آغاز فعالیت مراکز پیش بیمارستانی در چند استان کشور

تهران (پانا) - رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: راه اندازی مراکزی پیش بیمارستانی نوعی الگوی بومی سازی شده ایرانی است که مورد توجه کارشناسان سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است.

کد مطلب: ۱۰۲۹۴۳۲
لینک کوتاه کپی شد
آغاز فعالیت مراکز پیش بیمارستانی در چند استان کشور

کیانوش جهانپور در گفتگو با صدا و سیما با اشاره به آغاز بکار مراکز پیش بیمارستانی و پسا بیمارستانی نظیر استان‌های گلستان، قم، گیلان ​ و شهرستان کاشان در استان اصفهان افزود: راه اندازی این مراکز در دیگر مناطق کشور از جمله استان‌های مازندران و مرکزی هم در دست اقدام است و بعد از آن هم به سراغ استان‌های کمتر درگیر هم خواهیم رفت.

وی افزود: ما در راه مهار و کنترل بیماری اگر بتوانیم مطابق برنامه‌ای که در بسیج ملی پیشگیری و مقابله با کرونا داریم از مراکزی مثل ورزشگاه‌ها، مهمانسرا‌ها، زائرسرا‌ها و هتل‌ها به عنوان مراکز پیش بیمارستانی و پسا بیمارستانی استفاده کنیم و افرادی که نیازمند بستری در بیمارستان نیستند شناسایی کنیم و در این مراکز تحت مراقبت قرار دهیم، هر چه بیشتر بتوانیم این افراد را شناسایی و در مدت محدود از جامعه جدا کنیم قاعدتاً انتشار بیماری را کمتر خواهیم کرد.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین در خصوص استفاده از این مراکز به عنوان محیط‌های پسا بیمارستانی افزود: از سوی دیگر افرادی را در بیمارستان‌ها داریم که پس از بهبود نسبی چند روزی است تختی را اشغال کرده اند، اما نیازمند خدمات خاصی جز دریافت دارو و مراقبت‌های عادی نیستند و قبل از مراجعه آن‌ها به جامعه به منظور قطع زنجیره انتقال، باید با انتقال آن‌ها به این مراکز پسا بیمارستانی‏، بیمارستان‌ها را برای نیاز‌های واقعی خالی کنیم.

جهانپور افزود: این اقدام بسیار مثبتی است، کارشناسان سازمان بهداشت جهانی که از مراکز ایران بازدید داشتند وقتی طرح را به صورت جامع مطالعه کردند بسیار استقبال کردند و گفتند شاید نخستین بار است که با این انسجام پیش بینی شده و اعلام کردند که ما منتظر نتایج ارزیابی و پایش انجام آن لااقل در برخی استان‌های ایران هستیم تا آن را به عنوان یک تجربه در کشور‌های دیگر هم منتقل کنند، چون تا این لحظه رد پای کرونا ویروس در صد و چهاردهمین کشور جهان هم مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه راه اندازی مراکز پیش بیمارستانی به این صورت مختص ایران بوده است گفت: اقداماتی با تفاوت‌هایی در نوع برنامه ریزی و مراقبت‌ها را در برخی از شهر‌های استان ووهان چین داشته ایم، اما با این الگو، نوعی الگوی بومی سازی شده‌ای است که با استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد و بخش عمومی و غیردولتی در حال انجام است.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به سیر بیماری کووید ۱۹ و عدم نیاز مراجعه حضوری بسیاری از افراد به بیمارستان‌ها گفت: شاید بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ علامتی پیدا نکنند یا علائم خفیفی در حد یک سرما خوردگی یا حتی علائم موقت حسی عصبی مثل نابویایی یا ناچشایی بروز کند که حتی نیاز به پزشک ندارد، یا کمی بیشتر اگر شدت پیدا کند ممکن است با تب و بدن درد و علائم متوسطی که برای یک سرما خوردگی یا آنفلوآنزاست خود را بروز دهد که حتی با مراحل پزشکی به صورت درمان سرپایی درمان شود و هیچ وقت خودشان هم خبردار نشوند که مبتلا به کووید ۱۹ بودند.

وی گفت: تنها ممکن است حدود ۲۰ درصد افراد با علائم شدید نظیر سرفه‌های مکرر یا دیسپنه یا دیسترس تنفسی (تنگی نفس و سختی و دشواری تنفس) به مراکز درمانی و بیمارستانی مراجعه کنند و بستری شوند و ممکن است حتی بعضی از این جمع نیاز به مراقبت‌های ویژه در آی سی یو و بخش‌های مراقبت ویژه پیدا کنند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: اصطلاحاً تا ۸۰ درصد ممکن است نه به درمان بیمارستانی نیاز پیدا کنند نه درخواستش را داشته باشند و از جمعی که بستری می‌شوند شاید تعداد زیادی هم نیاز به مراقبت‌های ویژه نداشته باشند و بعد از دریافت درمان مرخص شوند و تعدادی که بیش از ۵۰ درصد بیماران نیستند نیازمند مراقبت‌های ویژه می‌شوند. تنها دو و نیم تا سه درصد افرادی که سن بالاتری دارند یا بیماری‌های زمینه‌ای دارند یا دارو‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند ممکن است دچار عوارض منجر به فوت شوند.

رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت در خصوص کمبود تجهیزات بیمارستانی استان گیلان افزود: امکانات گسترده‌ای برای تامین کمبود‌های حفاظتی و بیمارستانی و تجهیزات مورد نیاز در گیلان انجام شده و تا جایی که بنده اطلاع دارم قسمت اعظم این کمبود‌ها مرتفع شده است البته آمار‌ها نشان می‌دهد رعایت بهداشت فردی در این استان بهتر شده و در نتیجه آمار ابتلا کاهش داشته است.

جهانپور افزود: یکی از نگرانی‌های ما استان مازندران است که با رشد فزاینده مبتلایان به کرونا طی روز‌های گذشته مواجه بوده و بعد از مازندران، قم و گیلان نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارند و تجهیزات و امکانات بیشتری باید به سمت آن‌ها سوق داده شود. زنگ خطر استان اصفهان هم چند روزی است به صدا در آمده است.

رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت در خصوص کمبود تجهیزات بیمارستانی در استان‌های گیلان، قم، تهران و مازندران گفت: کمبود تجهیزات فقط مختص ایران نیست، اما در خصوص ایران برخی استان‌ها از نظر زیرساخت‌های درمانی خصوصا در بخش دولتی تفاوت‌هایی دارند که باعث می‌شود زیرساخت‌های درمانی شان ضعیف‌تر از استان‌های دیگر باشد.

جهانپور افزود: برخی هشدار‌هایی که ما در خصوص سفر‌ها می‌دادیم بخاطر این بود که زیرساخت‌های درمانی در برخی استان‌ها بخصوص استان‌های شمالی در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن شاید بتواند پاسخگوی جمعیت افراد بومی همان استان باشد و قاعدتا نمی‌تواند پذیرای مسافران بخصوص مرکز نشینان باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار