آیا ویروس کرونا از طریق هوا منتقل می‌شود

تهران (پانا) - دانشکده بهداشت و موسسه ملی تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این پرسش متداول مبنی بر این که «آیا ویروس کرونا از طریق هوا منتقل می شود؟»، پاسخی را منتشر کرد.

کد مطلب: ۱۰۲۹۳۶۲
لینک کوتاه کپی شد
آیا ویروس کرونا از طریق هوا منتقل می‌شود

به گزارش وبدا، کنترل ویروس کرونا در مقایسه با بیماری های مشابه دیگر (مانند سارس، مرس و غیره)، کمی دشوارتر است؛ زیرا سرعت انتقال آن بالا است.
متاسفانه این بیماری در مراحل اولیه علائم بالینی ندارد و علائم آن شامل: تب، سرفه های خشک و غیره در مراحل پیشرفته بیماری دیده می شود. همین مساله، کنترل ویروس کرونا را سخت تر می کند. از این رو آگاه شدن از راه های انتقال و رعایت اقدامات پیشگیرانه، بهترین روش برای نابودی بیماری است.

نتایج پژوهش های علمی نشان می دهد: اصلی ترین راه انتقال ویروس کرونا، انتقال فرد به فرد است که از طریق «تماس» با «قطره» صورت می گیرد. در حالت «تماسی»، رعایت نکردن فاصله 1 تا 2 متری با فرد بیمار، سبب انتقال می شود. همچنین قطرات ناشی از بازدم، سرفه، عطسه یا صحبت کردن فرد بیمار می تواند موجب انتقال بیماری از طریق «قطره»، شود. هنوز پاسخ قطعی در خصوص انتقال بیماری از طریق ذرات هوا (آئروسل) وجود ندارد اما ویروس می تواند با ذرات بسیار ریز معلق در هوا ترکیب و موجب تشکیل آئروسل شود. آئروسل های حامل ویروس که در هوا شناورند می توانند در اثر استنشاق باعث بروز بیماری شوند.

در خصوص انتقال کرونا ویروس از طریق هوا یا همان آئروسل ها هنوز شواهد علمی قوی وجود ندارد. اما با توجه به احتمال انتقال از طریق ذرات هوا، توصیه می شود حتی المقدور از ماندن طولانی مدت در یک محیط بسته که تراکم آئروسل در آن زیاد است دوری و اقدامات بهداشت فردی را رعایت کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار