پیشنهاد اوپک برای کاهش تاثیر منفی کرونا بر بازار نفت

تهران (پانا) - وزرای نفت اوپک روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای پیشنهاد کردند که برای جلوگیری از آثار منفی شیوع ویروس کرونا در بازارهای جهانی، روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت از تولید خود را کاهش دهند.

کد مطلب: ۱۰۲۸۳۳۶
لینک کوتاه کپی شد
پیشنهاد اوپک برای کاهش تاثیر منفی کرونا بر بازار نفت

به گزارش ایرنا، بر اساس این بیانیه، سهم اوپک از این میزان یک میلیون بشکه و سهم غیراوپک ۵۰۰ هزار بشکه تعیین شده است. قرار شد این طرح فردا (جمعه) در هشتمین نشست اعضای اوپک و غیر اوپک مطرح و در صورت موافقت اعضا، تا ۱۰ تیر به اجرا گذاشته شود.

بر اساس این بیانیه نشست بعدی اوپک ۲۰ خرداد برگزار خواهد شد تا اعضا تاثیر کاهش تولید بر قیمت نفت در بازارهای جهانی را بررسی کنند.

بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان صبح امروز در گفت وگو با خبرنگاران گفت که ویروس کرونا تقاضای نفت را کاهش داده و سبب عدم توازن میان عرضه و تقاضا شده است.

وی افزود که این ویروس تأثیری بر تولید نفت ایران نداشته «اما در حمل‌ونقل و داخل شهرها شاهد کاهش مصرف بوده‌ایم.»

با شیوع ویروس کرونا در سطح جهان، میزان تقاضا برای نفت روند نزولی داشت.

سطح تقاضا برای خرید نفت بویژه از سوی چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت به خاطر تعطیلی بخشی از صنایع تولیدی این کشور کاهش یافت.

کاهش حمل و نقل در سطح جهانی نیز که تحت تاثیر انتشار ویروس کرونا است موجب شده تقاضا برای خرید نفت روند نزولی داشته باشد.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده که رشد تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه نخست ۴۳۵ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده و به پایین‌ترین حد در یک دهه گذشته رسیده و ممکن است آمار پیش بینی شده، افت بیشتری پیدا کند.

اوپک و هم پیمانانش در ماه دسامبر گذشته با ۱.۷ میلیون بشکه در روز کاهش تولید موافقت کردند که مدت اجرای آن تا پایان ماه میلادی جاری است.

برخی گزارش‌ها از مخالفت روسیه به عنوان یکی از اعضای کلیدی کشورهای غیر اوپک، با طرح تشدید کاهش تولید نفت حکایت دارد.

وزیر نفت ایران در این باره می‌گوید: روس‌ها تا آخرین لحظه در مقابل کاهش تولید نفت مقاومت می‌کنند تا عددی کم نکنند. باید ببینیم چه‌ می‌شود.

او پس از پایان نشست امروز به خبرنگاران گفت: سهم هر یک از اعضای غیراوپک از کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید به توافق میان خودشان بستگی دارد.

زنگنه با بیان اینکه اوپک نقش خود را ایفا کرده است، گفت: اگر بخواهیم براساس نسبت محاسبه کنیم، همچون گذشته سهم غیراوپک از کاهش تولید یک‌سوم و سهم اوپک دوسوم است.

وزیر نفت کشورمان درباره اینکه اگر روسیه مخالفت کند، آیا اوپک برنامه جایگزین دارد، گفت: نه، ما هیچ طرح دیگری نداریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار