مدیرکل امور بانوان گیلان: مادران قرنطینه خانگی را قابل تحمل تر کنند

راه اندازی پویش دست گیری از زنان سرپرست خانوار

رشت (پانا) - مادر به عنوان کانون گرما بخش خانواده می تواند آرامش را بین اعضا برقرار و علاوه بر رعایت نکات بهداشتی، فضای قرنطینه خانگی را قابل تحمل تر کند.

کد مطلب: ۱۰۲۹۶۹۶
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل امور بانوان گیلان: مادران قرنطینه خانگی را قابل تحمل تر کنند

به گزارش ایسنا، زهرا یعقوب نژاد، مدیرکل امور بانوان گیلان با بیان اینکه بانوان به عنوان همسر و مادر نقش مهمی در کنترل روزهای کرونایی دارند، اظهار کرد: شیوع بیماری کرونا و توصیه های بهداشتی مبنی بر قرنطینه خوداختیاری خانگی شرایطی را در خانواده ها حاکم کرده که نیازمند مدیریت روحی و روانی است.

او تعطیلی مدارس و حضور دانش آموزان در خانه را زمینه ساز ایجاد بی حوصلگی و گاه افسردگی برای فرزندان دانست و افزود: مادر به عنوان کانون گرما بخش خانواده می تواند آرامش را بین اعضا برقرار و علاوه بر رعایت نکات بهداشتی، فضای قرنطینه خانگی را قابل تحمل تر کند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گیلان، روزهای کرونایی را فرصت خوبی برای احیای روابط خانوادگی از طریق هم صحبتی و دور هم بودن اعضا دانست و اضافه کرد: والدین با انجام بازی های جمعی علاوه بر پر کردن اوقات فراغت فرزندان، فضای مفرح را جایگزین ترس و نگرانی از کرونا کنند.

یعقوب نژاد، با تاکید بر لزوم انعکاس رسانه ای نقش بانوان در عرصه مقابله با کرونا هم در سنگر خانواده به عنوان مادر و هم در عرصه دفاع از سلامت مردم به عنوان پزشک و پرستار، عنوان کرد: در کنار آگاهی بخشی به جامعه جهت رعایت بهداشت فردی و متوقف کردن چرخه انتقال ویروس، باید به معرفی زنان توانمند بپردازیم تا ایجاد امید و انگیزه کند.

او با اشاره به وجود کمبودهای بهداشتی و درمانی به ویژه در ایام کنونی، تاکید کرد: فضای نقد موجود و بیان مستمر کمبودها فقط بار روانی جامعه را مضاعف می کند و موجب کاهش آستانه تحمل افراد سالم و تضعیف روحیه افراد گرفتار بیماری می شود. متاسفانه برخی از افراد طی این روزها با غم از دست دادن عزیزان خود مواجه هستند. بنابراین به کمک هایی از جنس مشاوره و حمایت های سلامت روان نیاز دارند.

مدیرکل امور بانوان گیلان، از راه اندازی خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ و ارائه نکات آموزشی و کمک های روانشناسی جهت مراقبت از سلامت خانواده با همکاری بهزیستی استان خبر داد و گفت: بسیاری از خانواده ها به حمایت روانی در شرایط بحران نیاز دارند.

او با بیان اینکه آرامش و سلامت روانی خانواده در نهایت به جامعه منتقل خواهد شد، خاطرنشان کرد: در روزهایی که شیوع یک بیماری نو پدید همه بخش های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار داده، بی تردید زنان سرپرست خانوار به عنوان بخشی از جامعه متاثر از این بحران، در معرض آسیب بیشتری قرار دارند.

لزوم ارتقای تاب آوری خانواده در روزهای بحرانی

یعقوب نژاد، با اشاره به وابستگی کسب و کار زنان سرپرست خانوار به فضای بازار، یادآور شد: زنان سرپرست خانوار عمدتا تولیدکننده هستند. بنابراین اقدامات لازم توسط خیرین جهت حمایت از این قشر آسیب پذیر صورت گیرد. در واقع درآمد این زنان وابسته به فروش محصولات تولیدی خودشان است و در این روزها مجبور هستند در خانه بمانند و ممکن است در تامین مایحتاج زندگی و درآمد روزانه مشکلاتی داشته و نیازمند کمک مالی باشند.

او فضای جامعه را فضای همدلی دانست و تاکید کرد: از سوی دفتر امور زنان و خانواده وزارت کشور پویش «فصل همدلی» را با محوریت دست گیری از زنان سرپرست خانوار راه اندازی کردیم، زیرا بسیاری از زنان سرپرست خانوار دچار مشکلات معیشتی هستند و به حمایت مالی برای عبور از این ایام نیاز دارند.

این مقام مسئول، با بیان اینکه بر اساس آمارهای کمیته امداد و سازمان بهزیستی، استان گیلان جزو هفت استان اول کشور در تعداد زنان سرپرست خانوار است، یادآور شد: با شناسایی زنان سرپرست خانوار نیازمند از سوی زنان کارآفرین، مدیران زن و فعالان مدنی می توانیم گوشه ای از رنج این روزهای آنان را کم کنیم. همچنین خواستار ورود فعالان عرصه مجازی جهت بازاریابی اینترنتی محصولات تولیدی زنان سرپرست خانوار هستیم تا کسب و کارشان دچار رکود نشود.

یعقوب نژاد، با تاکید بر لزوم ارتقای تاب آوری خانواده به ویژه زنان سرپرست خانوار، خاطرنشان کرد: باید خانواده ها را تاب آور بار آوریم و به جای انتقال فضای دلهره و اضطراب جامعه به خانواده، آموزش های علمی و بهداشتی و فرهنگی و اجتماعی لازم را در اختیارشان قرار دهیم.

او با اشاره به حضور موثر زنان فعال اجتماعی در کنار زنان سرپرست خانوار جهت تولید ماسک و برخی از اقلام بهداشتی، تصریح کرد: بسیاری از زنان سرپرست خانوار، کارگاه های خیاطی خود را برای تولید ماسک و دستکش مورد نیاز مردم در مقابل کرونا فعال کردند. توزیع مواد شوینده و ضد عفونی کننده بین مددجویان و توان‌خواهان، اهدای سبدهای حمایتی به محرومان و... از دیگر اقداماتی است که با حضور بانوان بسیجی، مددکار و کارآفرین صورت گرفته است.

مدیرکل امور بانوان گیلان در پایان خواستار مشارکت خانواده ها در طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا از طریق خوداظهاری در سامانه پایش و غربالگری سلامت شد و عنوان کرد: خانواده باید محیطی امن و آرام برای فرزندان باشد. بنابراین والدین به ویژه مادران با انتقال افکار مثبت و امیدبخشی توام با آموزش و آگاهی به تبیین شرایط برای فرزندان بپردازند و از ایجاد ترس و نگرانی و اضطراب و استرس جلوگیری کنند تا شاهد آسیب پذیری خانواده در بحران ها نباشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار