انتشار  رتبه دانشگاه‌های ایران در 13 حیطه موضوعی در سال 2020

شیراز (پانا) - سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، از انتشار دهمین دوره رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌های جهان توسط پایگاه رتبه‌بندی "کیو اس" خبر داد و عنوان کرد: در این رتبه‌بندی تعداد یک هزار و 368 دانشگاه، از 83 کشور در 48 موضوع ارزیابی شده اند که از کشور ایران، 14 دانشگاه در 13 حوزه موضوعی حضور دارند.

کد مطلب: ۱۰۲۸۲۲۰
لینک کوتاه کپی شد
انتشار  رتبه دانشگاه‌های ایران در 13 حیطه موضوعی در سال 2020

محمد جواد دهقانی در این زمینه اظهار کرد: رتبه‌بندی "کیو اس" یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی است که توسط موسسه کاکارلی سیموندز انگلستان صورت می‌گیرد و یکی از رتبه‌بندی‌های مهمی که این پایگاه به صورت سالانه انجام می‌دهد ارزیابی و سنجش دانشگاه‌ها در حوزه‌های موضوعی مختلف است.

رتبه بندی موضوعی "کیو اس" بر اساس چهار شاخص بررسی شهرت دانشگاه، ارزیابی کارفرمایان، تعداد استنادها به ازای هر مقاله و h-index صورت می‌پذیرد و این شاخص‌ها هر کدام با وزنی متناسب با هر حوزه موضوعی، برای معرفی بهترین دانشگاه‌ها مشخص می‌شوند. بخشی از اطلاعات مورد نیاز رتبه بندی موضوعی "کیو اس" از طریق پایگاه استنادی اسکوپوس و بخش دیگر نیز از اطلاعات حاصل از نظرسنجی‌ها به دست می‌آید.

رتبه‌بندی "کیو اس" در سال 2020 میلادی دانشگاه‌های برتر دنیا را در ۴۸ حوزه موضوعی در قالب ۵ حیطه کلی علوم طبیعی؛ مهندسی و فناوری؛ علوم زیستی و پزشکی؛ علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی مورد رتبه بندی قرار داده است. جدول زیر حیطه های کلی و حوزه های مرتبط با آن ها را نمایش می دهد.

رتبه‌بندی در ۵ حیطه کلی "کیو اس" سال 2020

سرپرست ISC در ادامه گفت: در رتبه‌بندی که در ۵ حیطه کلی علوم طبیعی؛ مهندسی و فناوری؛ علوم زیستی و پزشکی؛ علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی صورت پذیرفته است، دانشگاه های ایران همانند سال 2019 در سه حیطه مهندسی- فناوری، علوم زیستی-پزشکی و علوم طبیعی دارای رتبه در بین دانشگاه‌های برتر دنیا شده‌اند که نتایج آن در جدول زیر قابل مشاهده است.

او افزود: همانطور که در جدول فوق دیده می‌­شود با اینکه در حوزه کلی مهندسی و فناوری مانند رتبه‌بندی سال 2019 سه دانشگاه صنعتی شریف و تهران و صنعتی امیرکبیر حضور دارند، هر سه دانشگاه نسبت به سال پیش ارتقا رتبه بسیار خوبی داشته‌اند. دانشگاه صنعتی شریف توانسته است از رتبه 308 به 221 و دانشگاه تهران توانسته است از بازه رتبه‌ای 401-450 به 272 و دانشگاه صنعتی امیرکبیر از رتبه 451-500 به 361 ارتقا پیدا کند.

در حوزه کلی پزشکی و علوم زیستی مانند سال گذشته تنها دانشگاه علوم پزشکی تهران حضور دارد. در حوزه کلی علوم طبیعی شاهد حضور دو دانشگاه هستیم و دانشگاه تهران نیز علاوه بر دانشگاه صنعتی شریف که تنها دانشگاه این حوزه در سال 2019 بود، توانسته است در این رتبه‌بندی حضور داشته باشد.

رتبه‌بندی در ۴۸ حوزه موضوعی سال 2020 "کیو.اس"

سرپرست ISC ادامه داد: نتایج حاصله نشان می‌دهد که در سال 2020 دانشگاه‌های ایران در 13 حوزه موضوعی حضور دارند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۶، تنها دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه پزشکی با رتبه ۳۰۰-۲۵۱ حضور داشته است. افزایش حضور دانشگاه‌های ایران در سال ۲۰۱۷ از یک حوزه به ۸ حوزه، در سال ۲۰۱۸ به ۹ حوزه موضوعی و در سال 2019 به 13 حوزه موضوعی حاکی از تلاش مستمر علمی دانشگاه‌های کشور برای حضور در میان دانشگاه‌های تراز جهانی است.

جدول زیر عملکرد مقایسه‌ای دانشگاه‌های ایران را در سال 2020 نشان می‌دهد. مقایسه نتایج رتبه‌بندی 2020 نسبت به 2019 حاکی از ارتقا معنادار جایگاه اکثر دانشگاه‌های کشور در برخی حوزه‌های موضوعی است. به طور خاص ارتقای 100 پله‌ای دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران و شیراز، ارتقای 200 پله‌ای دانشگاه صنعتی امیر کبیر در حوزه مهندسی برق و الکترونیک و نیز حضور دانشگاه های صنعتی اصفهان، دانشگاه علم و صنعت ایران، خواجه نصیر الدین طوسی و فردوسی مشهد در این حوزه است. همچنین، ارتقای 50 پله ای دانشگاه های صنعتی شریف، تهران و امیر کبیر در حوزه علوم کامپیوتر و نیز حضور دانشگاه علم و صنعت در این حوزه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار