کارشناس تعلیم و تربیت:

زیرساخت‌های آموزشی باید امکان برقراری ارتباطِ تعاملی را مهیا کنند

تهران (پانا) - تعطیلی مدارس کشور در پی اپیدمی ویروس کرونا که عملکرد بسیاری از دستگاه‌های دولتی و خصوصی کشور را با سختی و اختلال مواجه کرده پیامدهای مثبتی نیز برای جامعه ایران داشته است که یکی از آنها ایجاد زیرساخت‌های لازم برای مواجهه با بحران است.

کد مطلب: ۱۰۲۹۶۴۰
لینک کوتاه کپی شد
زیرساخت‌های آموزشی باید امکان برقراری ارتباطِ تعاملی  را مهیا کنند

آموزش و پرورش که به ثمررساندن میلیون‌ها آینده‌ساز جامعه فردا را برعهده دارد از پیشگامان ایجاد زیرساخت‌های دوران بحران است که این روزها تلاش دارد امکانات موردنیاز برای آموزش غیرحضوری یا آموزش از راه دور را در سطح کشور تقویت کند.

علیرضا رحیمی مدرس دانشگاه و کارشناس تعلیم و تربیت در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت این زیرساخت‌ها و مدیوم‌های مختلف ارتباطی میان دستگاه تعلیم و تربیت و دانش‌آموزان اظهارنظر کرده است.

او در این باره گفت: اگر معلم ما آموزش دیده باشد و بتواند برنامه‌هایی طراحی کند که دانش‌آموزان در آن حضور فعال داشته باشند، ابزار آموزش از دور می‌تواند امکان یادگیری فعال را فراهم کند. یعنی اگر بخواهیم آموزش و پرورش را با آموزش از دور و آموزش‌های مجازی همراه کنیم باید شرایطی را آماده کنیم که معلمان و مدیران به درک درستی از این نوع آموزش برسند.»

رحیمی درباره مصادیقِ موجودِ زیرساخت‌هایِ آموزش از دور نیز گفت: «امکاناتی شبیه "اسکای روم" باید در اختیار همه مدارس قرار گیرد تا هر معلم بتواند به شاگردان خود درس بدهد، نه اینکه یک معلم در تلویزیون به همه دانش‌آموزان درس دهد. این موضوع خصوصا در دوره ابتدایی بسیار اهمیت دارد و اگر دانش‌آموز را از معلمش جدا کنیم به آموزش او آسیب زده‌ایم.»

چاره کار آموزش از دورِ تعاملیِ اتمی است

او ادامه داد: «امروز در بعضی دانشگاه‌های ما آموزش‌ها به صورت مجازی انجام می‌شود و و دانشجو که ممکن است آن طرف دنیا باشد و همه آموزش‌ها را فرا می‌گیرد و حتی رساله خود را به همین طریق می‌نویسد و از آن دفاع می‌کند؛ اما ما به آن آموزش غیرحضوری نمی‌گوییم چون این آموزش کاملا حضوری ولی از دور است. کلمه "غیرحضوری" بارمنفی دارد. »

رحیمی تاکید کرد: «آنچه در واقع مد نظر من است یک "آموزش از دور حضوری(تعاملی) اتمی(کاملا جزیی)" است. به این معنا که زیرساخت‌ها باید امکان برقراری ارتباطِ تعاملی آنلاین (و البته همراه با آفلاین) میان شاگرد با معلم خودش را فراهم کند. در این زیرساخت‌ها باید امکان تبادل فایل‌های مختلف صوتی و تصویری و نوشتاری و.... وجود داشته باشد و معلم هر شاگردی بتواند بطور مستقیم و مداوم همراه با او باشد.»

این کارشناس تعلیم و تربیت در پایان گفت: «بدین ترتیب ما از آموزش از دور برای ارتباط متعامل میان شاگرد و معلم استفاده می‌کنیم و آنها را نزدیک هم می‌نشانیم، کافی‌ست زیرساخت فنی آموزش از دور حضوریِ اتمی فراهم و یک دوره آموزش برای مدیران و معلمان در نظر گرفته شود و سپس مدارس و مدیران و معلمان به شیوه خودشان از این امکانات به‌صورت کاملا جزیی و ذره ای(مقصود از اتمیسیته این است) بهره بگیرند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار