شاه کلید تشخیص کرونا چیست؟

تهران (پانا) - عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی ایران با بیان اینکه ممکن است آزمایش اولیه کیت تشخیص کرونا در افراد مشکوک به این بیماری، منفی شود اما فرد مبتلا به کرونا باشد، "شاه کلید تشخیص کرونا" را معرفی کرد.

کد مطلب: ۱۰۲۹۳۰۱
لینک کوتاه کپی شد
شاه کلید تشخیص کرونا چیست؟

به‌گزارش تسنیم، حسین کرم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان با بیان اینکه "تظاهرات ریوی" بیماری کرونا، بهترین کلید تشخیص این بیماری‌ است، اظهار کرد: تغییراتی که به‌صورت اختصاصی در ریه بیماران می‌بینیم حتی چهار روز قبل از شروع علائم بالینی در بیمار نیز می‌تواند مثبت بودن بیماری را اعلام کند.

او افزود: تصویربرداری و CTscan از قفسه سینه، دقت و حساسیت بالاتری نسبت به کیت‌های تشخیصی دارد.

دکتر کرم‌پور با اشاره به احتمال تناقض در نتایج حاصل از کیت‌های تشخیصی تصریح کرد: در برخی از بیماران ممکن است آزمایش اولیه کیت‌ها منفی شود و بعد با سی‌تی‌اسکن مشخص شود که فرد، مبتلا به کروناست و در مراحل بعدی، نتیجه تشخیص با کیت، مثبت شود اما اینکه فردی، مبتلا به کرونا نباشد اما سی‌تی‌اسکن او علائم کرونا را نشان دهد، احتمالش وجود ندارد.

او اضافه کرد: در مناطقی مانند روستاها که به دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن دسترسی وجود ندارد، از رادیوگرافی قفسه سینه به‌منظور غربالگری اولیه بیماران مشکوک به کرونا استفاده می‌شود و در صورتی‌که این غربالگری اولیه، مثبت باشد، فرد برای سی‌تی‌اسکن و سایر اقدامات تشخیصی و درمانی، به مراکز مجهزتری ارجاع داده می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی ایران خاطرنشان کرد: پس از مراجعه فرد مشکوک و دارای علائم بالینی، در صورتی‌که آزمایش خون او نشان‌دهنده کاهش گلبول سفید در خون فرد باشد، برای تشخیص ابتلای قطعی آنها به ویروس کرونا، درخواست تصویربرداری می‌شود و بر اساس آنها، تشخیص داده می‌شود که فرد نیاز به بستری دارد یا با قرنطینه و درمان خانگی بهبود می‌یابد.

او یادآور شد: بیماری کرونا در اکثر موارد، علائمی شبیه به سرماخوردگی دارد و بروز نیافتن علائم اختصاصی در شروع بیماری، از علل شیوع کرونا در کشورهای جهان از جمله ایران است.

هشدار نسبت به کاهش پرسنل خدمات درمانی

عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی ایران با بیان اینکه رادیولوژیست‌ها و کادر درمان در خط اول مقابله و درمان کرونا هستند، یادآور شد: حداقل اقدامی که باید از سوی وزارت بهداشت و نهادهای متولی صورت گیرد، این است که از کادر درمان و تشخیص بیماری، در مقابل کرونا محافظت شود؛ در حالیکه الان حتی در بخش دولتی، ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده و لباس‌های مخصوص، کم یا ناموجود است و در بخش خصوصی وضعیت کمبود این اقلام، شدیدتر است.

او ادامه داد: وزارت بهداشت اعلام کرده که بخش خصوصی نباید ارائه خدمات خود را تعطیل کند اما برای حفظ جان و سلامتی کادر درمان، این کمبودها رفع نشده است؛ با توجه به کمبود این اقلام بهداشتی اگر وضع به همین صورت پیش برود، شاهد عدم حضور پرسنل در مراکز خصوصی خواهیم بود و این در حالی است که بسیاری از مراجعات مردم برای تشخیص کرونا، به بخش خصوصی انجام می‌شود.

انتخاب کم‌خطرترین اشعه برای سی‌تی‌اسکن قفسه سینه بیماران کرونایی

عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی ایران، در پاسخ به این سؤال که میزان اشعه دریافتی فرد در تصویربرداری برای تشخیص کرونا، خطری برای او به‌همراه دارد یا خیر تصریح کرد: انجمن رادیولوژی ایران و جامعه رادیولوژی کشور، پروتکل‌هایی را تنظیم و به رادیولوژیست‌ها ابلاغ کرده‌اند مبنی بر اینکه کمترین و بی‌خطرترین دوز اشعه به بیماران مشکوک به کرونا برای تشخیص بیماری آن‌ها داده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار