ارسلان زارع*

چرا نباید به گیلان سفر کرد؟

گیلان استانی است که زیر ساخت‌ها و شریان‌های اقتصادی و حیاتی آن وابسته به گردشگری و میهمانپذیری است. گردشگری و میهمان‌پذیری و میهمان نوازی نه‌تنها در ساختار اقتصادی این استان جایگاه ویژه‌ای دارد بلکه در روحیات و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی گیلانی‌ها درهم تنیده شده است.

کد مطلب: ۱۰۲۸۹۲۱
لینک کوتاه کپی شد

بنابراین تصمیم جلوگیری از ورود گردشگران به گیلان را می‌توان سخت‌ترین و دردآور‌ترین تصمیمی دانست که مدیران اجرایی مکلف به انجام آن هستند. اما با توجه به شیوع گسترده و جولان کرونا در گیلان باید گفت بدترین ظلم و اجحاف به هموطنانمان در سراسر کشور این است که از آنها دعوت کنیم در تعطیلات به گیلان بیایند.

وقتی ما برای عزیزانمان از خداوند درخواست صحت و سلامتی داریم، چگونه می‌توان آنها را به جایی دعوت کرد که احتمال زیادی می‌رود که صحت و سلامتی خود را از دست بدهند. ما هنوز هم میهمان نوازیم ولی سفر نکردن به استان‌های شمالی در شرایطی که کرونا بشدت در این خطه جولان می‌دهد به‌نفع همه مردم کشور است. گیلان و جنگل‌ها و ساحل خزر متعلق به همه مردم ایران است ولی در شرایط کنونی که می‌بینید روز‌به‌روز روند گسترش و شیوع این بیماری بشدت رو به افزایش است و گیلان حتی به اندازه ساکنان خودش امکانات پزشکی ندارد سفر به استان ما چگونه قابل توجیه است؟ در هفته گذشته تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در گیلان از ۱۲۰۰ نفر به ۱۵۰۰ نفر رسید و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد روند فزاینده این بیماری تا یکی دوهفته آینده کماکان ادامه دارد.

زیرساخت‌های درمانی این استان بویژه تخت‌های بیمارستانی نسبت به جمعیت آن از متوسط کشوری بسیار کمتر است. در دو هفته اخیر با وجود اینکه تلاش شده با اضافه کردن تخت‌های معمولی و آی‌سی‌یو و استفاده از ۷۵ درصد توان بخش خصوصی آماده مقابله با این بیماری شویم ولی می‌بینیم که هنوز تخت‌های بیمارستانی جوابگوی تعداد بالای مبتلایان نیست.
ما در هفته جاری باز هم طرح‌های محدود‌کننده ورود به گیلان را تشدید می‌کنیم ولی باز هم تا وقتی مردم شرایط حال‌حاضر گیلان را درک نکنند به‌نظر نمی‌رسد این اقدام هم راهگشا باشد. از رسانه‌ها بویژه صداوسیما می‌خواهیم با انعکاس همه واقعیت‌ها سعی کنند اعتماد مردم را بالا ببرند تا شاید مردم بیشتر با مسئولان همدل شوند. از مسئولان کشوری می‌خواهیم با توجه به گستردگی بیماری کرونا در این استان و کمبود دارو و ضد عفونی‌کننده‌ها، شرایطی را ایجاد کنند تا هر استانی که می‌تواند نسبت به اعزام پزشک و پرستار واقلام دارویی به گیلان اقدام کند. متأسفانه ما در این زمینه با کمبود شدیدی روبه‌رو هستیم.

فشار زیادی بر بدنه درمانی و بیمارستانی گیلان وارد آمده است که متناسب با ظرفیت‌های تحمل آنها نیست. کادر درمانی و پرستاری هر چند با فداکاری و دلاورانه به مردم خدمت می‌کنند اما باید بپذیریم که در این شرایط سخت فرسوده می‌شوند. بی‌شک صحنه‌هایی که از صف انتظار و التماس مردم برای دارو در فضای مجازی منتشر می‌شود دل هر انسانی را به درد می‌آورد، باور کنید بیش از همه مردم، من به‌عنوان نماینده دولت در استان از این اتفاقات شرمسار هستم ولی با این همه کمبود چاره چیست؟ از دیروز تمهیداتی اندیشیده شده تا علاوه‌بر هلال‌احمر این داروها از طریق چند داروخانه منتخب در اختیار بیمارانی قرار بگیرد که دوره درمان خود را در منزل طی می‌کنند تا حداقل روی بیمارستان ها که بشدت با کمبود امکانات و تخت مواجهند فشار زیادی نیاید.
با این حال خروج از این بحران جانفرسا عزم و همراهی همه مردم کشور را می‌طلبد.

*استاندار گیلان

منبع: ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار