کرونا و آموزش های مجازی دانش آموزان

لرستان(پانا)- شیوع ویروس کرونا تعطیلات اجباری مدارس را رقم زد و این مهمان ناخوانده اکنون دانش آموزان را پای آموزش های مجازی نشانده است.

کد مطلب: ۱۰۲۸۵۰۲
لینک کوتاه کپی شد
کرونا و آموزش های مجازی دانش آموزان

در پی شیوع ویروس کرونا و ابتلای تعدادی از هموطنان به این بیماری بنا بر اقتضای خانواده ها برای ممانعت از بیرون رفتن دلبندانشان از منازل و اصرار بر تعطیلی مدارس آموزش های مجازی جایگزین آموزش های مدارس شده و روز به روز این آموزش ها رونق گرفته است.

راه اندازی کانال های آموزشی مجازی نیز توسط معلمان و پیگیری آموزش دروس مختلف نیز مکملی بر آموزش های مجازی سراسری شده است و در حالیکه همگان عزم را برای زمین گیر کردن ویروس کرونا جزم کرده اند اما از وظایفشان غافل نشده اند.

اکنون با فعال شدن آموزش های مجازی از سنگینی هراس و دلواپسی خانواده ها برای فرزندانشان کاسته شده است چرا که در زمانیکه در منزل و فضای بهداشتی به سرمی برند و خانوداه ها از دغدغه و هراس تهدید سلامتی آنها آرامش خیال دارند، آموزش های دانش آموزان نیز به موقع انجام می شود و ارتباطی معقول بین دانش آموزان و معلمان ایجاد شده است.

در این بین برخی معلمان زحمتکش نیز با ابتکاراتی قابل توجه سعی در تداوم امر آموزش و برقرای ارتباط هرچه بیشتر مجازی با دانش آموزان دارند با ارایه تکالیف و رفع اشکالات موجودعرصه تعلیم و تریبت را هرچه بیشتر فعال کرده اند و از طرفی برنامه ریزی و تکاپویی قابل تحسین برای دانش آموزان ترسیم شده است.

اگرچه بیماری کرونا و هراس از ابتلای به آن دغدغه ای فراموش نشدنی در این روزها برای خانوداه ها است اما حضور آموزش های مجازی در سطح خانه های ایرانی و پیگیری امر تعلیم و تربیت تجربه ای شیرن برای خانوداه ها و دانش آموزان است و امید و همدلی را بین اولیاو مربیان گرم تر کرده است.

این آموزش ها به عنوان اولین تجربه خالی از مشکلاتی نیست و نیازمند برنامه ریزی های منسجم تری برای رسیدن به کیفیت برنامه های آموزشی می باشد و در این میان عدم هماهنگی هایی نیز مشهود است اما آنچه که ارزش این آموزش ها را اشکار می کند استمرار و تداوم آموزش در شرایط کنونی جامعه است.

برخی از والدین معتقدند فشردگی و محدویت برنامه های آموزشی شبکه آموزش سیما از دیگر مشکلات طراحی این برنامه ها است که در زمانی محدود تنها برخی دروس تدریس می شوند که در برخی موارد حتی عدم هماهنگی سرفصل ها در مناطق مختلف کشور باعث شده تا دانش اموزان نتوانند بهره لازم را از دروس ارایه شده بگیرند.

اما از طرفی برخی معلمان سعی در پوشش این نواقص دارند با تدریس و ارتباط مجازی با دانش آموزان تلاش در هماهنگی دروس برای بهره گیری دانش آموزان از آموزش های مجازی دارند.

بنا بر گفته وزیر آموزش و پرورش تلاش می شود با آموزش‌های مجازی، عقب افتادگی درسی دانش‌آموزان به دلیل تعطیلی ناشی از شیوع بیماری کرونا جبران شود.

در این راستا محسن حاجی میرزایی بیان کرد: نمی خواهیم در تقویم آموزشی تغییر ایجاد شود و تا خرداد ماه باید سال تحصیلی تمام و تقویم زمانی رعایت شود.

در این راستا حضور دانش آموزان در کلاس های مجازی و توجه به آنها و کیفیت مطالب ارایه شده به دانش آموزان حایز اهمیت است که خوشبختانه در این زمینه معلمان فداکار دست به کار شده اند تا اتلاف وقت فرزندان این مرزو بوم جلوگیری شود.

یک معلم پایه ابتدایی در خرم آباد در گفت و گو با پاناگفت: اکنون تصمیم بر این شده که برای مقابله با ویروس کرونا و درگیری مردم در آستانه سال نو خانواده ها و دانش آموزان در منزل بمانند و بهترین روش برای تداوم امر تعلیم و تربیت اموزش های مجازی است.

مهوش حاتمی افزود: در این راستا خانواده ها و دانش آموزان باید با همراهی و هماهنگی با معلمان در کیفیت هرچه بیشتر این آموزش ها تلاش کنند.

وی ادامه داد: معلمی فقط سر کلاس بودن و تدریس و آموزش کتاب‌ها و محتوای درسی نیست و معلم در هر مکان و زمان برای پیشرفت دانش آموزان خود فداکاری و خدمت می کند.

وی اضافه کرد: فضای مجازی ظرفیت مناسبی برای تداوم تحصیل علم و دانش است و باید از این ظرفیت استفاده بهتری شود.

اولیایک دانش آموز متوسطه نیز در گفت و گو باپانا بیان کرد: با وجود اینکه در شرایط شیوع ویروس کرونا به هیچ وجه حاضر به فرستادن فرزندم به مدرسه نیستم اما دغدغه تحصیل و تعلیم و تربیت او را دارم که خوشبختانه با اجرای آموزش های مجازی تا حدودی از نگرانیم کاسته شده و فرزندم به جای بلاتکلیفی در منزل و اتلاف وقت در شبکه های مجازی و دیدن برنامه های تکراری تلویزیون از طریق مجازی پیگیری تحصیل و آموزش های دروسش است.

وی با بیان اینکه آموزش های مجازی تجربه خوبی برای دانش آموزان و معلمان است ادامه داد: لزوم آمادگی آموزش و پرورش و معلمان برای ارایه آموزش های مجازی و تولید محتوا برای اینگونه شرزایط بسیار ضروری است.

معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان نیز گفت: پیش از شیوع کرونا در استان دبیرخانه پیشگیری از بیماری کرونا در آموزش و پرورش تشکیل شد و سه کارگروه سلامت و پشتیبانی با محوریت تربیت بدنی، آموزش ابتدایی و متوسطه به منظور کاهش خلا آموزشی و کارگروه اطلاع رسانی در استان فعال شد.

نصرالله بازگیران ادامه داد: در این راستا کارگروه اموزشی با جلسات چندین مصوبه را اجرایی کرد و در این زمینه اطلاع رسانی برنامه های اموزشی شبکه آموزش به تمام معاونان آموزش متوسطه انجام شد.

وی عنوان کرد: برای پنج درس متوسطه اول و تمام دروس پایه ۱۲ برنامه آموزشی توسط دبیران مجرب تهیه شد و به همین منظور هر شهر مکلف به تهیه درسنامه یک درس براساس بودجه بندی شد.

بازگیران با بیان اینکه اکنون تمام درسنامه های تدوین شده آماده ارسال هستند، ادامه داد: این درسنامه ها برای مناطقی که دسترسی به اینترنت ندارند طراحی شده است و توسط مدیران و معاونان آموزشی باید به دست دانش آموزان برسند.

وی با بیان اینکه برخی از مناطق صعب العبور و دور دست در مناطق پاپی و چگنی دسترسی دانش آموزان به مطالب درسی از طریق اینترنت امکان پذیر نیست افزود: برای ارایه مطالب درسنامه ها به این دانش آموزان پیگیری مستمر و نظارت بر نحوه دور آموزی انجام می شود.

وی ادامه داد: اکنون سایت تمام مدارس استان فعال شده، سامانه پیامکی و گروه های مجازی راه اندازی و از طریق صدا و سیما به مردم اطلاع رسانی شده است.

بازگیران بیان کرد: به منظور ارتباط هرچه بیشتر با اولیا و اطلاع از نحوه آموزش های مدارس والدین می توانند با شماره تلفن ۳۳۴۲۰۰۸۳ هرگونه مشکل و کم کاری رااطلاع دهند.

وی ادامه داد: برقراری ارتباط تلفنی با مدارس به صورت تصادفی و اطلاع از نحوه آموزش مجازی در دستور کار قرار گرفته است.

معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان گفت: معرفی نرم افزارهای محتویات الکترونیکی توسط فرهنگیان کوهدشت انجام شده و همچنین محتویات پرسش و پاسخ و جزوات نمونه سوال تهیه توزیع شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار