نماینده وزیر بهداشت در گیلان: سفر به گیلان سوغاتی جز مرگ و بیماری ندارد

رشت (پانا) - نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان با بیان اینکه روزانه ۱۰۰ تست کرونا در گیلان انجام می‌شود، گفت: از هموطنان خواهش می‌کنیم به گیلان سفر نکنند، زیرا گیلان در حال حاضر سوغاتی جز مصیبت و بیماری ندارد.

کد مطلب: ۱۰۲۹۴۷۷
لینک کوتاه کپی شد
نماینده وزیر بهداشت در گیلان:  سفر به گیلان سوغاتی جز مرگ و بیماری ندارد

محمدحسین قربانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری صداوسیمای مرکز گیلان، ضمن قدردانی از تلاش کادر درمانی استان، اظهار کرد: در حال حاضر ۳۸۰۰ تخت در بیمارستان‌های دولتی و ۱۲۰۰ تخت در بیمارستان‌های خصوصی استان درگیر درمان مبتلایان کرونا هستند.

نماینده تام‌الاختیار وزارت بهداشت و درمان در گیلان با اشاره به راه اندازی بیمارستان صحرایی در گیلان، بیان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در گیلان پیشنهاداتی برای راه اندازی بیمارستان صحرایی جهت پشتیبانی از مراکز درمانی مطرح بود که سرانجام در مجاورت بیمارستان رازی رشت به ظرفیت ۱۲۰ تخت با همکاری نیروی دریایی و سپاه برپاشد، یکی از دغدغه‌ها کمبود کادر درمانی بود که این دغدغه هم حل شد و از روز گذشته هم وارد فاز عملیاتی و پذیرش بیمار شده است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس گفت: علاوه بر موارد مذکور هتل المپیک رشت با ظرفیت ۲۰۰ تخت به همراه کادر پزشکی و پرستار برای بیمارانی که بعد از دوران عملیاتی درمان به مراقبت نیاز دارند و شرایط نقاهت در منزل را نداشته باشند و نیاز به فضای امنی برای نگهداری دارند، تجهیز شده که روز گذشته ۲۵ بیمار را به این مرکز انتقال دادیم.

او در خصوص کمبود تجهیزات پزشکی، ادامه داد: تمام کمبودها و نیازهای بیمارستان‌های استان احصاء شد و توانستیم از ظرفیت‌های ملی استفاده کنیم و اکنون به اندازه ۱۰ روز امکانات و تجهیزات مورد نیاز کادر درمانی وارد استان شد.

قربانی خاطرنشان کرد: در بیمارستان‌های دولتی هیچ کمبود اقلام بهداشتی و حفاظت شخصی نداریم، برای بیمارستان‌های خصوصی هم از ظرفیت همه خیرین داخل و خارج کشور استفاده کردیم و امکانات مورد نیاز آنها بصورت رایگان تهیه و تامین شد. همچنین حجم عظیمی از هدایای خیرین به استان سرازیر شده که انشااله در دسترس عامه مردم قرار دهیم و با این کار التهاب موجود در بازار برای اقلام بهداشتی کاهش می‌یابد.

عضو مجمع نمایندگان گیلان ادامه داد: در گیلان کارگاه تولیدی اقلام بهداشتی با ظرفیت وسیع نداریم که امیدواریم با اعلام آمادگی خیرین در یکی دو روز آینده شاهد کمبود تجهیزات نباشیم.

نماینده تام‌الاختیار وزارت بهداشت در گیلان با بیان اینکه ضعف‌هایی در توزیع اقلام بهداشتی داشتیم که از همه مردم عزیز استان عذرخواهی می‌کنم، تصریح کرد: این ویروس، یک بیماری همه گیر است و در حال حاضر بیش از ۱۱۴ کشور دنیا با آن درگیر شدند که در ابتدا به علت نبود برنامه‌ریزی‌ها ضعف در توزیع اقلام بهداشتی وجود داشت، ولی اکنون همه توزیع‌ها از طریق دانشگاه علوم پزشکی با محوریت سازمان تجهیزات پزشکی توزیع می‌شود، زیرا با مدیریت واحد توزیع اقلام بدون مشکل انجام می‌گیرد و درصدد هستیم که بتوانیم توزیع عادلانه منابع را برای کل بیمارستان‌های استان داشته باشیم.

او در پاسخ به این سوال که در مصاحبه‌ای عنوان کرده بودید با کسانی که برای جلوگیری از شیوع کرونا در خانه نمانند، از قوه قهریه استفاده می‌شود، گفت: زمانی این موضوع بیان شد که هنوز تقسیم کار در ستاد ملی مقابله با کرونا انجام نگرفته بود، اما بعد از جلسه اخیر هیات دولت و مصوبه شورای امنیت ملی تقسیم کار صورت گرفت، اقدامات امنیتی بر عهده وزارت کشور قرار گرفت، تامین اقلام بهداشتی هم بر عهده وزارت صمت گذاشته شد، وزارت بهداشت هم متولی پیشگری و غربالگری و درمان شد.

قربانی ادامه داد: گیلان کانون بیماری کروناست و ما خواستیم که اجازه بدهند تا گیلان را قرنطینه کنیم، اما ما را قانع کردند تا مردم با رعایت خودمراقبتی مانع گسترش و شیوع این ویروس شوند. بر این اساس مردم باید خودجوش با ماندن در خانه، سلامتی را به خود هدیه دهند.

نماینده تام الاختیار وزارت بهداشت در گیلان با بیان اینکه با ابلاغ مقام معظم رهبری کادر درمانی مقابله با کرونا شهید خدمت محسوب می‌شوند، گفت: متاسفانه طی روزهای اخیر تعدادی از کادر درمانی شامل پزشک، پرستار و خدمات شاغل در بیمارستان‌های استان بر اثر ابتلا به این بیماری فوت کردند.

او با بیان اینکه در حال حاضر سفر به گیلان حاصلی جز تهدید سلامتی و مرگ عزیزان‌مان ندارد، تصریح کرد: از هموطنان خواهش می‌کنیم به گیلان سفر نکنند. زیرا گیلان در حال حاضر سوغاتی جز مصیبت و بیماری ندارد، معتقدم اگر ورودی استان را از ابتدا کنترل می‌کردیم، با این حجم از مبتلا مواجه نمی‌شدیم. از همه نخبگان، هنرمندان و ورزشکارانی که در فضای مجازی فعال هستند می‌خواهیم که با اطلاع‌رسانی خود مانع از ورود مسافران به گیلان شوند.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر قرنطینه خانگی، گفت: با توجه به اینکه ما هنوز در پیک گسترش ویروس کرونا هستیم، اما امروز بعد از ۱۵ - ۱۶ روز ورودی مبتلایان به بیمارستان‌ها کاهش یافته آن هم به دلیل قرنطینه خانگی توسط مردم است.

قربانی در خصوص مشکلات معیشتی عده‌ای از افراد، بیان کرد: در حال حاضر هزینه روزانه درمان، بستری و امکانات سخت افزاری برای هر بیمار مبتلا به کرونا که در بیمارستان بستری است، بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است، پیشنهاد دادیم که با اجرای قرنطینه این هزینه درمان را در پایان ماه به مردم پرداخت کنیم که فعلا نادیده گرفته شده است.

او تاکید کرد: سلامت مردم و فرزندان آنها برای ما بسیار مهم است، ما همچنان در پیک بیماری هستیم، بر این اساس از مردم می‌خواهیم به فکر سلامتی خود و خانواده‌شان باشند.

نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان گفت: طی آخرین گزارش دریافتی امروز از بیمارستان‌های استان، کل پذیرش بیماران ما ۵۲۴۳ نفر بوده که ۲۹۷۷ نفر تاکنون ترخیص شده‌اند. تعداد کل بیمارانی که تحت مراقبت و بستری هستند، ۱۶۲۰ نفر است، تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر فوتی با تشخیص تنفسی، آنفلوآنزا و کرونا داشتیم که ۳۳ نفر از آنها با تشخیص قطعی کرونا فوت کرده‌اند و تا زمانی که تشخیص کرونا اثبات نشود، نمی‌توانیم بگویم بیمار بر اثر کرونا فوت کرده است.

قربانی با بیان اینکه کرونا الزما مساوی با مرگ نیست، خاطرنشان کرد: آنفلوآنزای h۱n۱ به مراتب خطرناکتر و کشنده‌تر از کروناست و امسال ۳۰۰۰ کشته از ما گرفت.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه روزانه ۱۰۰ تست کرونا در گیلان انجام می‌شود، افزود: یکی از کارهای خوب مبارزه با کرونا پیشگیری و غربالگری است و در همین راستا هموطنان پس از ورود به سامانه به نشانی salamat.gov.ir و تکمیل پرسشنامه مربوطه و ورود شماره تلفن همراه، پیامکی در مورد وضعیت سلامتی خود دریافت خواهند کرد و به اینصورت به افرادی که مشکوک به این بیماری باشند پیامک راهنمایی لازم ارائه می‌شود و تاکنون ۲۷ درصد مردم گیلان در این پایش شرکت کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار