توصیه‌هایی به خودبیمارانگاران «کرونایی»

تهران (پانا) - یک روانشناس سلامت با تاکید بر اینکه استرس و نگرانی باید به میزانی باشد که موارد و توصیه‌های بهداشتی جدی گرفته شود، به افرادی که دچار استرس و اضطراب شدیدی شده‌اند توصیه‌هایی برای کاهش استرس ارائه کرد.

کد مطلب: ۱۰۲۷۹۹۳
لینک کوتاه کپی شد
توصیه‌هایی به خودبیمارانگاران «کرونایی»

به‌گزارش ایسنا، لیلا عزیزی با بیان اینکه انسان‌ها به‌طور طبیعی در مواجهه با بحران‌ها دچار «استرس بهینه» می‌شوند، اظهار کرد: داشتن مقداری استرس و نگرانی برای اینکه بتوان در مواجهه با اتفاقات اقدامات و رفتارهای مناسبی از خود بروز داد طبیعی است؛ البته این استرس نباید آنقدر زیاد باشد که منجر به اضطراب و اختلال در عملکرد درست فرد شود و نه آنقدر کم باشد که باعث شود فرد آن اتفاق را مسئله ناچیزی تلقی و با نوعی بی‌احتیاطی و بی‌توجهی به مسئله نگاه کند.

او با بیان اینکه استرس زیاد در مواجهه با اتفاقات موجب اختلال در عملکرد مغز می‌شود، گفت: برخی افراد هستند که به‌دلیل ساختار شخصیتی خاصی که دارند نیاز به بقا در آنها بسیار کم است، بنابراین چندان نگران سلامت‌شان نیستند؛ در شرایطی که امروز با مسئله کرونا ویروس مواجه هستیم این دسته افراد نه تنها بهداشت خود را رعایت نمی‌کنند بلکه حتی مسائل بهداشتی را برای دیگران نیز فراهم نمی‌کنند. از طرفی دیگر اما افرادی هستند که نیاز به بقا در آنها بسیار زیاد است؛‌ به‌طوری که در این شرایط بسیار محتاط و محافظه‌کار عمل می‌کنند و در عین‌حال بسیار مضطرب و دارای استرس‌اند که این استرس باعث می‌شود عملکرد آنها مختل شود. بنابراین استرس و نگرانی باید به اندازه‌ای باشد که موارد و توصیه‌های بهداشتی جدی گرفته شود.

این روانشناس ضمن ارائه راهکارهایی برای مقابله با کروناویروس افزود: در حال‌حاضر هجمه‌ای از اطلاعات توسط سودجویان در فضای مجازی منتشر می‌شود. مردم در این شرایط در ابتدا باید بتوانند به منابع موثق اطلاعاتی که مهم‌ترین آن وزارت بهداشت است اعتماد و اخبار را از این طریق پیگیری کنند. همچنین به توصیه‌های پیشگیرانه‌ای که وزارت بهداشت ارائه می‌دهد نیز توجه کنند.

عزیزی در ادامه به افرادی که به‌دلیل کروناویروس دچار اضطراب و استرس شده‌اند نیز توصیه کرد که برای کاهش استرس از تکنیک‌های آرامش‌دهنده روان مانند ریلکسیشن و تنفس‌های شکمی (دم و بازدم عمیق با فاصله زمانی چهار ثانیه) استفاده کنند. این افراد نباید بیش از اندازه به اخبار و رسانه‌های مختلف گوش دهند، چراکه به مقدار زیاد در معرض اخبار و کانال‌های خبری متعدد و متنوع قرار گرفتن موجب افزایش استرس می‌شود.

او افزود: در شرایطی که مسئله کروناویروس در جهان مطرح شده برخی افراد به‌دلیل استرس بیش از اندازه دچار «خودبیمارانگاری» شده‌اند تا جایی که نمی‌توانند هیجانات خود را کنترل کنند؛ به این افراد نیز توصیه می‌شود که علاوه‌بر انجام تکنیک‌های آرام‌سازی در صورت بالا بودن استرس برای حفظ سیستم ایمنی متاثر از استرس به روانپزشک مراجعه و از کمک دارویی استفاده کنند. زیرا اگر این استرس و اضطراب در آنها کنترل نشود، سیستم ایمنی دچار مشکل شده و هورمون کورتیزول بیش از حد لزوم در بدن ترشح می‌شود و این روند درنهایت موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن آنها خواهد شد.

این روانشناس همچنین به خانواده‌ها توصیه کرد که با داشتن برنامه‌های مفرح در خانه فضای خانه را شاد نگهدارند، دورهمی و گفت‌وگو داشته‌ باشند و برای کاهش استرس از تکنیک‌های طنز و شوخی و بازی استفاده کرده و موارد بهداشتی را در قالب بازی با فرزندان خود انجام دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار