رونق تولید ماسک و لباس پزشکی

تهران (پانا) - چرخ تولیدکنندگان پوشاک هنوز می‌چرخد؛ولی این بار برای تولید ماسک و لباس پزشکی تا نشان دهد رکود ناشی از کرونا در بازار شب عید لباس‌فروشان،نتوانسته تولید را از پا درآورد و کارگاهها مشغول کارند.

کد مطلب: ۱۰۲۹۲۱۸
لینک کوتاه کپی شد
رونق تولید ماسک و لباس پزشکی

به گزارش مهر، شیوع ویروس کرونا جبهه‌های جهادی بسیاری را تشکیل داده تا در هر سنگر، بخشی از نیازهای استراتژیک کشور را فراهم کند. پزشکان و پرستاران در جبهه مبارزه با ویروس کرونا و درمان بیماران فعال شده‌اند و تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی و کارخانه‌داران مواد شوینده و بهداشتی، در سنگر دیگر. همه در حال تلاشند تا بلکه در این جنگ تمام عیار با یک ویروس خطرناک، باری از دوش کشور بردارند.

ظرفیت‌های خاک خورده فعال شد

روزهای اول همچون هر نبرد دیگری، سردرگمی در برخی از بخش‌ها دیده می‌شد و برخی از تجهیزات مورد نیاز کشور با کمبودهای جدی مواجه شده بود؛ اما اکنون با گذشت بالغ بر دو هفته از شیوع این ویروس، تقریباً بسیاری از بخش‌های اقتصادی خود را پیدا کرده‌اند و با هم‌افزایی، در حال تلاش هستند تا علاوه بر اینکه نیازهای مورد نظر جامعه پزشکی و مردم جامعه را فراهم کنند؛ کسب و کار خود را هم به حرکت درآورند و ظرفیت‌های خالی که مدتها خاک می‌خورده را به این بهانه فعال نمایند. این را در بخش‌های مختلف تولید می‌توان مشاهده کرد.

برخی تولیدکنندگان، از فعال شدن پتانسیل‌هایی می‌گویند که تا همین چند ماه پیش، هیچکس در کشور آنها را نمی‌دید و اکنون شرایط به گونه‌ای پیش رفته تا در کنار همه سختی‌هایی که ویروس کرونا برای سلامت مردم و جامعه پزشکی کشور ایجاد کرده، اما این ظرفیت‌ها دیده شوند و هم اکنون بعد از سال‌ها خاک خوری، فعال شوند.

تولیدکنندگان از حال و هوای جهادی تولید ماسک و لباس پزشکی می‌گویند

یکی از تولیدکنندگان ماسک و لباس‌های پزشکی می‌گوید: دستگاهی خریداری شده بود که به دلیل عدم اقبال بازارهای داخلی و خارجی به ماسک‌های طبی و پزشکی یکبار مصرف، تولید از سوی آن مقرون به صرفه نبود و سه سال بود که این دستگاه علیرغم توانایی بسیار، در گوشه‌ای از یک سوله در یکی از شهرک‌های صنعتی کشور خاک می‌خورد، اما اکنون به سرعت فعال شده و هم اکنون درحال تولید است تا باری از نیازهای کنونی کشور بردارد.

وی می‌افزاید: اکنون با حمایت وزارتخانه‌های بهداشت و صنعت، معدن و تجارت این ظرفیت فعال شده و مشغول تولیدکردن ماسک و لباس پزشکی مطابق با استانداردهای مدنظر وزارت بهداشت است. در حقیقت این بخش از تولید، با همت بسیج اصناف کشور فعال شده است؛ چراکه فراخوان داده شده تا بتوان هر بخشی که توانایی تولید ماسک و لباس پزشکی دارد، فعال شده و از تمام ظرفیت خود برای این موضوع استفاده نماید.

یکی دیگر از تولیدکنندگان و اعضای اتحادیه پوشاک بیان کرد: شیوع ویروس کرونا به شدت فروش پوشاک و لباس مورد نیاز مردم در شب عید را کاهش داده است، اما هم اکنون ظرفیت‌های خالی کارگاه‌های تولیدی برای تولید ماسک و لباس پزشکی فعال شده و با توافقات صورت گرفته با وزارت صنعت، پارچه نیز در اختیار تولیدکنندگان قرار داده شده تا با استانداردهای وزارت بهداشت، اقدام به تولید نمایند.

وی افزود: بر این اساس، اتحادیه پوشاک کشور توانایی تولید روزانه حداقل ۲.۵ میلیون ماسک را داردکه بر این اساس این ماسک‌ها چندبار مصرف بوده و قرار بر این است که هر روز به ظرفیت اضافه شود؛ چراکه هم اکنون قرار بر این شده که تولید با روزانه ۵۰۰ هزار ماسک آغاز شود و در ادامه به روزانه دو میلیون تا دو و نیم میلیون ماسک هم افزایش یابد.

این تولیدکننده می‌افزاید: وزارت بهداشت قول داده تا این ماسک را به صورت تضمینی از تولیدکنندگان خریداری نماید که این خود نقطه‌ای دلگرم کننده برای تولیدکنندگان است؛ این در حالی است که قرار است که معاونت صنایع وزارت صنعت نیز پارچه‌های استاندارد برای این کار را که از سوی واحدهای نساجی داخل کشور تأمین می‌شود، در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد، اما خود ما نیز به موازات پارچه از بازار تهیه کرده ایم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و تولید در حال انجام است.

فعال شدن ۱۳ واحد تولید ماسک در کشور

در این رابطه، کیوان گردان، مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: ۱۳ واحد تولیدی ماسک زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت در کشور فعال شده‌اند.

وی افزود: آنگونه که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده، ظرفیت اسمی واحدهای تولیدکننده ماسک در کشور، ۱.۵ میلیون عدد در روز است که هم اکنون مشغول به فعالیت هستند.

ظرفیت تولید با روزانه ۲ میلیون عدد ماسک

مهدی صادقی نیارکی گفت: هم اکنون کارگاه‌های تولیدی در حوزه تولید ماسک فعال شده و در تأمین مواد اولیه مورد نیاز آنها مشکلی وجود ندارد؛ به نحوی که تا به حال ۱۵ تن انواع پارچه در اختیار تولیدکنندگان ماسک قرار گرفته است.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: هم اکنون تولید ماسک در واحدهای صنفی و کارگاه‌های تولیدی پوشاک در حال انجام است.

وی افزود: تولید ماسک در کارگاه‌های تولیدی با ظرفیت دو میلیون عددی آغاز شده و به مرور تولیدات افزایش و روانه بازار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار