کرونا، ترمز خودرو را کشید!

تهران (پانا )- به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو، علیرغم اینکه شاخص‌های اقتصادی در شرایط مناسبی قرار ندارند و منتظر روال افزایشی قیمت خودرو در روزهای پایانی سال بودیم، ویروس کرونا، تامین قطعات چینی و خطوط تولید خودروسازان را تا حدودی کاهش داد و سبب شد خریداران به جهت حفظ سلامتی خود خانه‌نشین شوند. اما نباید فراموش کرد که پارامترهای افزایش قیمت خودرو از بین نرفته اند.

کد مطلب: ۱۰۲۸۰۹۷
لینک کوتاه کپی شد
کرونا، ترمز خودرو را کشید!

به گزارش ایسنا، طی یک ماه اخیر بازار خودرو بالا و پایین زیادی به خود دید و پس از یک شیب تند صعودی، از دو هفته پیش مسیر قیمتی خود را تغییر داد و کاهشی شد. حال باتوجه به اینکه روزهای پایانی سال را پشت سر می‌گذاریم، رفتار بازار در روزهای آینده که هرساله در این ایام شاهد افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش قیمت‌ها بودیم، مبهم است.

در این زمینه حسن کریمی سنجری - کارشناس صنعت خودرو - در گفت­‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به رغم آنکه شکاف میان عرضه خودرو و تقاضای بازار به بیش از یک میلیون دستگاه رسیده است، گویا شرکت­‌های خودروساز برخلاف روزهای پایانی سال‌های گذشته، این روزها انگیزه و رمق کافی برای شکستن رکوردهای پیشین خود را ندارند.

وی افزود: در واقع کمبود نقدینگی در شرکت­‌های خودروساز از یک سو و محدودیت­‌های تامین قطعه از چین و متعاقبا ترخیص آن­ها از گمرک از سوی دیگر، خطوط تولید این شرکت‌ها را تاحدودی نسبت به ایام مشابه در سال­‌های گذشته متوقف کرده است.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: علاوه براین، اغلب شاخص‌های اقتصادی از جمله تورم، نرخ برابری ارزش ریال در مقابل ارزهای خارجی و نیز میزان نقدینگی در کشور از شرایط مساعدی برخوردار نیستند؛ بنابراین با وجود این شرایط انتظار می‌رفت قیمت خودرو در روزهای پایانی سال افزایشی باشد تا کاهشی. اما فقط یک دلیل و آن هم عقب‌نشینی خریداران خودرو و کاهش تقاضای خودرو، بی اثر شدن تمامی پارامترهای موثر در افزایش قیمت خودرو را به دنبال آورد.

فروشندگان باید به ساز خریداران برقصند...

کریمی سنجری با بیان اینکه به هر حال شیوع ویروس کرونا نیز بسیاری از برنامه­‌ریزی­‌های معمول اجتماعی مردم را تغییر داده است، گفت: در شرایط فعلی مردم ترجیح می­‌هند به جهت مصون ماندن از عواقب خطیر بیماری ناشی از ویروس، خود و خانواده خود را قرنطینه کنند. بر این اساس و برخلاف سال­‌های گذشته­، در خیابان‌های شهرها به ویژه کلان­‌شهرهایی نظیر تهران، خبری از ترافیک معمول روزهای پایانی سال نیست. گویی مردم در یک تصمیم درست و مطابق پروتکل­‌های وزارت بهداشت تصمیم گرفته‌اند تعطیلات پیش ­روی نوروزی را در خانه بمانند و از تردد در شهرها و مسافرت خودداری کنند.

وی ادامه داد: به همین دلیل بازار خودرو نیز رونق روزهای ابتدایی اسفند خود را از دست داده است. در حالیکه تا پیش از این تعادل منطقی بین عرضه و تقاضای خودرو به سمت کفه تقاضا سنگینی می­‌کرد، ویروس کرونا باعث شد سنگینی کفه تغییر کند و این بار این فروشندگان خودرو هستند که مجبورند به ساز خریداران برقصند.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: باید بپذیریم شرایط کشور در حالت اضطرار قرار دارد. در این شرایط هیچ یک از پارامترهای طبیعی اقتصاد درست عمل نمی­‌کنند. اما نباید فراموش کرد که فاکتورهای موثر در افزایش قیمت خودرو از بین نرفته­‌اند و فقط در شرایط فعلی بی‌اثر شده‌اند؛ بنابراین بیم آن می­‌رود که به محض عادی شدن اوضاع بازهم قیمت خودرو روندی صعودی پیدا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار