رکود ۷۰ درصدی اصناف لرستان بر اثر شیوع کرونا

لرستان(پانا) - رییس اتاق اصناف لرستان گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و کاهش شدید خرید توسط مردم بازار اصناف استان ۷۰ تا ۸۰ درصد دچار رکود شده است.

کد مطلب: ۱۰۲۹۴۵۴
لینک کوتاه کپی شد
رکود ۷۰ درصدی اصناف لرستان بر اثر شیوع کرونا

منوچهر اسبکوه روز سه شنبه در گفت و گو با پانا افزود: درصد باقی مانده اصناف نیز که تاحدودی از رکود فعلی در امان مانده اند مربوط به صنوف میوه و تره بار، آذوقه و مواد بهداشتی و ضدعفونی هستند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر صنوف همچون تالار و رستوران دارها، آرایشگرهای زنانه، لوازم خانگی، پوشاک، کیف و کفش، خوار و بار و آجیل فروشی ها به شدت دچار افت فروش شده اند و می توان می گفت درآمد انها حتی برای پرداخت اجاره و هزینه های جانبی نیز کفاف نمی دهد.

وی در خصوص اجبار تعطیلی برخی واحدهای صنفی نیز گفت: بجز تالار ها به اصنافی همچون آرایشگری ها؛ خیاطی ها و طلافروشان پیشنهاد شده به دلیل رعایت سلامت خود و شهروندان فعالیت نکنند اما اجبار رای تعطیلی این واحدها موجب تشنج در بازار می شود.

اسبکوه با بیان اینکه در حال حاضر تعدادی از این صنوف به طور کامل تعطیل هستند افزود:‌ اصناف استان و کشور مواردی همچون تورم، تحریم، رکود و جنگ اقتصادی را تحمل کرده و پشت سرگذاشته اند اما در شرایط شیوع کرونا به شدت متضرر شده اند که برای اتمام این وضعیت باید همه مردم نسبت به رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه ها توجه کنند تا شرایط به حال عادی بازگردد.

وی ادامه داد: برخی خیابان های اصلی و مراکز خرید همچنان شاهد تردد نسبتا بالای شهروندان است اما در عمل خرید چندانی از واحدهای صنفی نمی شود و به نظر می رسد شهروندان بدون توجه به رعایت توصیه متخصصان در معابر عمومی حاضر می شوند.

وی با اشاره به فعالیت حدود ۵۶ هزار واحدصنفی لرستان گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد این واحدها مستاجر هستند و خوش بینانه ترین رقم اجاره بهای آنها به یژه در شهر خرم آباد از سه میلیون تومان تا پنج میلیون تومان است که متاسفانه در شرایط کنونی قادر به پرداخت این اجاره ها نیستند.

اسبکوه تاکید کرد: از مالکان این واحدهای تجاری تقاضا می شود با توجه به شرایط کنونی و رکود بازار، با مستاجران خود همکاری داشته و با بخشش و یا تعویق طلب خود گامی در راستای تسکین روحی صنوف بردارند.

سهم خرم آباد از ۵۶ هزار صنف لرستان ۱۷ هزار واحد است.

به گفته علوم پزشکی لرستان تاکنون ۱۳۸ نفر در این استان به کووید ۱۹ مبتلا شده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار