پرونده ویژه IOC برای المپیک 2020؛ از تابستان داغ خبری نیست

تهران (پانا) – کمیته بین‌المللی المپیک در جدیدترین تصمیم‌گیری خود برای شیوع کرونا ویروس قصد ندارد المپیک 2020 را لغو کند.

کد مطلب: ۱۰۲۷۹۵۹
لینک کوتاه کپی شد
پرونده ویژه IOC برای المپیک 2020؛ از تابستان داغ خبری نیست

فرهاد فخرآبادی/ شیوع کرونا ویروس در قاره آسیا و اروپا برنامه‌های ورزشی جهان را در اتفاقی بی‌سابقه به طوری تحت تاثیر قرار داده است که بسیاری از مسابقات درون قاره‌ای لغو شده است و با توجه به اینکه حضور این ویروس در کشورهای جهان فعلا تا زمان گرم شدن هوا ادامه خواهد داشت، برنامه‌های ماه‌های آینده نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

چهارمین لغو المپیک منتفی است

در همان روزهای ابتدایی که کرونا ویروس از چین خارج شد و به کشورهای شرق و سپس غرب آسیا رسید، نگرانی‌ها درباره وضعیت ژاپن با توجه به میزبانی توکیو از المپیک 2020 آغاز شد و حتی کار به جایی رسید که کمیته بین‌المللی المپیک برنامه لغو کامل این بازی‌ها را در نظر گرفته بود؛ اتفاقی که پیش از این 3 بار رخ داده بود و 3 المپیک برگزار نشده بود.

برای اولین بار المپیک 1916 برلین به علت وقوع جنگ جهانی دوم برگزار نشد و سپس با رسیدن به جنگ جهانی دوم، باز هم یک المپیک دیگر برگزار نشد تا جنگ دومین المپیک را لغو کند. ابتدا قرار بود توکیو میزبان المپیک 1940 باشد باشد اما با آغاز جنگ و درگیر شدن ژاپن در جنگ، کمیته بین‌المللی المپیک تصمیم به گرفتن میزبانی از سامورایی‌ها گرفت و هلسینکی فنلاند را جایگزین این کشور کرد اما آتش جنگ به طوری گسترده شد که IOC تصمیم گرفت پرونده این بازی‌ها را ببندد و تا دومین المپیک هم برگزار نشود.

اما جنگ جهانی دوم، باعث شد تا یک المپیک دیگر هم لغو شود. المپیک 1944 که قرار بود لندن میزبان آن باشد، برگزار نشد تا بین برگزاری دو المپیک از المپیک 1936 برلین تا المپیک 1948 لندن 12 سال فاصله بیافتد و سایه جنگ ورزش جهان را تحت تاثیر قرار دهد اما اینبار لغو المپیک سوژه‌ای غیر جنگی داشت و برای اولین بار در تاریخ یک ویروس این خطر را به وجود آورده بود.

پیشنهاد لغو المپیک که در ابتدای شیوع ویروس کرونا در قاره آسیا مطرح شده بود، در روزهای ابتدایی با قدرت پیگیری می‌شد اما با توجه به هزینه‌ای که ژاپنی‌ها کرده بودند کمیته بین‌المللی المپیک تصمیم گرفت تا پروژه لغو کامل بازی‌ها را منتفی کند و فعلا دو راهکار را پیش‌روی خود قرار دهد.

پیشنهادی تلخ برای برگزاری المپیک 2020

پس از اینکه کمیته بین‌المللی المپیک تصمیم خود برای برگزاری مسابقات المپیک 2020 را گرفت، یکی از پیشنهادهایی که به این کمیته شد، این بود که مسابقات المپیک توکیو بدون حضور تماشاگر و تنها در حضور ورزشکاران و با پخش تلویزیونی ویژه همراه باشد، طرحی که در ورزش حرفه‌ای جهان و در مسابقات بین‌المللی بی‌سابقه بود و باور اینکه مهم‌ترین تورنمنت جهان بدون تماشاگر باشد را سخت کرده بود.

همانطور که از ابتدا قابل پیش‌بینی بود، ژاپنی‌ها که مانند تمام میزبان‌های المپیک روی حضور تماشاگر حساب ویژه باز کرده بودند، با این موضوع به صورت جدی مخالفت کردند تا کار به جایی برسد که این پیشنهاد هم از سوی IOC رد شود و تاریخ‌سازی تلخ صورت نگیرد.

زمستان جایگزین تابستان می‌شود؟

یکی دیگر از پیشنهادهایی که به کمیته بین‌المللی المپیک شده بود، تغییر زمان مسابقات المپیک 2020 است. در حالی که عنوان « المپیک تابستانی » برای مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان در نظر گرفته شده است، پیشنهادی به IOC رسیده که زمان برگزاری مسابقات را تغییر دهد تا با خیال راحت المپیک برگزار شود.

البته پیش از این 3 بار مسابقات المپیک تابستانی در فصلی غیر از تابستان برگزار شده بود که البته یکی از دوره‌ها در نیمکره شمالی تابستان نبود و برگزاری مسابقات در آب و هوای گرم بود. ابتدا المپیک 1956 ملبورن در ماه آبان سال 1335 برگزار شد، زمانی که آب و هوای بهاری بر قاره اقیانوسیه حاکم است و ورزشکاران در بهترین شرایط آب و هوایی مسابقه دادند. سپس در المپیک 1964 توکیو که مهر ماه 1343 بود و بعد از آن المپیک 1968 مکزیکوسیتی در مهر 1347 در فصل‌هایی غیر از تابستان برگزار شد، اما برگزاری رقابت‌ها در زمانی بود که خبری از سرمای هوا نشده بود.

پیشنهاد دهندگان این طرح درباره المپیک 2020 پیشنهاد داده‌اند که مسابقات به جای تابستان در اواخر فصل پاییز و ابتدای زمستان پیش از آغاز سال جدید میلادی برگزار شود. موضوعی که برنامه ورزش جهان در سال 2020 را بر هم خواهد زد و اجرای آن به شدت سخت خواهد بود. البته شنیده‌ها حاکی از این است که کمیته بین‌المللی المپیک روی این طرح تمرکز ویژه‌ای کرده است و احتمال پذیرش این موضوع فراوان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار