توصیه‌هایی برای دوران قرنطینه خانگی کرونا

تهران (پانا) - در چند روز اخیر اخباری مبنی‌بر ابتلای کادر درمانی به کروناویروس منتشر می‌شود. کسانی که در خط اول مبارزه با این بیماری هستند.

کد مطلب: ۱۰۲۸۲۴۰
لینک کوتاه کپی شد
توصیه‌هایی برای دوران قرنطینه خانگی کرونا

به‌گزارش ایسنا، در این راستا حسین کرمانپور، روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور که خود نیز به بیماری کرونا ویروس مبتلا شده است با انتشار متنی به بزرگ‌ترین مشکلات این بیماری و راه‌های کنترل آن پرداخته است.

او تب و درد را از نشانه‌های ابتلا به کروناویروس خواند و تصریح کرد: تب باعث سردرگمی، بی‌انگیزگی و یک حالت بی‌قراری آزارنده می‌شود. خوردن قرص استامینوفن ۵۰۰ تا حداقل هر ۴ ساعت آبی بر آتش بیماری است. همچنین بدنشویه همراه با مصرف مایعات فراوان اثر قرص را تا چندبرابر افزایش می‌دهد.

وی افزود: با ورود سم ویرپس به بدن، لرز یک واکنش طبیعی است که در مورد کرونا فوق العاده آزارنده است، ضمن آنکه با تب‌گیر دقیقا مراقب هستید تب شما بالای ۳۹ نرود. بهترین دارو برای آرامش این بخش علاوه‌بر داروی قبل تشکچه برقی با دمای کم است. نگران نباشید بگذارید همزمان با لرز کم‌کم گرما هم آرامش را به بدن شما وارد کند.

او تنگی نفس و گرفتاری ریه‌ها را از دیگر مشکلات بیماری خواند و تاکید کرد: سرفه‌ها در این بیماری اذیت‌کننده است. اگر اکسیژن دارید مصرف کنید و اگر ندارید تمرین پرسازی ریه‌ها را انجام دهید. من تمرینی دارم که عمری است انجام می‌دهم. رو به شرق بایستید و با شصت و سبابه گوش چپ وهمزمان با دست راست لاله گوش چپ را گرفته (دست چپ زیر دست راست قرار می‌گیرد) ریه‌ها را تا حدی که می‌توانید از هوا پر کنید و روی پنجه‌های پا همانطور که نفس می‌گیرید بنشینید کمی تامل کرده و همانطور که بازدم می‌کنید بایستید. این کار را ترجیحا صبح‌ها و ۱۴ بار (جمعاً ۲۸ نشست و برخواست) انجام دهید.

کرمانپور ادامه داد: بی‌قراری به‌دنبال به‌هم ریختن سیستم فرماندهی بدن نیز از دیگر مصائب بیماری است. آب ساده دیرترین مایعی است که حال بهم زن می‌شود. به تواتر مایعات و بویژه آب بنوشید. مایعات را در مزه‌های مختلف و با فاصله از هم میل کنید تا دل زده نشوید. هرچه رنگ ادرار روشن‌تر باشد حال شما بهتر خواهد بود.

او همچنین اظهار کرد: یک ظرف ترشی معمولی خالی ۵۰۰ سی‌سی است. آن را با خود به دستشویی ببرید اگر در ۲۴ ساعت ۵۰۰ تا ۸۰۰ سی‌سی ادرار داشتید که رنگ آن روشن بود یعنی اوضاع نوشیدن مایعات درست است. انتظار ندارید پودر مملو از سم را در دهانتان ریخته و بدون آب کافی تا نوک انگشتتان در تعقیب ویروس برود؟! داروها به آب کافی نیاز دارند.

روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه کلیه‌ها در ویروس کرونا مستعد آسیب‌اند، بیان کرد: با عدم مصرف قرص به‌صورت سر خود و نوشیدن مایعات فراوان این موضوع را تحت کنترل بیاورید.

او بیخوابی را از عوارض دیگر ورود عفونت به بدن دانست و تاکید کرد: چون خواب مناسب برای شب است، در روز سرخودتان را به چیزی گرم کنید تا شب از فرط خستگی خوابتان ببرد وگرنه شب و روز عوض می‌شود و این به بیقراری شما خواهد افزود.

کرمانپور افزود: بی‌اشتهایی و تهوع رنج فوق‌العاده‌ای است. شربت دیفن_هیدرامین ۱۰ سی‌سی ویژه بزرگسالان، نیم ساعت قبل از وعده غذایی تا ۸۰ درصد شما را آرام‌تر می‌کند. مصرف قطره یا قرص پلازیل یا همان متوکلوپروماید را توصیه نمی‌کنم ولی بالاخره ممکن است کسی به این یکی پاسخ بهتری بدهد.

او با تاکید بر ضروری بودن مصرف دارو برای درمان بیماری، ادامه داد: در حال‌حاضر متخصصین کشورمان بسته به شرایط بیمار مبتلا به کرونا دستور دو تایی، سه تایی یا ۴ دارویی را بر می‌گزینند. این داروها ممکن است سیستم بدن شما را بهم ریزد و سبب شود بالا بیاورید. در هرصورت مصرف دارو ضروری است. اما اگر استفراغ کنید اثرش صفر می‌شود و ممکن است اگر سن شما بالای ۵۰ سال و ۶۰ سال باشد استفراغ به کلیه و حتی کبد شما آسیب برساند؛

از این‌رو داروهای خود را اگر تحمل نمی‌کنید منقسم کنید مثلا چون دستور اغلب هر ۱۲ ساعت ۱ یا دو عدد است می‌توانید به این صورت عمل کنید: ساعت ۷ صبح ۱۰ سی‌سی دیفن_هیدرامین و بعد صبحانه بخورید، ساعت ۷:۳۰ اولین دارو، ساعت ۹:۳۰ دومین دارو و ساعت ۱۰:۳۰ و به همین منول پیش بروید.

او در ادامه توصیه‌های خود به بیماران در قرنطینه خانگی، اظهار کرد: مصرف نان را به حداقل برسانید و از سوی دیگر مصرف سوپ کم ملات پر آب را بالا ببرید. می‌توانید به موسیقی آرام گوش دهید و در صورتی که سردتان نمی‌شود پنجره‌ها را ۴ تا ۷ مورد به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باز نگه دارید تا کل خانه هوا جریان یابد. اسپند دود کنید تا دود خوشایند و خاطره‌انگیزش بوی بیماری را از خانه بیرون ببرد و دلتان را به روزهای بهتر امید بخشد. خدا پر رنگ‌ترین است دلتان را اسیر کم رنگ‌ها نکنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار