نیکوکاری به وقت کرونا

لرستان (پانا)- سال ۹۸ را حالا دیگر همه به فراز و نشیب های جانفرسایش یاد می‌کنند و در واپسین روزهای آن نیز با باز شدن راه کرونا نفس این سرزمین گرفته شده است اما مردم رسم دیرین خود که نیکوکاری و دست گیری از مستمندان قبل از رسیدن به بهار است را فراموش نکرده اند.

کد مطلب: ۱۰۲۸۳۵۶
لینک کوتاه کپی شد
نیکوکاری به وقت کرونا

‌مردم لرستان سخاوت و تقسیم مهربانی و دوست داشتن ها را رسم دیرینه ای که ریشه در فرهنگ ایرانی شان دارد را با اعتقاداتی برخواسته از دل و جان پیوند می زنند و به استقبال بهار می روند.

نشان به این نشان که همیشه در تدارک خریدهای عیدشان هفته ها قبل تر از آمدن بهار جشن نیکوکاری و تقسیم مهربانی شان را همانند جشنی ملی به جا می آورند و پیش تر از بهار لبخند را راهی خانه های همنوعان نیازمند خود می کنند.

امسال هر چند در واپسین روزهای بهمن پای مهمان ناخوانده ای به نام کرونا به کشور باز شد و حالا دیگر تمام استان های کشور را درگیر خود کرده است ولی مردم مهربانی و دل رحمی به دیگری را از یاد نبرده اند.

با تمام سختی هایی پیش آمده بر بازار اقلام بهداشتی، ولی اخبار امیدبخش که نشان می داد انسانیت هنوز نفسش بند نیامدهاست را شاهد هستیم؛ انسانیتی به رنگ مهربانی آنهایی که رایگان ماسک و سایر وسایل بهداشتی را توزیع کردند.

انسانیتی که محرومان و نیازمندان را از تهیه همان اقلام بی بهره نگذاشت و به یاری همدیگر رفتند.

کووید ۱۹ در مدت کوتاه حضورش در کشورپیامدهای مختلفی در حوزه های گوناگون اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را به دنبال داشت و در این بین برنامه های فرهنگی و اجتماعی یکی از شاخص های تحت تاثیر کرونا در ایران بود، برنامه های دینی، مناسکی، فردی و اجتماعی که ریشه در هویت و دین دارد فعلا" برای حفظ سلامت مردم انجام نمی شود.

یکی از جنبه های فرهنگی اجتماعی برگرفته از هویت دینی و روح ایرانی سخاوت و بخشش در ایام ملی و اعیاد و مناسبت های مختلف از دیر باز بوده است و یکی از آنها جشن نیکوکاری در روزهای میانی اسفند ماه هر سال است.

نیکوکاری در اسفند

بر اساس یک رسم زیبا؛ هفته سوم اسفند از ۱۴ تا ۲۱ سالروز تاسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با نام هفته احسان و نیکوکاری در تقویم کشور به ثبت رسیده و در ایام پایانی سال کمک های مردم مهربان و سخاوتمند جمع آوری ودر شب عید تحویل نیازمندان می شود.

کودکانه های جشن ایثار و نوعدوستی در مدارس و زنگ نیکوکاری گاه جلوه های زیبایی بخش و امیدوار کننده ای دارد زیبایی های ظریفی، همچون قلک‌های پلاستیک،پاکت های نیکوکاری،بسته ها و هدایا بیانگر مهربانی مردمی بود که هر کدام به اندازه توان خود، ارمغانی برای سفره های خالی کودکان نیازمند بود.

امسال هم طبق روال سالیان گذشته قرار بر این بود که جشن نیکوکاری با شعار عید را به خانه هایشان ببریم با همه شور و نشاط و معنویت در سطوح مختلف شهرستان بروجرد برگزار شود.

اما کرونا دانش آموزان را از مدرسه روانه مدرسه دیجیتال کرد و شور وشوق همکلاسی سلام را به شبکه های اجتماعی برد بنابراین برخی از مراکز مذهبی و مساجد که پایگاه جمع آوری بود برای امسال فعالیت ندارند.

اما جشن نیکوکاری و کمک به نیازمندان تعطیل نشده و کرونا با تمام امپراطوری هولناکش نتوانسته است روح ایثار ،نوعدوستی را ازمردمان این دیار بگیرد.

جشن الکترونیک نیکوکاری

حجت الاسلام سعیدی مسوول زکات شهرستان بروجرد بیان کرد: با توجه به حفظ سلامت مردم و پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری، امسال برنامه جشن نیکوکاری و کمک های مردمی صرفا از طریق دریافت الکترونیکی انجام می شود.

وی افزود: همشهریان سخاوتمند بروجرد در سراسر کشور از طریق شمارگیری #۰۶۶۲*۸۸۷۷* بدون هزینه می توانند به نیازمندان شهرستان بروجرد کمک های خود را واریز نمایند.

حجت الاسلام سعیدی گفت: علاوه بر کمک های مردمی اقشار مختلف، حامیان طرح اکرام ومحسنین که در طول سال به حساب فرزندان معنوی خود هزینه واریز می کنند از طریق همان شماره حساب اختصاصی در اختیار حامی می توانند بخشی از مایحتاج شب عید خانواده فرزند معنوی خود را تامین نمایند.

وی افزود: هم اکنون یک هزار و۴۰۰ کودک ایتام و محسنین از حمایت ۲ هزار حامی برخوردار هستند

امید درخیابان های بروجرد

حالا آرام آرام خیابان ها شلوغ می شود بوی عید می آید و بساط فروش مایحتاج شب عید، سیمای امید بخش تری به شهر داد ه است که نشان می هد ،شوک اولیه با آموزش و رعایت همشهریان سپری شده است.

در گیر و دار خرید و تدارم رسیدن به بهار ؛ یادمان هست که در همسایگی ما کودکانی هستند که چشم به راه ؛ آوردن عید به خانه هایشان هستند ؛ بهاری که برای آن کودکی که از کفش های فرسوده ناهمراهش به تنگ آمده است ؛ هدیه گرفتن یک جفت کفش می تواند باشد.

و یا کودکان یتیمی که به همت و سخاوت نیکوکارانی از جنس انسانیت سفره هفت سین خود را در کنار قاب عکس پدر خالی نمی بینند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار