در گفت وگو با پانا مطرح شد؛

افزایش 10درصدی جمعیت معتادان در هر سال/کمبود داروهای ترک اعتیاد در برخی از استان‌ها

خبرگزاری پانا: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش 6 تا 10 درصدی اعتیاد در هر سال، گفت: کمیسون‌های تخصصی مجلس به دنبال راه حل هایی برای کاهش تقاضا به مواد مخدر است و برای از بین رفتن معضل اعتیاد، نیازمند همکاری همه دستگاه های مربوطه در این راستا هستیم.

کد مطلب: ۱۰۲۸۵۱
لینک کوتاه کپی شد

ناصر کاشانی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی پانا، درخصوص افزایش میزان اعتیاد در کشور به برنامه های مجلس در زمینه ترک اعتیاد اشاره کرد و افزود: متاسفانه شاهد افزایش آمار اعتیاد در کشور هستیم و در مجلس نیز در مورد این مساله به رییس جمهور تذکر داده شد اما متاسفانه همچنان شاهد کاهش سن ابتلا به اعتیاد در کشور هستیم.

لزوم همکاری همه دستگاه‌های کشور برای پیشگیری از اعتیاد

نماینده مردم زاهدان با اشاره به اینکه اعتیاد جنبه ای فرابخشی داشته و تنها به یک ارگان مربوط نمی شود، تصریح کرد: مصرف و پیشگیری از اعتیاد به یک ارگان محدود نیست، به این معنا که معضل اعتیاد تنها به وزارت بهداشت یا سازمان بهزیستی مربوط نمی شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای مبارزه با اعتیاد همکاری همه دستگاه های مربوطه لازم است، ادامه داد: اعتیاد معضل و پدیده پیچیده ای در اجتماع بوده که شبیه پازل یا زنجیره است و برای جلوگیری از آن همکاری همه دستگاه ها ضرورت دارد.

عرضه و تقاضا عامل اصلی بیماری اعتیاد

کاشانی در ادامه با اشاره به اینکه برای جلوگیری از اعتیاد باید اطلاع رسانی به خانواده ها انجام گیرد، اظهار داشت: علاوه بر اطلاع رسانی، باید به اشتغال و بیکاری در جامعه به ویژه قشر جوان توجه ویژه ای شود چرا که اگر کوتاهی در این زمینه صورت بگیرد، با عرضه و تقاضای بیشتری برای مواد مخدر روبه رو خواهیم شد.

پیشگیری بهترین رفتار برای جلوگیری از اعتیاد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بهترین روش برای جلوگیری از اعتیاد، پیشگیری آن است، افزود: کمیسون اجتماعی مجلس نیز به دنبال راه حل هایی برای کاهش تقاضا است، البته جلساتی نیز در مورد این مسئله گذاشته شده است، ولی نیازمند همکاری همه دستگاه های مربوطه در این راستا هستیم.

کاشانی ادامه داد: اگر چنانچه در جامعه دسترسی به مواد مخدر زیاد باشد اما افراد به سمت این معضل نروند، عرضه کنندگان به پوچی و کسادی بازار خواهند رسید.

مجلس در حال حاضر مشغول رسیدگی به مسایل اقتصادی و گرانی است

کاشانی در پاسخ به این پرسش که مجلس شورای اسلامی تا چه اندازه ای توانسته به مساله ترک اعتیاد در جامعه بپردازد، گفت: مجلس در حال حاضر مشغول رسیدگی به مسایل اقتصادی و گرانی است ولی در هر صورت، باید به مسایل اجتماعی و سلامت نیز رسیدگی کند.

وی با اشاره به اینکه مواد مخدر صنعتی آسیب زایی بیشتری نسبت به مواد مخدر سنتی دارد، گفت: همه خانواده ها باید مواظب باشند تا فرزندانشان به مواد مخدر به خصوص مواد صنعتی گرفتار نشوند. در حال حاضر مصرف مواد مخدر صنعتی نسبت به مواد سنتی رو به افزایش است چرا که دسترسی به مواد صنعتی نسبت به مواد سنتی بیشتر بوده اما ترک آن مشکل تر خواهد بود.

آماردقیقی از تعداد معتادان در کشور وجود ندارد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آماری از شمار افراد معتاد به مواد مخدر در کشور، افزود: آمار دقیقی از افراد مبتلا به اعتیاد وجود ندارد و تنها می توان به این مساله اشاره کرد که این معضل رو به افزایش است، شاید بتوان سالانه حدود 6 تا 10 درصد افزایش اعتیاد را در نظر گرفت اما رقم دقیقی از وجود تعداد معتادان در کشور وجود ندارد.

کاشانی در ادامه در پاسخ به این پرسش که مجلس چه تسهیلاتی برای افرادی که بعد از ترک اعتیاد، به جامعه باز می گردند در نظر می گیرد، خاطرنشان کرد: این مساله به وزارت تعاون و ستاد مواد مخدر مربوط می شود. اگر به مجلس قانون یا لایحه ای اعلام و مطرح شود نمایندگان پشتیبانی و هماهنگی خود را اعلام خواهند کرد. اما در بحث اعتیاد اکثر تسهیلات به ستاد مبارزه با مواد مخدر مربوط می شود.

گرانی داروهای ترک اعتیاد سبب کاهش انگیزه برای ترک اعتیاد می شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی همچنین درخصوص افزایش قیمت داروهای درمانی اعتیاد تصریح کرد: وجود دارو با قیمت بالا انگیزه افراد معتاد را به ترک اعتیاد کاهش می دهد. وزارت بهداشت متولی قیمت گذاری داروی ترک اعتیاد است البته مسئولان این وزراتخانه قیمت دارو را کاهش داده اند تا همه خانواده هایی که درگیر با موضوع اعتیاد هستند به این داروها دسترسی داشته باشند.

کاشانی در پایان با اشاره به محدودیت دسترسی به داروهای ترک اعتیاد در برخی استان های کشور خاطرنشان کرد: این در حالی است که این داروها با قیمتی بالا ارائه می شود که در اینجا لازم است دولت به داروهای ترک اعتیاد نیز یارانه اختصاص دهد تا مشکلات مالی این افراد برای تامین داروها برطرف شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار