اقدامات عمده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا

تهران (پانا) - معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور اعلام کرد که همگام با تمامی دستگاههای اجرایی؛ بسیج منابع ، امکانات و تجهیزات شهرداریها و دهیاریها برای مقابله با انتشار ویروس کرونا در اولویت مدیریت شهری و روستایی است و شهرداری ها و دهیاریهای کشور نیز با حمایت شوراهای اسلامی شهر و روستا تمامی مساعی و برنامه ریزی های لازم را در حمایت از شهروندان برای مقابله با این ویروس در شهرها و روستاهای کشور به کار بسته‌اند.

کد مطلب: ۱۰۲۹۳۹۰
لینک کوتاه کپی شد
اقدامات عمده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، مهدی جمالی‌نژاد که 20 اسفند در نشست ویدیوکنفرانس با شهرداران کلانشهرها گفت: با اعلام رسمی ابتلاء تنی چند از هم وطنان به ویروس کرونا در کشور، کارگروه ویژه برای رسیدگی به این موضوع در حوزه معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور تشکیل شد که با توجه به گزارش های ارسالی از استانها طی همکاری با دستگاه های ذیربط، دستورالعمل ها، شیوه نامه ها و آیین نامه ها و بخشنامه های آموزشی ، اجرائی و عملیاتی موردنیاز شهرداری ها و دهیاری ها تدوین و ابلاغ شده است.

وی همچنین از ابلاغ بخشنامه ای به معاونین هماهنگی امور عمرانی استانداری ها، شهرداری ها و دهیاری ها و سازمانهای وابسته به شهرداریها به ویژه در حوزه حمل و نقل شهری و خدمات شهری جهت اتخاذ تمهیدات ویژه در زمینه های همکاری، حمایت و پشتیبانی از دانشگاههای علوم پزشکی توسط شهرداری ها جهت تامین امکانات و تجهیزات مورد نیاز، تعیین اولویت های ماموریتی و وظیفه ای شهرداری ها و سازمان های وابسته به ویژه در حوزه خدمات شهری و بهره گیری از کلیه ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی در شهرها برای ارائه آموزش و مهارت های شهروندی در مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا خبر داد.

جمالی نژاد همچنین به ابلاغ دستورالعمل ها و بخشنامه های اجرایی درزمینه کاربست و اجرای اصول بهداشتی و پیشگیرانه در فضاهای عمومی شهرها و وسایط حمل و نقل شهری اعم ازتاکسیرانی، مترو، اتوبوسرانی و پارک سوارها و سایر فضاهای در اختیار شهرداری ها به ویژه ساختمان شهرداری و دهیاری و توجه ویژه به رعایت اصول بهداشتی و پیشگیرانه در مترو در 8 کلانشهر و واحدهای اتوبوسرانی شهری اشاره کرد.

وی در ادامه از ابلاغ راهنمای عملی برای شهرداری ها در جهت جلوگیری از شیوع ویروس در محورهای مختلف با هماهنگی قرارگاه ویژه پیشگیری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه راهنمای اماکن عمومی و فضاهای شهری از جمله پارک ها و ساختمان های شهرداری ها، راهنمای اصول بهداشتی و پیشگیرانه در پارک سوارها، راهنمای ضد عفونی محیط و فضاهای عمومی، اقدامات پیشگیرانه در حوزه مدیریت پسماندهای عادی و راهنمای بهداشت محیط پایانه های حمل و نقل عمومی خبر داد.

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور همچنین به تهیه چک لیست های کنترلی و نظارتی با هماهنگی وزارت بهداشت و ابلاغ به شهرداری ها و دهیاری های کشور در حوزه های مختلف ماموریت شهردای ها و دهیاری ها، تاکید جدی به شهرداران و دهیاران برای رعایت اصول بهداشتی در فضای کار و شرایط ایمنی برای مراجعین و ارباب رجوع به شهرداریها و تاکید بر ارائه خدمات الکترونیک و غیر حضوری توسط شهرداری ها به شهروندان و تمدید برخی از خدمات قابل ارائه به شهروندان تا سال آتی در راستای عدم حضور شهروندان در شهرداری اشاره نمود.

اهتمام در حفظ سلامت و انجام اقدامات پیشگیرانه و اتخاذ تمهیدات بهداشتی برای صیانت از پرسنل شهرداریها و دهیاریها به ویژه عوامل آتش نشانی و مدیریت پسماند به عنوان عوامل صف مقدم بهداشت محیط شهری و روستایی در چارچوب محورهای اتخاذ تدابیر در جهت استمرار خدمات و جلوگیری از ایجاد وقفه در خدمات رسانی و تهیه برشورهای، فایل های آموزشی از طریق پرتال ها و شبکه های مجازی بمنظور آموزش پرسنل شهرداری ها و دهیاری ها، دیگر مواردی بود که جمالی نژاد به آنها اشاره کرد.

معاون عمرانی وزیر کشور همچنین اطلاع رسانی و آموزش همگانی با استفاده از ظرفیت سازمان های فرهنگی و اجتماعی شهرداریها و امکانات و تجهیزات شهری به ویژه بیلبوردها و تابلوها و تلویزیونهای شهری به صورت فراگیر را دیگر اقدام مدیریت شهری در زمینه مقابله با انتشار ویرس کرونا ذکر نمود.

جمالی نژاد ادامه داد: اقدامات فراگیری هم در حوزه خدمات شهری شهرداریها و دهیاری ها درزمینه شست و شو و ضدعفونی و گندزدائی کلیه سطوح شهری و مراکز عمومی و دیگر مراکزی که به نحوی در کنترل این بیماری تاثیرگذار می باشد و همچنین جمع آوری و حمل و دفن بهداشتی پسماند ها بصورت مستمر صورت گرفته و در حال انجام می باشد.

وی همچنین به شست وشو و گندزدایی کشتارگاهها، میادین میوه و تره‌بار و بازارچه‌های شهرداری‌ها و تاکید در تامین نیازهای شهروندان در این بازارچه‌ها و رعایت تمامی موازین بهداشتی و نصب تابلوها و علائم هشدار دهنده در این بازارها و بازارچه‌ها اشاره کرد و گفت: تمامی امکانات آتش‌نشانی‌ها اعم از خودورها،‌ تجهیزات و نیروی انسانی در جهت حضور شبانه‌روزی و همکاری در جهت مدیریت این بیماری اعم از خودورها و تانکرهای شستشو و آبپاش، تجهیزات انفرادی و گندزدایی و ... برای مقابله با انتشار ویروس کرونا بسیج شده است.

جمالی نژاد تاکید کرد: به منظور کمک و مساعدت به تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی با شهرداری ها و دهیاری ها ی دارای قرارداد اجاره ای و ... می باشند نظیر شهربازی ها، رستوران ها، مراکز تجاری و خرید، فست فودها،‌غرفه های واقع در بوستان و پارک و ایستگاه های مترو و اتوبوس و ... که انتشار ویرس کرونا یماری منجر به تعطیلی و کاهش درآمد آنها شده است، بخشنامه ای در حال تهیه است تا در این رابطه و بر اساس اصول حاکم بر قراردادها (فورس ماژور) و شرایط پیش بینی شده توجه جدی به مردم شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار