صورت، گان، عینک یکبار مصرف، روکفشی و لباس ایزوله از مهمترین اقلام مورد نیاز بیمارستان های گیلان اعلام شده اند و از طرفی هم از بخش های مختلف مراکز درمانی و بیمارستانی این استان خبر می رسد کمبود کپسولهای اکسیژن، سی پاپ، پالس اکسی متر به یک معضل تبدیل شده است.

به گفته دست اندرکاران بیمارستانی این مسایل، تنها گوشه ای از نیازهای فوری و حیاتی مراکز درمانی استان گیلان برای ادامه مقابله با بحران کرونا به شمار می روند و ضروری است تجهیزات کافی و استاندارد و نیروی انسانی آموزش دیده در اختیار سربازان خط مقدم جبهه سلامت جامعه قرار گیرند.

نرجس خانعلی زاده پرستار بیمارستان لاهیجان، علی شیخ مرادی پرستار بیمارستان قائم رشت، غلامرضا وثوقی کیا پرستار تیم جراحی بیمارستان رشت، شهربانو جعفری بهورز درمانگاه زیاز رحیم آباد، دکتر وحید منصف کسمایی متخصص طب اورژانس و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، دکتر محمد محمدی پزشک رشتی، دکتر محمدعلی ربیعی پزشک شفت، دکتر رضا کوچکی نیا پزشک شهر آستانه اشرفیه، دکتر سیامک دیوشلی متخصص اطفال بندرانزلی، دکتر حمید لطفی پزشک متخصص ارتوپدی در صومعه سرا از کادر پرستاری و درمانی گیلان هستند که در کمتر از ۲۰روز اخیر جان خود را در راه خدمت به بیماران کرونایی از دست دادند. دکتر محمد بخشعلی زاده رشتی، از پزشکان مردمی و خیر رشتی هم دیروز پس از دو هفته بیماری حاد تنفسی مشکوک به کرونا درگذشت و در بخش خدمات نیز آقایان آل حسینی و زهتاب همکاران واحد خدمات بیمارستان گلسار رشت نیز سه روز قبل، پس از دست و پنجه نرم کردن با بیماری حاد تنفسی فوت کردند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار