در گفت‌وگوی پانا با عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی سمنان مطرح شد:

مواد اولیه تولید داخلی باید با نرخ‌های منطقی در اختیار کارخانجات قرار گیرد

تهران (پانا) – عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی سمنان می‌گوید تمام تلاش‌ها باید بر این هدف متمرکز شود که مواد اولیه مورد نیاز داخل در کشور تولید شود و در کنار آن مواد اولیه نیز با نرخ‌های منطقی در اختیار کارخانجات قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۰۲۸۵۶۷
لینک کوتاه کپی شد
مواد اولیه تولید داخلی باید با نرخ‌های منطقی در اختیار کارخانجات قرار گیرد

محمود نجفی‌سهی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی سمنان درگفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا با بیان اینکه حتی اگر بیماری کرونا در کشور به وجود نمی‌آمد شرایط بنگاه‌های اقتصادی وضع مناسبی نداشت، گفت:‌ » ریزش و تعدیل نیروی انسانی یکی از پیامدهای رکود اقتصادی در کشور است. بیماری کرونا رکود اقتصادی را تشدید کرده است و تمامی فشارها امروز بر تولید و تولیدکننده است.»

قیمت ورق‌های فولادی دو برابر شده است

وی با بیان اینکه قیمت مواد اولیه در4 ماه گذشته افزایش یافته است، گفت: « قیمت ورق‌های فولادی بیش از دو برابر افزایش یافته است. قیمت این ورق‌ها از 7 هزار و 500 تومان به 16 هزار رسیده است.»

نجفی‌سهی عنوان کرد: « مصوبه سازمان تامین اجتماعی مبنی بر تقسیط پرداخت سهم بیمه کارفرمایی باطل شده است و دستگاه‌های ارائه‌کننده خدمات دولتی بر پرداخت مبالغ استفاده از این خدمات اصرار دارند.»

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی سمنان با اشاره به تمهیداتی که برای پرداخت بدهی بدهکاران بانکی پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد:‌ « در مصوبه قبلی بانک مرکزی مقررشده بود که بدهکاران بانکی 7 درصد اصل بدهی خود را پرداخت کنند و 20 درصد بدهی آنها تقسیط 5 ساله شود و به آنها تنفسی برای پرداخت داده شود. این در حالی است که به دلیل ضعف نظارت بانک مرکزی بانکها به این مصوبه تن نمی‌دهند و برخی از بانک‌ها این مصوبه را برعکس کرده و افراد را ملزم می‌کنند تا 20 درصد از بدهی خود را پرداخت کنند.»

وی اضافه کرد: « مشکلات بانکی،‌بیمه‌ای و مالیاتی از جمله موضوعاتی است که دشواری‌های تولید را برای تولیدکنندگان افزایش داده است. بیماری‌های ریشه دار و مزمن در اقتصاد مشکلات تولید را افزایش داده است و حتی اگر بیماری کرونا هم در این سطح کسب وکارها را تحت تاثیر قرار نمی‌داد باز هم معضلاتی پیش‌روی تولیدکنندگان وجود داشت.»

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی سمنان خاطرنشان کرد:‌ « اگر طی این سالها تلاش‌ها و تمرکز بر تولید داخلی صورت می‌گرفت وابستگی به واردات مواد اولیه کاهش می‌یافت. متاسفانه به تولید داخلی بی‌مهری شده است و باید با همت و سرمایه‌گذاری وابستگی تولید به واردات مواد اولیه کاهش یابد.»

وی عنوان کرد: « واحدهای صنعتی اکنون با ظرفیت زیر 50 درصد در حال فعالیت هستند و این نگرانی وجود دارد که با تشدید رکود مواد اولیه تولید کالاهای اساسی نیز در کشور کاهش یابد. »

مردم خرید خود را مطابق با نیاز انجام دهند

نجفی‌سهی اظهار کرد:‌ «هجوم مردم برای خرید کالاهای اساسی بیش از نیاز واقعی مصرف موجب می‌شود تا ظرفیت کارخانجات برای تولید افزایش یابد اما واقعیت این است که مردم باید خریدهای خود را مطابق با نیازهایشان تامین کنند.»

وی ادامه داد:‌ « مواد اولیه تولید داخل که منابع ملی را مورد استفاده قرار می‌دهند نباید با قیمت‌هایی بیش از قیمت‌های جهانی در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار گیرد. ورق‌های فولادی سال گذشته حدود 2 هزار تومان بوده است که اکنون به 16 هزار تومان افزایش یافته است. فولاد و فلزهای غیر معدنی و کانی‌های معدنی از جمله مواد اولیه تولید برای تولیدکنندگان داخلی است که بیش از قیمت‌های واقعی در اختیار کارخانجات قرار می‌گیرد.»

نجفی‌سهی عنوان کرد: « براساس صورت‌های مالی بورس کانی‌های معدنی با 120 درصد سود به فروش می‌رسد . بررسی این صورت‌ها طی 10 سال نشان می‌دهد سنگ آهن به همان قیمتی در اختیار آنها قرار می‌گیرد که 10 سال قبل بوده است اما ورق‌های فولادی با قیمت‌‌هایی بالا در اختیار تولید قرار می‌گیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار