سلطانیان: از امروز 14 برنامه از دو شبکه برای دانش‌آموزان پخش می‌شود

هدفگذاری ما تداوم آموزش‌ها تا پایان سال تحصیلی است

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش خبر داد که از امروز 14 برنامه در یک روز داریم هشت برنامه در شبکه آموزش و شش برنامه در شبکه چهارسیما پخش می‌شود. هفت ساعت برنامه در روز فقط در اختیار شاخه نظری است و در انتهای هفته آینده برای 98 عنوان درسی کلاس تلویزیونی برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۲۸۵۱۷
لینک کوتاه کپی شد
سلطانیان: از امروز 14 برنامه از دو شبکه برای دانش‌آموزان پخش می‌شود

عباس سلطانیان، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر شبکه آموزش درباره نحوه انتخاب مدرسان گفت: «به دلیل تنوع دروس دوره متوسطه و فنی و حرفه‌ای انتخاب معلمان ویژگی‌های خاص خود را داشته است. گروهی را تشکیل و با حساسیت و دقت بهترین معلمان که در جشنواره‌های الگوی تدریس با ما همکاری داشته اند و یا از سرگروهان آموزشی هستند را انتخاب کردیم. باید از معلمانی که مسئولیت تدریس را برعهده گرفتند قدردانی کنیم.»

او درباره روش‌های بازخوردی از تدریس معلمان گفت: «در حوزه معاونت آموزش متوسطه مسیری را مشخص کردیم. برای تک تک درس‌ها دبیرخانه داریم و این دبیرخانه سرگروه دارد. به عنوان مثال دبیرخانه ریاضی ما در اصفهان است. تمام این دبیرخانه‌ها مکلف شدند که تدریس همکاران را ملاحظه و بر اساس شاخص‌های تعریف شده پیشنهادات خود را به ما اطلاع رسانی کنند تا نواقص را برطرف کنیم.»

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش افزود: «درباره نظرات دانش‌آموزان و خانواده‌ها نیز سامانه پیامکی از سوی شبکه آموزش معرفی شده و ما بازخوردها را دریافت می‌کنیم.»

سلطانیان درباره اینکه چه تضمینی هست معلمان همین مفاد را کار کنند و در همین مسیر حرکت کنند؟ گفت: «اکنون در شاخه نظری چهار رشته ریاضی فیزیک، تجربی، انسانی و معارف در سه پایه داریم و مجموع عناوین درس‌ها به 182 عنوان درس می‌رسد. اینها به سه بخش تقسیم می‌شود تعدادی دروس مشترک همه شاخه‌ها و رشته‌ها است. برخی دروس بین دو رشته مشترک است. دسته سوم نیز دروس تخصصی هر رشته است.»

او ادامه داد: «اگر بخواهیم بر اساس این فرصت خوبی که رسانه ملی در اختیار ما قرار داده استفاده کنیم باید به نکاتی توجه داشته باشیم. ما کار را از دهم اسفند شروع کردیم و 30 عنوان برنامه را در این هفته پخش کرده ایم اما امکان پوشش همه دروس وجود ندارد. تعداد دروس تخصصی 95 عنوان است. در شاخه کاردانش و فنی 1005 عنوان کتاب و استاندارد مهارتی داریم. 22 عنوان دروس عمومی، 5 عنوان شایستگی غیرفنی است و استانداردهای مهارتی کاردانش 540 مورد است. هفته گذشته 4 برنامه به این شاخه اختصاص پیدا کرد. دوستان ما اولویت بندی و دروس پایه مشترک را ارائه می‌کنند و وقتی وارد رشته‌های هنرستانی می‌شویم رشته‌های پرمخاطب و گسترده را انتخاب می‌کنند.»

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برخی رشته‌های کاردانش ما خاص برخی استان‌ها هستند و بومی هستند گفت: «از همکاران استانی درخواست کرده‌ایم با استفاده از شبکه‌های استانی این خلا را پرکنند. بسیاری شبکه‌های استانی به این امر ورود کرده اند. تکرار این برنامه‌ها نیز برای ما مهم است و بازپخش برنامه‌ها در تعمیق یادگیری کمک می‌کند.»

او ادامه داد: «از امروز 14 برنامه در یک روز داریم هشت برنامه در شبکه آموزش و شش برنامه در شبکه چهارسیما پخش می‌شود. هفت ساعت برنامه در روز فقط در اختیار شاخه نظری است و در انتهای هفته آینده برای 98 عنوان درسی کلاس تلویزیونی برگزار می‌شود.»

سلطانیان درباره اقدامات سودجویانه ای چون فروش لوح‌های فشرده آموزشی توسط برخی مدرسان کنکوری گفت: «ما بارها سیاست خود را در این حوزه اعلام کره ایم و اعتقادی به این مسائل نداریم و تمرکز ما بر آموزش متن درس برای تمام دانش‌آموزان است. بیش از 12 هزار مدرسه داریم و موظفیم آموزش را بر اساس استانداردها و معیارهای سازمان پژوهش ارائه دهیم.»

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش افزود: «این اقدامات سودجویانه به روند آموزش لطمه می‌زند وقتی فردی با روشی تبلیغ می‌کند که دانش آموزی تستی در کوتاهترین زمان ممکن بزند معتقد نیست که مطالب باید عمقی فراگرفته شوند. اگر موسسات معتبری هستند که کار آموزشی دقیقی را انجام می‌دهند و رویکرد کنکوری ندارند در این ایام که همه کشور بسیج شده است وارد جریان آموزش شوند و تا پایان سال تحصیلی خدمات آموزشی را به صورت رایگان و با اولویت مناطق محروم زیرنظر آموزش و پرروش ارائه و توزیع کنند.»

او درباره نقش معلمان در این روند آموزشی گفت: «هدفگذاری ما تداوم آموزش‌ها تا پایان سال تحصیلی است چه مدارس باز شود و چه نشود. اما آنچه مهم است نقش بی بدیل همکاران در سراسر کشور است که مسئولانه و جلوتر از ما حرکت کردند که تدریس می‌کنند، ان را ضبط کرده و در قالب فایل برای دانش‌آموزان ارسال می‌کنند. دبیران در خط مقدم آموزش هستند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار