گفتگو با مردم در بازار خرم‌آباد در روزهای خطر ویروس کرونا؛

دوری از دلهره با بی اعتنایی به اخبار کرونا

خرم‌آباد(پانا) - ««بی اعتنایی به اخبار کرونا، دلهره را از من دور می‌کند.» این را شخصی میانسال در میان بازار خرم‌آباد زمانی عنوان کرد که کیسه های پر از خرید میوه و سبزیجات خود را بدون هیچگونه تجهیزات بهداشتی حمل می کرد.

کد مطلب: ۱۰۲۷۸۹۶
لینک کوتاه کپی شد
دوری از دلهره با بی اعتنایی به اخبار کرونا

در میان اخبار تلخ این روزها از شیوع ویروس ناخوانده کرونا، هستند کسانی که بدون توجه به آمارهای مبتلایان و یا حتی مرگ و میر ناشی از این بیماری، امورات خود را می گذرانند.

برای اثبات گفته هایم به میان مردم رفتم و پای صحبت برخی از آنها نشستم.

با معرفی خود به عنوان خبرنگار به یکی از افراد میانسال که لبخندی بر لب داشت، سعی در گفت و گو داشتم که حاضر با همکلامی با من نشد. او دلیلش را دور ماندن از هیاهو و آمارهای ویروس کرونا عنوان کرد.

از میان صحبت های کوتاه او تنها بی اعتنایی به اخبار و دور ماندن از دلهره پیرامون کرونا را متوجه شدم.

او می‌گفت: در ۵۳ سالی که از خدا عمر گرفته فراز و نشیب های بسیاری را تجربه کرده و تا به حال به سلامت از آنها عبور کرده و معتقد بود این مهمان ناخوانده هم می گذرد.

به نوجوان ۱۶ساله ای که در بازار قدیم خرم‌آباد کیسه های نایلونی را برای فروش در دست داشت گفتم اکنون زمان تعطیلی مدارس و ماندن در خانه است، چرا در میان جمعیت هستی؟ می‌گفت: برای امرار و معاش خود و خانواده‌اش مجبور به کار است و نمی تواند در خانه بماند.

رضا که یک ماسک معمولی کهنه بر صورت داشت عنوان کرد: پنج سال است که در بازار پشت حرم آقا(امامزاده زیدبن‌علی) کیسه های نایلونی می‌فروشم، در محله پشت بازار ساکن هستم، من و پدرم خرجی خانه را در می آوریم.

از او در خصوص آمار مبتلایان به ویروس کرونا سوال کردم گفت: اخبار را دنبال نمی کنم؛ اگر می بینی ماسک بر صورتم زده ام ناچارم که از کرونا در امان بمانم، اما می دانم کهنه بودن آن هم موجب جمع شدن باکتری می شود؛ ولی ناچارم.

فروشنده میوه و سبزیجات در بازار قدیم هم از کسادی بازار گلایه می کرد و با لحنی کنایه آمیز می‌گفت: امسال بهترین بازار شب عید را داریم!

نکته جالب توجهی که در حین تهیه گزارش نظرم را جلب کرد فروشنده ای بود که در میان دکان خود ایستاده بود و به تمامی عابران در حال گذر، محلول ضدعفونی کننده اسپری می‌کرد و معتقد بود پیشگیری از این ویروس چینی بر همگان واجب است.

کمی آن طرف تر اما داروخانه ای وجود داشت که بر شیشه؛ نوشته "ماسک و محلول ضدعفونی کننده نداریم" را برچسب کرده بود؛ اما مردم همچنان برای خرید تجهیزات بهداشتی سوالات خود را مطرح می کردند.

متصدی داروخانه می گفت: ایراد بر مردم وارد نیست که با وجود اطلاعیه بر روی شیشه باز هم درخواست خرید ماسک و محلول ضدعفونی کننده را مطرح می‌کنند، ایراد تنها در نوع و نحوه مدیریت تجهیزات بهداشتی است.

او بیان کرد: درخواست خرید داده ایم؛ اما ارسال نمی شود و زمانی هم که مقداری کمی از درخواست را تحویل می گیریم با قیمت های بیشتری نسبت به گذشته باید آن را به‌فروش برسانیم.

خریداری که به این داروخانه برای خرید دارو مراجعه کرده بود نیز گفت که نوشتن: «ماسک نداریم» بر استرس مردم و ضعیف شدن ایمنی بدن اثر می گذارد. در حالی که اگر مردم در خانه بمانند نیاز به ماسک و این چیزها نخواهند داشت.

به گفته مدیر غذا و نظارت بر مواد آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، محموله جدیدی از مواد ضدعفونی و ۴۰ هزار ماسک سه لایه به این نهاد تحویل داده شد.

امید مقیمی ادامه داد: این محموله شامل هفت هزار عدد ژل و محلول ضدعفونی کننده؛ همچنین ۴۰ هزار عدد ماسک سه لایه و ۷۰۰ عدد ماسک ان ۹۵ می‌شود که تحویل انبار ستاد دانشگاه علوم پزشکی لرستان شده‌است.

طبق گفته کارشناسان بیماران کلیوی، خانم‌های بارادار، کسانی که شیمی درمانی می‌کنند، افراد چاق با شاخص توده بدنی بیشتر از ۳۰ و ۳۵، کسانی که بیش از ۱۰ نخ سیگار در روز مصرف می‌کنند نیز از گروه افراد پر خطر در مقابل ویروس کرونا هستند.

بنابر اعلام کانال اطلاع رسانی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، مصرف مایعات فراوان نیز بسیار توصیه می‌شود. مایعات هنگام عبور از گلو و حلق باعث شست‌وشوی این نواحی شده و ویروس را به معده منتقل می‌کند و معده نیز به وسیله اسیدهای خود ویروس را از بین می‌برد.

بیماری جدید کرونا با نام «کووید-۱۹» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت.

این ویروس دوره نهفته به نسبت طولانی از چند روز تا ۲ هفته دارد و همین امر موجب شده‌ تا زمانی که علایمی چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند، از آن آگاهی پیدا نکنند و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان نبینند.

تاکنون ۶ نمونه از ویروس کرونا در جهان کشف شده و با این مورد آخر، تعداد آنها به هفت مورد رسیده‌ است؛ این ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود؛ این ویروس در معمولی‌ترین حالت باعث سرماخوردگی می‌شود و نشانه‌های ابتلا به آن در انسان تب، سرفه و تنگی نفس است.

کرونا مثل سایر ویروس‌های تنفسی است که در افراد دارای نقص ایمنی مانند بیماران دیابتی، دیالیزی و دارای بیماری‌های خود ایمنی می‌تواند خطرناک باشد و مرگ‌ و میر آن تاکنون بیشتر از سه درصد مبتلایان نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار