تب کرونا خانه بومگردی‌ها را تعطیل کرد

تهران (پانا)- تب کرونا بسیاری از خانه بومگردی‌ها و اقامتگاه‌های سنتی را گرفت و آنها را در مهم‌ترین فصل درآمدزایی به تعطیلی کشاند.

کد مطلب: ۱۰۲۷۹۰۳
لینک کوتاه کپی شد
تب کرونا خانه بومگردی‌ها را تعطیل کرد

به‌گزارش ایران، مسئول یکی از سایت‌های رزرو صد‌ها خانه بومگردی در کشور گفت: تنها سه مسافر اقامت خود را کنسل نکرده‌اند که آنها هم زمان اقامتشان گذشته است. کرونا هتل‌ها و اقامتگاه‌های خراسان شمالی را هم خلوت‌تر از همیشه کرد. برخی از مدیران آژانس‌های گردشگری این استان می‌گویند که خراسان شمالی در حالت معمول هم مسافر کمی داشت اما کرونا این تعداد را به صفر رساند.

«حامد لنگری‌زاده» مسئول واحد بومگردی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان کرمان هم از تعطیلی 90 درصدی اقامتگاه‌های بومگردی کرمان به‌دنبال شیوع کرونا خبر می‌دهد. کرمان بیشترین تعداد اقامتگاه‌های بومگردی را دارد. این اقامتگاه‌ها پیش از آنکه بختک کرونا به جانشان بیفتد و شب عید آنها را خالی از مسافر کند، از افزایش قیمت بنزین و کاهش ارزش پول ملی ضرر و زیان دیده بودند.

«حامد دهقان» مسئول اقامتگاه یزد هم از تعطیلی اقامتگاه خود خبر می‌دهد و می‌گوید: «تمام مسافران داخلی و خارجی رزرو اقامتگاه را کنسل کرده‌اند.» مسافران خارجی او از اروپا از جمله ایتالیا و آلمان بودند که قرار بود نوروز99 را در شهر جهانی یزد بگذرانند. «میعاد اهلی» مسئول اقامتگاه بومگردی در بوشهر هم از تعطیلی کامل اقامتگاه به‌دنبال شیوع کرونا خبر می‌دهد و می‌گوید: تمام مسافران ما از تهران، اصفهان و شیراز اقامت نوروزی خود را کنسل کرده‌اند. به‌گفته او این اقامتگاه خانوادگی امسال ایجاد شده و به انتظار مسافران نوروزی برای درآمدزایی از فصل بهار نشسته بود اما کرونا اجازه نداد.

«محمدحسین رستم‌نژاد» مدیر هتل سنتی گلشن شیراز از کاهش 30 درصدی اقامت مسافران نوروزی در این اقامتگاه خبر می‌دهد. او گفت: هر سال در نوروز 70 درصد ظرفیت اتاق‌های اقامتگاه پر بود ولی الان مسافران در حال کنسل کردن رزرو اتاق‌ها هستند. مسافر فرانسوی او هم اتاقش را برای اقامت نوروزی کنسل کرده است. این هتل سنتی 12 اتاق دارد و هر سال میزبان گردشگرانی از تهران و شهرهای اطراف شیراز بود. یک مسافر دائم هم از خوزستان داشت که امسال برای اولین‌بار اقامت خود را به‌خاطر شیوع کرونا کنسل کرد. در حال‌حاضر دو اتاق این هتل مسافر دارند. رستم‌نژاد حتی پیش از آمدن کرونا هم مجبور به تعدیل سه نیرو از شش نیروی خود شده بود. او اعتقاد دارد که گردشگری در یک ماه گذشته آسیب‌های بسیاری دیده و کرونا آخرین عامل این آسیب بوده است.

رستم‌نژاد پرداخت کامل قیمت اتاق به مسافران به‌دنبال کنسلی را تصمیم درستی از سوی مسئولان نمی‌داند و می‌گوید: «به هر حال مسأله دو طرفه است. باید طوری برنامه‌ریزی می‌کردند تا اقامت در اقامتگاه‌ها به تاریخ دیگری انتقال می‌یافت.» اشاره رستم‌نژاد به ابلاغیه معاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور است. ولی تیموری در بخشنامه ابلاغی به مدیران‌ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام می‌کند: رعایت حقوق مردم و حفظ امنیت و آرامش روانی جامعه بویژه گردشگران، همواره در زمره اولویت‌های اصلی صنعت گردشگری بوده و خوشبختانه فعالان این صنعت و مدیران تأسیسات گردشگری با رعایت اخلاق حرفه‌ای، رضایتمندی مسافران و گردشگران را بر سایر ملزومات رجحان می‌دهند.

ولی تیموری در ادامه این بخشنامه فرآیند لغو بلیت‌های سفر را تابع قوانین و مقررات ابلاغی از سوی دستگاه‌ ذیربط (وزارت راه و شهرسازی) می‌داند و می‌گوید: با توجه به امکان نداشتن پیش‌بینی دامنه تبعات و آثار شرایط موجود، لازم است فعالان و مدیران تأسیسات گردشگری از ایجاد هرگونه تعهد الزام‌آور برای سفرهای نوروزی هموطنان خودداری کرده ضمن اطلاع‌رسانی و توجیه دقیق شرایط حاکم در مبدأ و مقصد سفر، تمهیدات لازم را برای اعمال هرگونه لغو احتمالی و باز پس‌گرداندن وجوه گردشگران در قراردادهای کاری خود با ارائه‌کنندگان خدمات گردشگری در داخل وخارج از کشور، مدنظر قرار دهند. رستم‌نژاد اسفند، فروردین و اردیبهشت را مهم‌ترین زمان کاری اقامتگاه‌های نوروزی می‌داند و می‌گوید: «دولت می‌تواند با کاهش هزینه حامل‌های انرژی و بررسی وضعیت مالیاتی کمی ضرر و زیان ناشی از کرونا را برای اقامتگاه‌ها قابل جبران کند.»

«سپهر هاشم‌زاده» مسئول خانه بومگردی در آستانه اشرفیه هم از کنسلی کامل مسافران نوروزی خود خبر داد و گفت: درآمدزایی نوروزی را به‌طور کامل از دست دادیم.» او گفت: ما در حالی‌که درآمد نداریم اما باید پول آب، برق، تلفن و گاز و حقوق کارمندان را پرداخت کنیم. مسافران او هم مثل بسیاری از اقامتگاه‌های سنتی از تهران بودند. در این اقامتگاه دو نیروی تمام وقت کار می‌کنند و دو نیرو هم به‌صورت پاره وقت.
«فرشته ذوالفقاریان» مدیر اقامتگاه بومگردی در فیروزکوه از تعطیلی اقامتگاه برای حفظ جان و سلامتی مسافران و کارکنان خود خبر می‌دهد. به‌گفته او کرونا تمام برنامه‌ریزی این اقامتگاه را برای روزهای آخر اسفند از جمله برنامه چهارشنبه سوری و عید بهم زده است. او گفت: «ما باید به چهار نیرو اینجا هم حقوق بدهیم هم عیدی اما هیچ درآمدی نداریم. مسافران این اقامتگاه از تهران، شمال کشور، قزوین و برخی از شهرهای جنوب کشور بودند. اتاق‌های این اقامتگاه هر سال نوروز تا 60 درصد پر می‌شد. ذوالفقاریان پیشنهاد می‌دهد که دولت برای جبران این ضرر و زیان به اقامتگاه‌های بومگردی وام‌های بلاعوض دهد تا این واحدها بتوانند حقوق کارکنان خود و هزینه انرژی‌هایی چون برق و گاز را بدهند.

او همچنین اعتقاد دارد دولت بعد از پایان کرونا باید برای جذب گردشگران ایرانی و خارجی به اقامتگاه‌های بومگردی کمک کند.
«حامد لنگری‌زاده» مسئول واحد بومگردی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی درباره تأثیر کرونا روی اقتصاد خانه بومگردی‌ها گفت: متأسفانه اتفاقات رخ داده در ماه‌های اخیر از جمله افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن و هم‌اکنون نیز شیوع ویروس کرونا روی صنعت نوپای گردشگری در کرمان تأثیر بسیار نامطلوبی گذاشته است. به‌گفته لنگری‌زاده اکثر کسانی که در کرمان اقامتگاه بومگردی دارند برای ورود به این صنعت کار سابق خود را از جمله کشاورزی کنار گذاشته و با دریافت تسهیلات ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۴ ساله اقدام به راه‌اندازی اقامتگاه سنتی کرده‌اند. او گفت: آنها در شرایط موجود متضرر شده‌اند تا جایی‌که برخی ناچاراً به‌دلیل نبود گردشگر و شیوع ویروس کرونا اقدام به بستن اقامتگاه خود کرده‌اند. او گفت: در پی مراجعات و تماس‌های تلفنی مدیران این اقامتگاه‌ها و درخواست حمایت از جانب اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان کرمان نشستی مابین رئیس جامعه حرفه‌ای بومگردی استان و سرپرست معاونت گردشگری صورت گرفت که بر حسب آن مقرر شد مکاتبه‌ای با رؤسا و مدیران عامل بانک‌های پرداخت‌کننده تسهیلات به این واحدها از جمله صندوق کارآفرینی امید کشور درخصوص بازپرداخت تسهیلات تمهیداتی اندیشیده شود تا فعالان اقتصادی این حوزه از این دوره رکود گذر کنند.

برش
مسافران قاچاقی وارد جزیره هرمز می‌شوند

مسئول یکی از اقامتگاه‌های بومگردی در جزیره «هرمز» هم از کنسل شدن رزرو اتاق مسافران برای اسفند خبر می‌دهد اما می‌گوید: «هنوز مسافران نوروز اقامتشان را کنسل نکرده‌اند.» به‌نظر می‌رسد برخی از مسافران فکر می‌کنند که گرما می‌تواند «کرونا» را از آنها دور کند اما این مسأله از سوی متخصصان تأیید نشده است. برخی از متخصصان هم می‌گویند سرما یا گرما روی کاهش یا افزایش کرونا در بین انسان‌ها تأثیری ندارد. به‌گفته این صاحب اقامتگاه، در هرمز اقامتگاه‌های بومگردی جدا از محل زندگی ساکنان آن نیست و هر کس یک یا دو اتاق خالی دارد به مسافر اختصاص می‌دهد. همین مسأله هم باعث شد تا فعالان اجتماعی از مسافران بخواهند امسال قید سفر به هرمزگان از جمله جزیره سرخ هرمز را بزنند. او از ممنوع الورود بودن مسافران به جزیره هرمز خبر می‌دهد اما می‌گوید: برخی از مسافران قاچاقی وارد جزیره می‌شوند و روی کوه‌های رنگی جزیره چادر می‌زنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار